Tekniska sevärdheter i Göteborg?

SM0RVV

Well-Known Member
Jag och en annan radioamatör ska besöka Göteborg i helgen.

Min enkla fråga är om det finns något roligt radio/teknikrelaterat i Göteborg som vi kan besöka (under tiden våra fruar shoppar) :rolleyes:
Vi är intresserade av det mesta inom teknik och vetenskap, och gärna radiorelaterat.

Vi är inte bilburna, så det måste ligga inom spårvagns/buss avstånd.

73 SM0RVV
 
Jag och en annan radioamatör ska besöka Göteborg i helgen.

Min enkla fråga är om det finns något roligt radio/teknikrelaterat i Göteborg som vi kan besöka (under tiden våra fruar shoppar) :rolleyes:
Vi är intresserade av det mesta inom teknik och vetenskap, och gärna radiorelaterat.

Vi är inte bilburna, så det måste ligga inom spårvagns/buss avstånd.

73 SM0RVV

Varför inte Radiomuseet i Göteborg Radiohistoriska föreningen i Västsverige med Radiomuseet klicka på "musei-information"
Öppettider 12-15.

Man kan ta Älvsnabben som är en personfärja som sick-sackar mellan fastlandet och Hisingen. Åk från Lilla Bommen eller Rosenlund till Lindholmspiren, därifrån är det ca 5 minuters promenad till museet.

73 / SM5KRI
(har tidigare bott i Götet ca 20 år...)
 
Är inte marinmuseet intressant.
I hamnen vid Lilla bommen, eller bakom Teatern, där det står en av försvarets utrangerade fartyg, en ubåt, en monitor, några andra fartyg som man får gå igenom, en timmeslång vandring genom sjöfartskutur, intressant!
Är ubåten kvar föresten?
Man får se radiorummet i jagaren, eller vad ett sådant fartyg nu heter, man får "tränga" sig ner i ubåten och tränga sig igenom den. Tränga för det är trångt i en sådan. Man kan se en stor revolver för missilerna. Samt hur mannskapet bodde.
Monitorn är ju högkultur.
SM5KRI kan säkert tillrättalägga namn och platsernas namn bättre. Säkert finns det hemsida oxo.
Sen finns ju Hobbex och Clas Olsson i Nordstan...... nej Hobbex har ingen surplus numera. men Liseberg då.... trams och billiga nöjen för en kulturellt inriktad resa i vår västliga hamnstad.
Jag föreslår ett besök där Ostindiefararaen ligger, fartyget Göteborg, som nyligen var i Kina. Är inte det i närheten av radiomuseet? Kanske den är ute igen? Att se ett sådant bygge är STOOOOORT. Såg den själv före Kina resan, man kan inte titta sig mätt.
Volvomuseet besökte jag förra hösten. Rekommederas verkligen! Mycket hög klass, och sevärt.
Någon lokal radioamatör kanske kan förklara var det ligger, längst ute i inloppet. På Hisingsidan.
 
När sedan hungern inträder, föreslås "Feskekörka".
Göteborgs saluhall för fisk och skaldjur.
 
Det låter gött med fesk.
För övrigt är det väl inte mycket att se i Götet.
 
Jag föreslår ett besök där Ostindiefararaen ligger, fartyget Göteborg, som nyligen var i Kina. Är inte det i närheten av radiomuseet?

Enligt hemsidan SOIC håller de numera till vid Eriksberg pir 4. Buss 16 (som passerar nära radiomuseet) hållplats: Eriksbergs centrum eller tag Älvsnabben, hållplats Eriksberg.

Jag har dock inte varit just där, men flera gånger där de byggde skeppet och det är en bra bit bort på hisingssidan, vid Eriksbergs gamla domäner vid någon gammal torrdocka (eriksbergskranen i närheten).
 
Jag besökte "Göteborg" 2001. Då var endast delar av skrovet byggt.
Utställningen om den ursprungliga förlisningen var intressant.
Blev så entusiastisk, att jag beslöt att bli en av huvudsponsorerna.
Jag köpte en keps. :)

Jag besökte Repslagarmuseet i samband med att jag besökte "Göteborg".
Detta ligger utanför stan, en bit upp i Göta älv om jag inte missminner mig.
Ett världsunikt museum (lååång byggnad) som fortfarande fungerar. Den har bl.a.
bidragit med rep till norska och danska vikingaskepp och till ovanstående.
Intressant att se hur det går till att tillverka rep.

Men som Krister nämnde, det marina intresset måste nog finnas.
Annars återstår nog bara Liseberg för den som har barnasinnet kvar.
Eller möjligen någon form av sångröst på måndagkvällar.
 
Tillbaka från Götet.
"Hallååå - Eller?" (Som de tydligen hälsar på varandra i Göteborg) :)

Ett jätteroligt besök på Radiomuséet blev det!
Suverän guide'ning genom alla samlingarna.
Prisvärt och väldigt bra kommunikationer (Älvsnabben)

Du som besöker Göteborg, besök muséet.

P.S. Madonna var också sevärd... :)

73 SM0RVV
 
Back
Top