Telefonkabel

Det är nog en standardkabel för telefonväxlar. Den beskrivs som "stationskabel" i dokumentet för telefonväxel 24 DL och är avsedd att "flytta ut" ett antal linjepar från växelenheten till en trådparsplint, utan att dra alla trådparen in i stabsplatsen (ofta ett tält).
 
Har för mig sladden kallades "tung fältkabel", ) inomm artilleriet, min gamla RAPTGBIL 9033 hade en jack för denna sladd.
I andra änden plintlådor.

Innehåller säkert en mäng kopplinskabel om mn slaktar den.

SM4FPD
 
Har för mig sladden kallades "tung fältkabel", ) inomm artilleriet, min gamla RAPTGBIL 9033 hade en jack för denna sladd.
I andra änden plintlådor.

Innehåller säkert en mäng kopplinskabel om mn slaktar den.

SM4FPD
Tung fältkabel var en fyrskruv, massa meck med pupinspolar och annat när man skulle lägga ut den....
 
Kabeln ingår i utrustningen kring de mobila telefonväxlarna 10DL och 14DL, som tillsammans blir Telefonväxel 24DL MT. 10DL är huvudenheten, med induktor, fingerskiva etc, och 10 linjeanslutningar, medan 14DL är en "expansionsenhet" med 14 ytterligare linjer, fast den måste användas ihop med 10DL eller en extern telefonapparat. Till Telefonväxel 24DL MT hör ett par stationskablar, 20m och 100 m, för att flytta ut linjeparsanslutningarna från den plats där växeln är placerad (så man slipper ett spindelnät av tvåtrådiga linjer ända in till stabstältet (motsv)). Kabeln kallas såvitt jag kan utröna bara "stationskabel", men ett kärt barn kan ju ha många namn.
 
Den vx jag knöt in 630 mot var sisådär 400DL vägde några ton på 4-axligt släp.
Om man inte kopplade på sig mot nån berganläggning eller annex. Samgruppering av flera 630 förekom och då vill jag minnas att det kopplades daisychain mellan dessa kortvågsbussar.
 
Back
Top