Telegrafi - hopplöst ålderdomligt eller "the noble art of communication"

SM3BDZ

Well-Known Member
Detta ämne har stötts och blötts ett stort antal gånger under åren. Oftast med en tydlig polarisering och om jag tillåts generalisera en aning, där förespråkarna beskylls för att ägna sig åt rent översitteri, medan vi i det andra lägret finner självutnämnda "offer" som saknar kunskapen och vill hävda att denna kunskap helt saknar värde inom hobbyn, då det finns andra effektivare digitala trafiksätt.

I många fall är det naturligtvis också så. Frågeställningen kanske landar i hur vi definierar effektivitet? Om det handlar om baudrate kommer oftast telegrafi på efterkälken, även om det, som bevisats, är betydligt snabbare än ungdomars SMS:ande ;)

Om effektivitet är att upprätthålla kommunikation under störda förhållanden med enkel utrustning, och därmed högre tillförlitlighet/MTBF och med låga effektbehov, är telegrafi det i särklass effektivaste kommunikationssättet!

När kravet på telegrafi slopades, kändes det på något sätt som att man gröpte ur själva kärnan i hobbyn.
Det kan inte hjälpas, utan telegrafi är vår hobby stympad!

Hjälm på! :)

/Lasse
 
Enligt min mening så definierar Morsetelegrafin amatörradion.

När makthavarna valde att ta bort kravet på telegrafikunnighet för
att privatradioutövarna skulle tillmötesgås så förlorades en stor
del av amatörradions själ.

Det riktigt tråkiga är att inget positivt kom ut på längre sikt av denna anpassning.
Varken kvalitet eller kvantitet resulterade.

Om telegrafikravet behållits hade numerären i praktiken nog varit lika stor,
men bestått av kvalitetsamatörer med längre halveringstid.

Alla de f.d. privatradioutövare som lockades med telegrafikravets avskaffande
har i nästan helt lämnat hobbyn eller kom aldrig igång,
och de någorlunda aktiva amatörer som finns kvar
är i stor utsträckning licensierade på 60- och 70-talen.

"En trist historia"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Ska detta aldrig ta slut?
Så länge som det fria ordet tillåts på ham.se så finns risken för att detta tabubelagda ämne kommer upp.
Ifall du framledes vill slippa läsa diskussioner i ämnet så föreslår jag att du söker dig till SSA-forum där debatten kanske stryps efter kommande årsmöte.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Enligt min mening så definierar Morsetelegrafin amatörradion.

Det tycker jag är en bra sammanfattning. Morsetelegrafi gör amatörradio till en unik hobby som skiljer ut oss från annan hobbykommunikation.
Hyser dock inga förhoppningar att kravet kommer att återinföras men vill slå ett slag för att kunskapen förvärvas på frivillig basis! Huruvida kommunikationsformen är passé eller inte, är inte relevant i detta skrå!

/Lasse
 
Problemet är att det finns väldigt få som kör på en för nybörjare vettig hastighet.
Förutom QRS-nätet som SK0QO i.a.f körde.

Så det finns ett gäng garvade rävar som gärna kör rätt så high-speed , för en
nybörjare finns inte mycket att köra. Visst säger CW-kanonerna att de gärna
sänker hastigheten men hur roligt är det att "tvinga" någon köra QRS.

Det är konsekvensen av det slopade kravet, att det nte längre finns så många
långsamma jämbördiga att köra QSO med.
 
Last edited:
Ska detta aldrig ta slut?

Kan väl bara tillfoga att min tråd nog även är en reaktion på alla privatradioliberala inlägg senaste tiden, där man vill likställa amatörradio med privatradio. Det är farligt nära att lyckas!

/Lasse
 
Problemet är att det finns väldigt få som kör på en för nybörjare
vettig hastighet. Förutom QRS nätet som SK0QO i.a.f körde.

Jag, liksom jag tror de allra flesta, respekterar alltid förkortningen QRS, liksom att det är en hederssak att anpassa hastigheten till den svarande stationen. Inte sällan blir man dock varse att motstationen sänder fortare än man förmår ta emot (och sända;) )

/Lasse
 
Jo - det är lättare att sända än att ta emot CW, det är sant

En annan sak är att som otränad, kan man kanske ta, låt oss säga 80-takt, men bara
ett kort tag sedan sjunker förmågan och allt grötar i hop sig och den hastighet som
den tänkta nybörjaren klarar är kanske bara är 50-takt. Så kör gärna korta pass med
en lägre hastighet än vad han kör :)
 
Vad hindrar en nycertifierad amatör att lära sig telegrafi på egen hand? Och är det först då man har rätt att tituleras radioamatör?

Men det är klart, Vi med SA-signaler kommer aldrig kunna få den erfarenheten eller det tekniska kunnandet SM-signalerna har eftersom vi lägger ner hobbyn innan vi kommer igång.

Kanske man skulle förbjuda alla andra moden utom CW och ändra benämningen till TELEGRAF-amatörer?
 
Om effektivitet är att upprätthålla kommunikation under störda förhållanden med enkel utrustning, och därmed högre tillförlitlighet/MTBF och med låga effektbehov, är telegrafi det i särklass effektivaste kommunikationssättet!


/Lasse

Kan bara hålla med BDZ och övriga på alla punkter.

Kanske är detta lite utanför ämnet - som vanligt!

Morsetelegrafi är ett mycket pålitligt sätt att överföra information säkert. Tecknen kan skapas med ljud, knackningar eller ljus.

Här några unika exempel.
1969 "extraknäckade" jag som radio operatör på ett amerikanskt transportplan (C-97) som flög in mat till den svältande befolkningen i Biafra. Andre piloten, f d radiotelegrafist, hade tjänstgjort som operatör på flygplan i koreakriget. Nedskjuten och kraschlandat norr om 38 breddgraden (Nordkorea) och tillbringat mer än ett år i ett nordkoreanskt fångläger. Fångvaktarna, hyggliga killar, kunde ingen engelska men var kunniga i morsealfabetet!
Den lilla kommunikation som fördes mellan fångar och fångvaktare avklarades med visslingar eller knackningar.
Det fanns utanför lägret ett gemensamt utedass. "Nödiga" fångar ledsagades alltid av beväpnad vakt och dörren till dasset låstes utifrån. När man var "klar" visslade man . . . _ . _ (SK) varpå fångvaktaren låste upp dörren.

Min fru berätta härom dagen att hon sett ett TV-program om ett fångläger med amerikanska piloter i Nordvietnam.
Fånglägret fick besök av några observatörer från något neutralt land. En av dessa kunde tydligen morsetelegrafi. En av fångarna, också morsekunnig, blinkade med ögonen morsetecken orden: J A G Ä R T O R T E R A D
Fångvaktarna var tydligen inte medvetna om att ett budskap hade framförts.

När jag tjänstgjorde på Göteborg Radio var jag ibland "utlånad" till Televerkets frekvenskontroll. Vid ett tillfälle var jag uppe med mätbussen i Värmland för att frekvensmäta slavsändarna. Jag och en som hette Walter skulle mäta en av sändarna nära Torsby. Det gick inte att köra mätbussen, p g a terrämgen, fram till slavsändaren. Jag parkerade därför utanför en automatstation där jag lånade elkraft och telefon till bussen. Under tiden "klättrade" Walter upp till slavsändaren. Avtalet var att han skulle ringa bussen vid framkomst.
Under tiden rattade jag in slavsändaren och mätte den. En sådan anläggning hade två sändare - benämnda A och B.
Ingenting hördes från Walter. Plötsligt bröts bärvågen. Efter en halv minut kom det på långsam morse:
T E L E F O N E N U R F U N K T I O N = D E T T A Ä R T X B ._... (VÄNTA) D E T T A Ä R T X A ..._._ (AVSLUTNINGSTECKEN)
När Walter efter c:a 20 minuter kom fram till bussen berättade han att han "nycklade" sändaren med N-kontakten till koaxialkabeln som matade antennen.

Den radioamatör som inte behärskar morsealfabetet missar verkligen något roligt och spännande.

tycker
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Som kommentar till BDZ:s inledande inlägg.

Morsetelegrafin är verkligen hopplöst ålderdomlig sett ur kommersiell synvinkel men samtidigt hypereffektiv som ett unikt kommunikationsmedel men som endast kan uppskattas av den som genom hårt slit och stora uppoffringar skaffat sig de färdigheter som krävs för att inse detta.

Den som inte kan, inte orkar eller inte vill skaffa sig färdigheter i morsesignalering kan rimligen inte veta om det är vare sig roligt eller tråkigt att telegrafera ty det svaret får man ju först när färdigheterna är på plats och telegraferandet sker per automatik med ryggmärgen utan att hjärnan är påslagen.

Som KBW skriver så finns det tyvärr inte så många kvar som kör långsam telegrafi nuförtiden. Här har vi den stora skillnaden mellan nu och förr. Det var alltså lättare förr när tillströmningen till amatörradion var tiofalt större än nu och krav på färdighet i morsesignalering dessutom var obligatoriskt. Det var innan T-certifikatets införande. Ingen på den tiden ifrågasatte nödvändigheten av att kunna telegrafi utan det vara bara att bita ihop och kämpa på om man vill bli radioamatör. Ett bra system tycker jag.

Själv kom jag in i en svacka under min utbildning 1968 och bestämde mig för att ge upp. Jag hann bara ventilera tanken innan en av kurskamraterna övertalade mig att fortsätta. Bara två veckor senare var det full fart igen och C-certifikatet kunde så småningom ros i land. Tidvis motigt var det i början och tråkigt som fan men när jag sedan blev varm i kläderna så insåg jag att amatörradio utan färdigheter i morsesignalering skulle vara en fattig hobby. Särskilt för oss nybörjare som hade ett brinnande intresse för radiotekniken men saknade djupare kunskaper i det tekniska. Vi ville bygga egna sändare och mixtra med apparaterna. Att bygga en liten 10 W kristallstyrd sändare för morsetelegrafi var och är fortfarande hundra gånger lättare än att få ihop en motsvarande för SSB - om man inte fuskar med en byggsats förstås. Dessutom kommer man jorden runt med låg effekt och morsetelegrafi. Fördelen med telegrafi versus telefoni är så mycket som 10-15 dB i praktiken. Inte att förakta, särskilt inte för den som har ont om plats för antenner och är hänvisad till en mobilpinne på fönsterblecket.

Moderna moder som PSK 31 och ännu modernare är i de flesta fall tekniskt bättre men här krävs ju inga egna inhämtade färdigheter på samma sätt utan sändning och mottagning sker med hjälp av datorn och vem som helst kan instrueras att först trycka på F1 och sedan F2, F3, F4 och F5 allt eftersom radioförbindelsen fortlöper. När Enter sedan trycks ned så loggas förbindelsen i ett enda slag. Jag har prvat det också men det var inget som passade mig.

Själv ser jag morsetelegrafin som ett "språk" som inte all kan och det gör amatörradion unik. Andra får så klart tycka annat men så tycker jag. Jag tycker även att alla får lov att ha en åsikt och torgföra den så som jag gör nu och det finns absolut ingen orsak för någon att gnissla tänder och gnälla.

Morsetelegrafin är verkligen the noble art of communication - inget snack om den saken!
 
Vad hindrar en nycertifierad amatör att lära sig telegrafi på egen hand? Och är det först då man har rätt att tituleras radioamatör?
Precis så. Inget hindrar detta och det är något som vi bör uppmuntra och stötta! Egentligen handlar det ju inte om hur vi ska tituleras utan hur vi ska få ut så mycket som möjligt av hobbyn. I den mån det stämmer -som ibland framförs- att telegrafiinlärning även har ett fostrande syfte och verkan, är ju det ingen nackdel! ;)

Som KBW skriver så finns det tyvärr inte så många kvar som kör långsam telegrafi nuförtiden. Här har vi den stora skillnaden mellan nu och förr. Det var alltså lättare förr när tillströmningen till amatörradion var tiofalt större än nu och krav på färdighet i morsesignalering dessutom var obligatoriskt.
Visst är det här ett problem som du och KBW skriver och nog kan man förstå att en nybörjare drar sig för att ropa upp en highspeedare och be denne att dra ner på takten. När jag kom igång på CW fanns gott om QRS stationer på banden, gelikar som man kunde ha QSO med. Minns särskilt novisdelen av 21MHz bandet, där man kunde köra USA-stationer med prefixet WN eller KN i behagligt, gränsande till obehagligt låga takter! :)

Om vi rannsakar oss själva, så visst skulle vi ge nykomlingarna en lättare ingång om vi drar ner på farten till 40-50 takt mellan varven när vi gör ett CQ-anrop. Får tillstå att det inte blivit så ofta för min del. Min gode vän Uffe, SM3CIQ, som är en synnerligen driven telegrafist, har även påtalat detta för mig. Du har rätt Uffe!

/Lasse
 
Detta var ett intressant ämne.
Är det något jag brinner för, så är det morsetelegrafi!
Är det något jag går igång på, så är det debatter om morsetelegarfins varande och/eller effektivitet!

Telegrafi är för mej den stora kärnan i hobbyn.
Hade inte telegrafi funnits så hade jag troligen inte varit så aktiv sändaramatör. Jag hade nog hållt på med elektronik och antagligen någon form av digital kommunikation.
Jag hade inte suttit och pratat, dock.
Diskussionen angående telegrafins föråldrade trafiksätt eller att den är oeffektiv är inte relevant över huvud taget.
Det finns så många intresseutövare av diverse olika hobbies som absolut inte har med effektivitet att göra.
Varför flyga och bygga ultralätta flygplan när det finns färdiga små jetplan, de är ju effektivare.
Varför simma när det går fortare att ta båten?
Varför cykla, när det går fortare att ta bilen?
Varför hålla på med veteranbilar när det finns nyare att köpa?
Varför segla när det går fortare med motorbåt? Hm, är det inte ganska föråldrat att segla, förresten? :)
Varför gå i skogen och plocka svamp när det finns i affären?
Varför fiska när det finns fisk i affären?
Varför teckna och måla, när man kan ta bilder med kamera?
Varför snida trägubbar, när det finns färdiga i prylboden?

Varför lära sej att spela ett musikinstrument, när det finns färdig musik? Tänk vilket hinder!
Men bara intresset finns, så...

Stort som litet, frågan kvarstår....

Tänk om allt vi gjorde alltid bara gick ut på att det skulle vara så effektivt och modernt som möjligt? Tråkigt !

Jag är en synnerligen aktiv sändareamatör, men jag nyttjar i det närmaste helt uteslutande morsetelegrafi.
Nu råkar det fungera mycket effektivt, men det är inte huvudorsaken till att jag håller på med det.
Det hade varit effektivare att ta telefonen och ringa eller att använda de andra moderna informationsmetoderna.
Det handlar inte om effektivitet.

Varför är det för vissa så fult att andra har en särskilld intresseinriktning för telegrafi, medan andra inriktningar är helt OK?

Det handlar om att umgås på ett trevligt sätt.

Förresten, det finns folk som sitter och pratar det gamla konstgjorda språket Esperanto.
Faktiskt på radio också! Jo, det är säkert. Läste om det, men nu har jag inte i minnet var, tyvärr.
Tror någon att de gör det för att det är effektivt? Knappast.

Det handlar om att lära sej och att behärska ett hantverk med gamla anor.
Det handlar om att idga en hobby, ett intresse och att kanske förkovra sej i detta.
Effektivt eller inte, föråldrat eller inte....det handlar inte om det!

Jag är inte objektiv i debatten, jag vurmar och ger tummen upp för allt och alla som är för morsetelegrafi, och för dess bevarande.

Telegrafi är en färdighet att vara stolt över.
Telegrafi är ett gammalt hantverk som är en fröjd att utöva.
Telegrafi är intimt sammanknippat med kommunikation, kanske särskilt radiokommunikation.

Vi ser med oro hur gamla hantverk med anor försvinner med tiden. Man gör en hel del för att några skall finnas kvar.
Det borde vara så även för morsetelegrafi. Vi som håller på med det gör så gott vi kan för att andra skall fortsätta med eller börja med det.

Jag ger tummen ner för morsetelegrafins avskaffande. Se insändaren angånde kvaliteten på sändareamatörerna.
Är man bara tillräckligt intresserad för det man håller på med, ser jag nog inte att diverse små "hinder" skulle göra att jag avstod istället.
Troligen skulle det ena utövarna då alla vet hur man har tragglat och övat och till slut lyckats nå fram till tillståndet.
Man glädjs sedan med hur den nya operatören blir allt säkrare. Det är en härlig känsla när det börjar lossna.

Egentligen är det konstigt att debatten om morsetelegrafins varande överhuvudtaget existerar.
Naturligtvis skall hantverket morsetelegrafi finnas kvar så långt det är möjligt!
Morsetelegrafi är ett naturligt inslag i vår kommunikationskultur.

Jag skall försöka ha överseende för att vissa anser det vara rätt att kravet på morsetelegrafi försvann.
Trycket från övriga världen gör ju att Lilla Sverige inte ensamt kan kvarhålla sådant krav, det blir ju orimligt.
Men jag är övertygad om att avskaffandet inte har tillfört hobbyn något positivt.
Är man bara tillräckligt intresserad är det inget hinder. Kanske snarare tvärtom, faktiskt!

Har ni tänkt på att vi aldrig blir upprörda över att någon har lyckats lära sej att traktera ett musikinstrument?
Medan jag personligen har fått erfara att man blivit närmast upprörd över att jag lyckats lära mej telegrafi.

Musik: "Vad vackert du spelar, så fint det låter..."
Telegrafi: "Varför skall du hålla på med den där gamla skiten...?"



Länge leve morsetelegrafin!
Länge leve telegrafikravet!

Skilj agnarna från vetet...


SM7FCU Morsetelegraferande radioutövare
 
Last edited:
Rent praktiskt så tycker jag att det är så mycket lättare och "bekvämare" att köra telegrafi. Man har inte lika stora problem med störningar, QSB, språksvårigheter (brytningar) och hemmagjorda bokstaveringar. Dessutom blir tempot oftast lägre, så att man har lättare att hinna skriva ner signal, rapport och annan info.

Jag började som T-amatör och får väl erkänna att jag skämdes lite över att inte kunna förstå en stor del av trafiken på banden. Trafik som sändes i klartext. Det blev väl 99% telegrafiträning och 1% radiokörande under tiden som jag lärde mig morse. Efter 3 månader fick jag äntligen göra telegrafiprovet och tordes sedan kalla mig för radioamatör.
 
Hej,

Är det verkligen så många som förringar telegrafins förträflighet som kommunikationssätt? För min del som kör, nästan uteslutande digitala trafiksätt på HF så inser man snabbt att telegrafin är ganska överlägset de flesta av de existerande digitala trafiksätten beroende på vad man har för utgångspunkt i sin argumentation.

JT65 sägs kunna avkoda meddelanden under örats känslighet, dock kan man glömma att avkoda något alls om du inte har din dator NTP-synkad. Har du din hjärna NTP-synkad när du tar emot telegrafi? Fördelar och nackdelar med allt. :)

Moderna moder som PSK 31 och ännu modernare är i de flesta fall tekniskt bättre men här krävs ju inga egna inhämtade färdigheter på samma sätt utan sändning och mottagning sker med hjälp av datorn och vem som helst kan instrueras att först trycka på F1 och sedan F2, F3, F4 och F5 allt eftersom radioförbindelsen fortlöper. När Enter sedan trycks ned så loggas förbindelsen i ett enda slag.

Det är enkelt de där med att använda datorer.. :)

Visst kan "vilken apa som helst" lära sig att att trycka på F-tangenter och trycka på Enter i rätt ögonblick. Å andra sidan kan "vilken apa som helst" även trycka in PTT:n och babbla i mikrofonen utan att förstå vad man håller på med. I vårat fall är det apan Homo sapiens vi pratar om.. :)

Att köra digitala trafiksätt som PSK mfl. kräver också en förståelse för vad det är du sänder, vad det är du tar emot och hur trafiken skall skötas. Det gäller t.ex att förstå vad ALC är och varför det är så viktigt att förstå just detta. Det gäller även att förstå din dator, hur dit operativsystem hanterar ljudet, nivåer och prestanda. Till och med vad NTP är och varför det är så viktigt när man använder JT65? Konsekvenserna av att inte införskaffa kunskapen om det du gör påverkar mer än bara den enskilda amatören.

Sammanfattningsvis, förstå vad du gör, varför du gör det och vad ev. konsekvenser av det du gör.
Sen kan det ju se lätt ut, att bara trycka på en tangent. Men man trycker ju "bara " på en telegrafinyckel också? ;)

Det är kanske inte färdigheter som liknar varandrai men dock är det färdigheter för olika saker. :)

Mvh

//Anders
 
Oj det var rena rama brandtalet från Bengt FCU! Detta är en debatt som engagerar alla och som rör upp känslor. Jag såg plötsligt en inre bild i huvudet där Bengt stod i talarstolen - undrar om det inte var i Riksdagen - och eldade massorna och alla höll med. Ja, ja, jaaaa - skrek dom i kör. Sen gick dom in på kammaren och tränade morse för glatta livet. Knappt ett år senare sjöd banden av pipande och chirpande toner. Det var de nya förmågorna som knackade ut sin väna morse och loggböckerna fylldes snabbt med nya fina radiokontakter.

Skämt å sido, även om FCU nog hade fällt ut de teleskopiska små djävulshornen i pannan och skrev med glimten i båda ögonen så det ligger mycket i det han skriver även om han nog avsiktligt trycker på en del röda larmknappar som ger blåa tår. Men det var nog inte meningen att han skulle vara allt för försiktig och menlös i sitt tyckande? Brandtalet innehåller ju flera budskap - som inte lindats in i dubbla lager aluminiumfolie.

Är det någon som kommer ihåg de extrema och heta debatterna åren innan krav på färdigheter i morsetelegrafi började avskaffas runt om i världen? Det fanns dom som lade ner mångdubbelt av energi för att argumentera för hur ålderdomligt morse var och att det var ett hinder för dom själva att bli radioamatör. Orättvist var det också. När de sedan vunnit och kravet togs bort så hade deras krafter sinat så till den milda grad att de ändå inte orkade mer. Om bara en bråkdel av den energin lagts på att delta i klubbens telegrafkurs så hade det nog gått bra.

CEM ställde några frågor som ingen orkade svara på så jag gör det - men sett ifrån min synvinkel.

- "Vad hindrar en nycertifierad amatör att lära sig telegrafi på egen hand?"

Det som hindrar är i första hand avsaknaden av intresse, ork och motivation kanske i kombination med att det även saknas insikt i hur enormt stor del av amatörradion man går miste om utan denna färdighet. Här tänker jag primärt på svagsignalkommunikation i mycket svårt störd radiomiljö där morsetelegrafi är närmast oslagbart.

- "Och är det först då man har rätt att tituleras radioamatör?

Alla som avlagt prov för amatörradiocertifikat och hämtat ut detta är per definition radioamatör. Solklart.

- "Men det är klart, Vi med SA-signaler kommer aldrig kunna få den erfarenheten eller det tekniska kunnandet SM-signalerna har eftersom vi lägger ner hobbyn innan vi kommer igång."

Att skaffa sig färdigheter i morsesignalering kräver i regel en stor portion uthållighet och att man är målinriktad samt kan avsätta 15-30 minuter till träning om dagen. De flesta har inte den tiden då Internet och Facebook etc går före. De som lägger ner hobbyn är i regel de som kom in i hobbyn väldigt snabbt och enkelt och kanske också hade stora förväntningar men som inte infriades snabbt nog.

- "Kanske man skulle förbjuda alla andra moder utom CW och ändra benämningen till TELEGRAF-amatörer?"

Nej nej nej, inga andra moder skall förbjudas. Morsetelegrafi är ju bara en av många möjligheter - låt vara en unik sådan - att använda i sin hobby. Angående benämningen "TELEGRAF-amatörer" så vore det inte mer fel att kalla oss så än den uppdelning som finns inom många andra hobbies. Jag samlar ju t ex på klassiskt stämplat Sverige inom filatelin och någon motivsamlare är jag definitivt inte även om väldigt många av de nya samlarna är just sådana nuförtiden. Tandningar och papperskvalitet, plåtsprickor, tryckleveranser och nyanser är oväsentligheter för dem så länge det bara finns en kyrka på frimärket. De är inga filatelister de är frimärkssamlare. Ju fler kyrkor desto bättre samling.

Det ena utesluter inte det andra - tycker jag. Vad tycker du?
 
Inte för att jag kan något om det, men är JT65 med "deep search" verkligen ett sätt att kommunicera? Att utväxla "förmodade" anropssignaler och signalrapporter är förvisso ett sätt att köra QSO, men nog är det torftigt som kommunikation? Ragchew med JT65? ;)

/Lasse
 
Back
Top