Telegrafi med ljus signal

bastuper

Well-Known Member
Fick tanken igår, telegrafi är gammalt, används både i radio men har väl
även använts då man använder ficklampor att signalera med, men fick tanken
att om man bygger en liten enkel lampa som inte är större än en sockerbit som byggs in i nån typ av panel, egentligen ska man ha 2 lampor och en PTT
och har man 2 sådana som kan kommunicera med varann skulle man kunna skicka meddelande till varann som inte hörs utan endast syns, en liten lampa ovanför tvn t.ex.


Kanske svårförstått men om jag har en liten PTT som jag sänder med så skall det gå en signal troligtvis över internet eller nån typ av trådlös överföring, har man utbildning i telegrafi kanske man kan sända över dom frekvenserna men du sänder då en signal som ska tända en lampa och mottagaren ska då kunna avläsa vad du "säger" på den lampan, nånting som kunde gå att göra nått av som var värt att prova i experimentsyfte iallafall?


Tänkte mig en liten lampa inte större än så här, inbyggd
i nån typ av panel eller liknande vid skrivbordet.
bild015_1188905119_5900342.jpg
 
Väljer du en lampa med ljus utanför det synliga området så syns det inte heller. I gymnasieskolans fysik ingår ofta att labba med detta.

/Anders i Ängelholm
 
Optisk telegrrafi med ljus.
Jag minns hur jag och kompisarna gjorde experiment med detta i forntiden.
Högt uppe på berget i båda ändar, lyckades vi se varandras ljus på omkring 30 km avstånd.
Vi använde bilfjärrstrålkastare och bilbatteri.
Men Morse kunde man ju inte då....


Det vore kul om någon vet något om hur det funkar att läsa ljustelegrafi.
Jag har hört att det måste gå rätt långsamt och att en person läser och en skriver.
Jag försetäller mig att det är rätt svårt att läsa i huvudet, eller??
Kanske en övningssak?

experter på optisk Morse signalering?

de
FPD
 
SM4FPD

Det vore kul om någon vet något om hur det funkar att läsa ljustelegrafi.
Jag har hört att det måste gå rätt långsamt och att en person läser och en skriver.
Jag försetäller mig att det är rätt svårt att läsa i huvudet, eller??
Kanske en övningssak?


Problemet med en vanlig lampa är "efterbelysningen". Glödtråden tar tid att tända och slockna. Bortfaller kanske med LED.
I praktiskt bruk används en strålkastare som är tänd hela tiden och framför denna ett galler som fälls upp resp stängs.

Jag har själv praktiserat. Går att utan vidare komma upp i 100-takt. Ögat har dock oxo tröghet, så ca 60-takt är nog vad de flesta kan klara med lite träning. Faktiskt lättare att läsa i dagsljus, då ögat inte behöver ställa om sig så chockartat.
Jag personligen "översätter" i huvudet ljuset till en "ljudbild". Hjärnan funkar så ! Ialla fall hos mig :)

Lätt att sända & ta emot i huve't. Ska det skrivas ned, behövs en medhjälpare till vilken man rabblar upp bokstav för bokstav, alternativt hela ord i taget. Kan man skriva maskin (tangentbord nu för tiden) utan att se på tangenterna så klarar man det ju själv !

PS Roy: Vi sysslade faktiskt med detta i scouterna hemma i Hagfors. Minns du ? Men å andra sidan kunde du ju inte morse på den tiden :D

Hsn Sparky
 
Är det inte så, att just det långsamma gör det svårläst? :rolleyes:

Jo, det stämmer.
Som Ratg i Flottan fick jag och en amatörradiokompis (SM6GSA) testa signalmatrosernas lampor mellan kasernerna Jarramas och Najaden på Trolle. Det flöt bra i 80-takt, signalmatrosernas långsamma blink var svårare.

De hängde inte med oss, länken som SA0BUX gav hade för långsam morse i min mening och en aning ostadig film gjorde inte saken lättare.

Jag fick förresten ta emot en beställning av GSA på en dricka i markan....
 
Ja, -FBJ,
signalmatroserna fick ALDRIG veta att du skulle överföra
jusblinket till "internt ljud" i skallen. Därför kom de aldrig
upp i någon större hastighet.

Just genom att"räkna ditt och datt" när jag var sjöscout
så lade jag tyvärr en "kraftig vall" framför mig när det
gäller att ta CW "by head" istället för på papper.
Jag är idag "spärrad" vid 70-80-takt p.g.a. att jag måste
skriva det mottagna.
Däremot så kan jag idag sända handpump med både V
och H hand. Bugg får bli högern.
 
Back
Top