Telegrafi på 80 m - kan det vara något?

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Ja det är mycket hamrande på tangentborden nu förtiden och våra amatörband ligger mest för fäfot. Behöver vi alla våra frekvenser och i så fall till vad?

Visste du att 80 m kvällstid medger säkra radioförbindelser över hela landet. Några enstaka watt till en simpel dipol uppslängd över grannens häck är allt som behövs. Frekvensen 3545 kHz +/- brukar vara tyst och fin liksom många andra frekvenser på 80 m.

Finns det intresse för att hacka lite bärvåg i QRS eller QRQ med QRP eller QRO så sätt igång din station. Jag passar frekvensen fr o m nu och ropar CQ SM lite då och då så får vi se om det blir napp, nu ikväll eller en annan kväll, vecka eller om en månad. Är frekvensen upptagen lägg dig lite vid sidan om och ropa CQ - alltid svarar någon här ifån Sverige eller utlandet. Har du riktig tur så får du kanske kontakt med Gary CU2JT (SM7BGK) från Azorerna som dånar in med S9+ när han är igång.

Med 100 w och en dipol når du varje kväll minst till Sibirien i öst, Afrika i syd och faktiskt också till Karibien, USA och Kanada i väst, nord väst. Runt midnatt hörs 100 w stationer från USA med bra signal - S7...S9. Mycket bättre konditioner än så här får vi inte. Tag tillfället i akt och värm upp handleden innan banden tystnar helt.

Rapportera gärna vad du kört för kort- eller långväga stationer här.

Vill du diskutera fördelarna med telegrafi så går det bra här. Ev nackdelar kan lämpligen läggas i en egen tråd liksom fördelarna med SSB. Jo det finns en lång rad fördelar med SSB också.

Vem blir först på telegrafi?

Hello!
Tack för QSO nr 1!
Det gick ju bra och din nyckling låter mjuk o fin. Min IC-735 är distinkt det vet jag, men det behövs om man ligger nere i bruset... :)

73!
/Ingvar

Ja det var jättekul att höra dig Ingvar. Det var väl flera år sedan senast du rörde din TX??? Tänk att det skall behövas Internet för att locka över folk på CW nu förtiden! :)

Du frågade om riggen. Jag tar detaljerna här eftersom det borde intressera fler.

Jo jag körde med hembygget som är baserat på en gammal Drake T-4XC där endast låda, VFO och spolhissen återanvänds. Allt annat - rör och sladdar - är utrivet och ersatt av transistorer och IC-kretsar. VFO:n blandas med en bandkristalloscillator och den utgående signalen på resp amatörband mellan 1.8....28 MHz nycklas med en PIN-dioddämpare som i läge uppsläppt nyckel dämpar 120 dB.

PIN-dioddämparen styrs av en pulsformare som säkerställer att stig- och falltiderna blir optimala för att inte orsaka nycklingsknäppar. Tiderna kan ställas mellan 10 ms och 35 ms i 5 ms steg. De flesta föredrar att lyssna på c:a 15...20 ms så som jag körde idag. Några tycker 10 ms låter bättre medan bara ett fåtal gillar 30...35 ms som påminner om DAN Nordreich Radio på den tiden det begav sig. ICOM och YAESU brukar ligga kring några få ms upp till kanske 5 ms och låter i allmänhet ganska knäppiga och eländiga. Så blev det också sagt.

När nyckeln trycks ner så lämnar drivsändare (den gamla Draken) 120 milliwatt uteffekt som driver en 250 W modul från ett skrotat Standard Radio transistor PA. Detta steg går på sparlåga och lämnar c:a 100 Watt ut som blir lagom att driva ut mitt gamla 4 x 813 PA i GG-koppling till c:a 1 kW key down. Allt är dimensionerat för contest-körning d v s i princip kan jag lägga en tegelsten på nyckeln och resa på semester... utan att riskera mer än en hög elräkning när jag kommer hem.

Antennen är en halvvågs dipol på 28 m höjd och mottagaren en kraftigt modifierad Drake R4C där det mesta byggts om. Går som en klocka och har underbart ljud.

För S/M-omkoppling används några snabba tungelement-reläer som kommer från en skrotad fartygssändare. Reläerna klarar att koppla om några kW och med hjälp av en separat nycklingsenhet som styr såväl S/M-omkopplaren som nycklingen på sändaren så får jag full QSK upp till c:a 230...250 takt. Därefter blir mellanrummen för korta för att man skall kunna lyssna mellan enstaka prickar i ett tecken.

Till systemet hör ytterligare PIN-dioddämpare som gör att den egna sändarens dämpas ner i mottagaren till ungefär S7...S8. Det betyder i klartext att när jag sänder ut 1 kW i antennen så hörs min egen sändare lika starkt/svagt i mottagaren som vilken annan station som helst som är S7 och minsta lilla klick på frekvensen kan noteras. AGC kan ställas i Fast utan att mottagaren vare sig pumpar eller låter distorderad.

Det finns sedan sex andra sidomottagare som fritt kan kopplas på som monitormottagare för passning av olika frekvenser vilket är trevligt om man vill ha lite bakgrundsmusik under arbetet med lödning etc. Ja det var i korta drag hur stationen är uppbyggd på systemnivå utan att gå ner i detaljerna.

Det var väl flera år sedan senast du rörde din TX??? Tänk att det skall behövas Internet för att locka över folk på CW nu förtiden! :)

Flera år, det var väl att "ta i"! Jag kör lite sporadiskt när det är för mycket bråk på forumet! :eek: Så det har blivit några QSO på senaste tiden.
Ibland checkar jag in på SMHSC-bullen på lördagsmornar (om jag är vaken).
Ibland kan det bli nå´t litet DX på min lilla pinne i trädgården...:)

/Ingvar

Last edited:
Back