Telegrafiträning

SM6JNF

New Member
Hej på Er!
Är det någon som har ett förslag på hur man kan återuppta sin djupt sovande 20 år gamla 40-takt. Det skulle vara roligt att kunna detta igen.
73 SM6JNF Bosse
 
Jag kör med G4FON programmet och tycker det är bra. Jag var uppe på 80-100 takt i
slutet av 70-talet. Sedan lade jag av med radion, tills nyligen då jag började träna CW igen.
Konstig nog kommer man ihåg alla tecken, men det går väldigt långsamt.

Tipps till alla som tänker träna CW, kör med hög takt på tecknen (minst 80-100 takt),
men öka bokstavs mellanrummet. Minska sedan bokstavsmellanrummet när du kan
alla tecken.

73 de SM5FLM
 
Last edited:
Hej
Finns det någon som har telegrafiprov för sändning? Tänkte så här:
Ett prov som man kör igenom på tid. Om man kör det på en viss tid då är det tex. 60-takt, dubbelt så snabbt 120-takt osv.
Jag vet att det finns ett sätt att räkna ut detta men det borde väl finnas ett färdigt prov att tillgå någonstans?
Tack på förhand. 73 de Håkan SM5OCK
 

Attachments

  • 20230107_142120.jpg
    20230107_142120.jpg
    7,2 MB · Views: 4
Jag vet inte hur viktigt det är med att det blir exakt nån viss hastighet. Det är väl knappt nån som sitter och funderar över om man sänder i 56-takt eller 71-takt? Men om du tänkte på träning inför ett prov, så borde det väl gå att sätta ihop en text på egen hand, med ett visst antal tecken, och se hur lång tid man tar på sig att sända den? Visst går det säkert idag att kvantisera allt och räkna ut exakt viss teckenhastighet, men om man tränar för ett prov i 60-takt, så kan jag tänka mig att om man har ett egenskapat "telegram" med 70 tecken och kan sända det på en minut så är man säkert hemma med 60-takten. Om det blir rätt...

Ditt resonemang är för övrigt helt OK såvitt jag kan förstå; sänder man samma text på halva tiden kör man med dubbla hastigheten.
 
När man gjorde sändningsprov i "lumpen" fick man sända en text bestående av både kryptogrupper och klartext med siffror och skiljetecken på om jag inte missminner mig 150 teckenvärden, där siffrorna och skiljetecknen räknades som två tecken. Man hade 2 1/2 minut på sig att sända den i 100-takt och proportionellt kortare för 125-takt och längre för 80 och 60-takterna.

Tiden klockades med stoppur minns jag. Dock såg man lite genom fingrarna när sändningsstilen var bra, men det tog några sekunder över utsatt tid att komma i mål.
 
Det går att använda orden PARIS eller SIRAP vad som nu är roligast att använda.
Sänder du 12 stycken PARIS på en minut så har du hittat 60 takt.
Klämmer du in 16 PARIS på en minut har du nått 80 takt.

Den som vill testa ett exempelprov kan titta i slutet av kapitel 16 i KonCEPT. Där finns både ett blandat textexempel och en beskrivning av hur man räknar ut takten.
Exemplet i KonCEPT ger 60 takt om du sänder det på 4 minuter och 20 sekunder
 
Tack för era svar. Fick ett övningsprov av Lorentz och hur man räknar ut det osv.
Ska testa hur fort jag kan köra med handpumpen
73 de Håkan SM5OCK
 
Jag gjorde en gång i tiden fyr-ID till SK4MPI med en klocka som stegade fram en räknare som adresserade ett E-PROM, där en utgång av 8 användes för att nyckla sändaren. En annan av utgångarna användes för att nollställa räknaren. Med 10 Hz klockfrekvens blir det 60-takt, och med 1 minut cykeltid var nollställningen efter 600 bitar. Det var den som hördes från 80-talet till 2015, det står 850403 på schemat.
/Jan

Teckengivare_SK4MPI.jpg
 
Back
Top