Telegrafnycklar samlarobjekt?

SM4FPD

Well-Known Member
Man ser många gamla fina telegrafnycklar på TRADERA.
Exvis den här lilla https://www.tradera.com/item/302069/469142433/british-ww-2
En gick förra veckan av samma typ och priset tangerade en femhundring har jag för mig.
Man ser även äldre Erissonnycklar och andra mer eller mindre ovanlig modeller.
Under aktegorin "Technica & nautica - Samlarsaker" finner man oft lite äldre finare telegrafnycklar.
Ett kul fenomen då väldigt få handnycklade Morsesignaler hörs på banden.
Så visst är de samlarobjekt.
Det lustigaste är vad de kan kallas i annonserna: telegrafi nyckel, telergaferingsknapp, telegrafinyckel så skall man leta en så gäller att söka på alla tänkbara felstavningar och särskrivningar.

Den lilla söta telegrafnyckeln i länken har jag två av , och de är kul att samla.
De satt på en ful fälttelefon i grön plåt som skrotades och nyckjeln blev kvar.
En av dem köpte jag på en loppis, 30 kr, och det trodde det var en form av låsmekanism. det kallar jag fynd.

The Swedish Key, REX nyckeln såldes det många av på sin tid. Den var välbyggd och fin. Tillverkades av en mekanisk verstad i Svenstavik söder som storsjön.
REX? Ja det kom sig av en radiofirma i Ötersund som hette Radio REX. Han sälde även amatörradio.
På slutet av denna telegrafnyckels epok exporterade vi på SRS sådan nycklar till bl.a. Japan och USA, de belv rätt dyra på vägen dit, men det köptes många.
En sådan säljs då och då på nätet.

En fråga till forumet: finns de några telegrafnycklar under tillverkning idag?
Verkar endast finnas elbuggsmanipulatorer.

Mekaniska buggar verkar användas vilket man hör på Morsedelarna av banen ibland.
En Morse som låter mest illa av allt man kan höra, (tycker jag). Nästan värre än dragspel...
Men det är förstås en kultur i sig och en utmning att lära sig hantera som med all respekt skall förstås.

SM4FPD
 
Enligt nyheterna i gårdagens P1 har ordet "Telegrafnyckel" nu tagits bort ur SAOB (eller om det var SAOL). Så passa på nu att samla på något det inte längre finns något ord för...
 
  • Like
Reaktioner: QRP
Ordet telegrafnyckel eller telegraferingsnyckel som det också heter finns fortsatt kvar i SAOB.
SO (Svensk Ordbok) skall inte förväxlas med SAOB eller SAOL. SO innehåller nu-ord, det vill säga aktuella samtidsord som används frekvent, till exempel i dagspress.
Telegrafnyckel är knappast ett sådant ord och nånstans utefter tidsaxeln måste ålderdomliga ord tas bort då de upphör att vara just aktuella nu-ord.

Just den nyckel som finns på Tradera har jag ett exemplar av i samlingen, mina resterande 110 nycklar är av skiftande karaktär, några dubletter som jag så småningom skall rensa ut.
 
Ja vd händer då om ett ord tas bort?
Blir det kriminellt att använda ordet?
Ja det löser sig väl, men det kanske är där språkpolisen kommer in.

Har du 110 nycklar XUN. Inte illa.

Jag minns när jag köpte min första av Clas Olson, en svart platta med en rätt smal lång arm, bladfjäder.
Jag var aldrig rikigt nöjd med denna. Men byggde senare en elbugg och en manipulator istället.

SM4FPD
 
På Tradera har jag också sett "militärens träningsnyckel", till salu, en estetiskt inte så vacker sak, då det mesta är dolt under en militärgrå kåpa. Utrops- och avslutspris verkar bli lägre än för nycklar utan kåpa... fast det nog troligen är liknande konstruktion. Dock är dessa nycklar väldigt bra handpumpar, som håller för det mesta och kan ställas in på ett bra sätt (tycker jag).
 
Ja vd händer då om ett ord tas bort?
Blir det kriminellt att använda ordet?
Ja det löser sig väl, men det kanske är där språkpolisen kommer in.

Har du 110 nycklar XUN. Inte illa.

Jag minns när jag köpte min första av Clas Olson, en svart platta med en rätt smal lång arm, bladfjäder.
Jag var aldrig rikigt nöjd med denna. Men byggde senare en elbugg och en manipulator istället.

SM4FPD
111 faktiskt, tyckte det var ett magiskt nummer att sluta samla vid ;) (sen har man ju ändå svårt att låta bli nya objekt..)
 
Såg någonstann på internet en hembyggd elbugg som bestod av två brytarspetsar ifrån en fördelare
som var vända mot varandra med en arm imellan som man påverkade vänster höger

sm3bga tror jag att amatören var men han kanske har gått qrt
 
Last edited:
Jag har sett manipulatorn byggd med två set av brytarspetsar, i något sammanhang, ev fanns en beskrivning i QTC.
Jag minns någon som hade en elbugg byggd med en klase telefoneläer. Den funkade, men väsnades mycket, och var stor. Men ändå ett kul bygge.
Men brytarspetsar finns ju inte mer och få vet vad det är.
De går att köpa till äldre bilar förståss.

SM4FPD
 
Jag byggde en sådan för länge sedan.
Brytarna blir nog aldrig utslitna :)
 

Attachments

  • manipulator.jpg
    manipulator.jpg
    483,6 KB · Views: 55
Holloj Roy.
Här kommer lite bilder på nyckeln som jag ropade in På Tradera. Lyfte på locket och tog några bilder. Inuti kan man ställa fjäderspänningen och på en skruv på utsidan ställer man gapet.
Gediget bygge, ska bli kul att prova.
73 de Håkan SM5OCK
 

Attachments

  • 20210604_132352.jpg
    20210604_132352.jpg
    1 MB · Views: 28
  • 20210604_132448.jpg
    20210604_132448.jpg
    2,3 MB · Views: 29
Man ser många gamla fina telegrafnycklar på TRADERA.
Exvis den här lilla https://www.tradera.com/item/302069/469142433/british-ww-2
En gick förra veckan av samma typ och priset tangerade en femhundring har jag för mig.
Man ser även äldre Erissonnycklar och andra mer eller mindre ovanlig modeller.
Under aktegorin "Technica & nautica - Samlarsaker" finner man oft lite äldre finare telegrafnycklar.
Ett kul fenomen då väldigt få handnycklade Morsesignaler hörs på banden.
Så visst är de samlarobjekt.
Det lustigaste är vad de kan kallas i annonserna: telegrafi nyckel, telergaferingsknapp, telegrafinyckel så skall man leta en så gäller att söka på alla tänkbara felstavningar och särskrivningar.

Den lilla söta telegrafnyckeln i länken har jag två av , och de är kul att samla.
De satt på en ful fälttelefon i grön plåt som skrotades och nyckjeln blev kvar.
En av dem köpte jag på en loppis, 30 kr, och det trodde det var en form av låsmekanism. det kallar jag fynd.

The Swedish Key, REX nyckeln såldes det många av på sin tid. Den var välbyggd och fin. Tillverkades av en mekanisk verstad i Svenstavik söder som storsjön.
REX? Ja det kom sig av en radiofirma i Ötersund som hette Radio REX. Han sälde även amatörradio.
På slutet av denna telegrafnyckels epok exporterade vi på SRS sådan nycklar till bl.a. Japan och USA, de belv rätt dyra på vägen dit, men det köptes många.
En sådan säljs då och då på nätet.

En fråga till forumet: finns de några telegrafnycklar under tillverkning idag?
Verkar endast finnas elbuggsmanipulatorer.

Mekaniska buggar verkar användas vilket man hör på Morsedelarna av banen ibland.
En Morse som låter mest illa av allt man kan höra, (tycker jag). Nästan värre än dragspel...
Men det är förstås en kultur i sig och en utmning att lära sig hantera som med all respekt skall förstås.

SM4FPD
 

Attachments

  • HI-MOUND.JPG
    HI-MOUND.JPG
    592,9 KB · Views: 25
Detta med olika nyckeltyper är väldigt intressant, rent mekaniskt - det finns så många spännande lösningar på operatörens behov av ett lättkört manöverorgan. De, som kör mycket hög fart "med händerna", har ju en stor mängd möjliga lösningar tillhands, med eller utan hjälp av en automatisk teckenskapare. För praktiskt bruk, dvs när telegrafin användes kommersiellt eller militärt, så tränades man ju med nån enkel men hållfast LME-produkt, där det gick att ställa mottryck och spel, men knappast nåt annat. Och sedan fick man pumpa på bäst det gick... Telegrafistcertifikat klass 1 för fartygsstationer krävde väl prov i 125-takt, om jag minns rätt, men rent praktiskt körde man väl inte ofta så fort, dels beroende på att man inte hade optimal nycklingsutrustning (kanske), och dels pga att motstationen inte alltid kunde ta emot i "full fart". Ska man sända ett kodat telegram (kyltelegram eller ren kod) är det ingen idé att hetsa; omfrågningarna tar all den tid man "vinner" på att stajla med högfartssändning. Så den enkla handpumpen hade definitivt sin plats - men alla telegrafister ville ju såklart ställa in lite känsla i nyckeln, så man orkade långa texter utan att få kramp...
 
Hej Roy. Jo jag såg den och har samma funderingar som du. Det är väl nån som gjort den i slöjden åt sin pappa... Annars inte mycket att ha för användning men på en hylla kanske den passar även om jag själv har en riktig på hyllan. 73 de Håkan SM5OCK
 
En fråga till forumet: finns de några telegrafnycklar under tillverkning idag?
Verkar endast finnas elbuggsmanipulatorer.
(N)ja... UR5CDX, som tillverkar fantastiskt fina manipulatorer brukar av och till även ha handpumpar. Jag är tämligen nöjd ägare/brukare av en CT599 från hans lilla verkstad.
1629149657583.png
 
Vi minns alla tiden då det tillverkades REX nyckel i Svenstavik.
Att den kallades REX nyckel beror på att det var Radio Rex i Östersund som sålde den.
Radio Rex sålde en tid amatörradio.
Under senare tid under produktionen sålde vi den på SRS, och den gick på export till Både USA och Japan.
En framgångsaga som sedan många är är slut.

Mot slutet tillverkade man en minityrnyckel, även den av mäsing och mycket snygg.
Den förekommer faktiskt till salu på TRADERA ibland.
Den blev dyr och användes ofta som present till radioamatörer, som fyllde jämt, från radiovänner.

Jag har en gammal artikel från någon Amerikansk radiotidning, någonstans i pärmarna, där man byggde en liten telegrafnyckel i Plexiglas.
Den imponerade på mig men jag har ännu inte fått ur fingern och byggt den.
Att arbeta i plexiglas är trevligt men kn v många ses som tålamodsprövande.
Att överhvudtaget skapa saker med egen hand är trevligt men kräver dock verktyg och verkstad.

Finns intresse skulle jag kunna leta fram artikeln och skanna in den.
Måtten i tum måste förstås räknas om till Internationell standard, men det går givetvis att skala om måtten till öskad storlek.

SM4FotPeDahl
 
Krångligare än så där behöver det inte vara, fantasin är god, men färgen på träplattan borde matcha "the knob"..

/Sven.
 
Back
Top