Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det stämmer överens med uppgifter jag har fått från en äldre släkting som har bott i just detta hus att telegraf/telefonstationen låg där under en tid. Varifrån får du dina uppgifter? Är det egna arkivsamlingar eller något som finns fritt tillgängligt på nätet? Ännu tidigare ska den för övrigt ha legat i ett trähus på Storgatan, inte långt ifrån byggnaden på första bilden.Kanske någon av damerna på bilden hade anställts av
telegrafkommissarien å orten;
View attachment 10537
Bilden ser dock lite äldre ut, skulle uppskatta den till 1910-tal av armaturerna i taket och växelbordens utformning.
Man kan tänka sig att det funnits en mindre telegrafstation av lite mer
improviserat snitt tidigare, och att Telegrafverkets pampiga byggnad fick ersätta lite utspridda lokaler.
Hittat på ett annat ställe:
"1905–1930 ca ligger Fbgs Telegraf- & Telefonstation på 2:dra våning i hörnlägenheten ovanför f.d. Foto-Flamingo, Storgatan 41/Brogatan 4, med ingång genom en port på Brogatan 4."
Fotot är med största sannolikt taget där.
Av telefonisternas klädsel och frisyrer får jag intrycket att bilden mycket sannolikt kan vara från början av 1930-talet.Nu när vi redan har kommit in på det trådbundna så har jag en fråga till. Nedanstående bild påstås vara från Falkenberg ca 1930 men jag tycker först och främst att lokalen i sig ser äldre ut. Telefonstationen skulle ju vara alldeles nybyggd detta år. Vad säger den samlade expertisen? När kan fotot vara taget? View attachment 10536
Min tanke är att man inför den stundande flytten ville passa på att fotodokumentera den gamla telefonstationen. Och då hamnar vi runt 1929-30.Av telefonisternas klädsel och frisyrer får jag intrycket att bilden mycket sannolikt kan vara från början av 1930-talet.
SM0APK, Stig
Det skrevs en del om detta i den tidiga litteraturen.Det var dock en betydligt blygsammare station, betjänade bara en by och den var belägen i nedervåningen på deras hus. Det måste ha gått åt massor med folk för att betjäna alla växlar på den manuella tiden.
Det gjorde det.Tänker att det också måste ha funnits någon sändarutrustning för att mata ut radioprogrammet vid växeln.
Jovisst har det funnits en telegrafstation på SäröAOM, o allvetande orakel
För att förflytta oss lite norrut från Falkenberg, har du koll på om det funnits en telegrafstation på Särö?
Har ett minne av att det fortfarande på 90-talet fanns en vägskylt kvar ...
( Hade varit lite intressant i övrigt, då Kungen var där rätt ofta, och om det fanns några särskilda anordningar )