teleskopantenn

Sven.Erik

Active Member
Jag har en teleskopantenn ca60 cm lång (inte världens bästa antenn), som jag fick med utrustningen när jag köpte den. Beroende på längd när jag drar ut denna teleskopantenn så har jag möjlighet att nå en del frekvenser, men är det trial and error som fungerar eller skall jag räkna ut exempelvis en ¼ dipol (cirka längd på en ¼ dipol) och köra efter det, eller hur funkar det
 
Last edited:
Dipol, dvs 2 poler är det ju inte iaf. Tänk dej den som en kvartsvågs pinne över ett jordplan.
49cm längd lirar den på 145MHz. Ngt kortare än så då hamnar du på jakt o båt radio.
På tredubbel frekvens blir den en 6/8’ing då såklart men funkar klart sämre ifall den står statiskt rätt upp o ner.
Dvs på 49cm längd funkar den bra på 145 och funkar lite på 435MHz.
 
En sprötantenn på en "handapparat" är ett odefinierat tillstånd.
Halva antennen är sprötet, och den andra är apparatens hölje samt
operatörens kropp.
Mycket om detta har skrivits i litteraturen, främst på 70/80-talen, och saken berördes i ett antennkompendium som Åke Blomquist på FOA varit medförfattare till. Där hävdades att man förlorade grovt räknat 1/2 till 2/3 av sändareffekten och att resonanspunkten blev betydligt bredare hos en sådan antenn.

För mottagning kan man nog i praktiken bortse från frekvensberoendet.
Gör antennen så lång som möjligt istället.
 
För mottagning kan man nog i praktiken bortse från frekvensberoendet.
Gör antennen så lång som möjligt istället.
Gäller det UHF och t.ex 434MHz blir den bättre ifall den göres kortare än 49cm som 1x 1/4 våg, dvs 17cm.
Skall den monteras på magnetfot får man räkna ngt kortare än så.

Sånhär laboration har jag gjort hur mkt som helst. Lött i teleskopantenner i BNC och PL kontakter. Satt på magnetfötter och även direkt i biltak mm.

Skall den inte sändas med och kanske riggas inomhus på random fästen kanske utan jordplan osv så gäller inga förutbestämda regler längre. Då provar du dej fram bara.
 
Back
Top