Teleskopiskt glasfibermetspö el dyl

SMØW

Well-Known Member
Hej, jag är på jakt efter ett teleskopiskt glasfibermetspö som är mellan 8-12m långt och ihopfällbart endast är runt 60cm långt. Är det någon annan som sett något sådant? Ska försöka få ner det i en resväska modell större och exempelvis alla spiderbeams teleskopspön är för långa ihopfällda.

73 de Teemu SM0W
 
Tack perfekt! Planerar att åka och köra radio på andra sidan jorden så då måste grejjerna vara kompakta och gå ner i resväskan ;)

73 de Teemu SM0W
 
Det vore kul med lite tips om utrustning och planering ifall man någon gång skulle få råd att åka på någon mini-expedition. Det finns säkert några här som kan dela med sig av erfarenheter. Kanske till och med den erfarne kan få tips.
Hmmm.... kanske det skulle få en egen tråd?
Jag vet i alla fall att kläder är onödigt att packa. Det finns att köpa överallt.
 
SSL12061.jpg

Jag köpte ett glasfiberspö ifrån tyskland men blev lurad på längnden 10m,utdraget var det bara 8,30m,
på förpackning står det 1,2-10m ,så se upp vad ni köper.
Satt och fundera varför ,tror att de har 10m spö sen har de sågat det i bitar satt ihop det teleskopisk,men det stämmer inte
med måttet, blir mindre men inte 8,30m ,så jag blev lurad Hi!

/Stig
 
Hej Stig,

Jag letar efter en mast i den storleksklassen. Hur upplever du stabiliteten i den masten från DK9SQ? Vad är diametern på toppsektionen? Godstjocklek etc. ? Tror det är den som Wimo säljer. Jag ska använda den till en hembyggd minidpol för HF banden.

//Bertil SM0FUS
 
Hej Bertil!

Jo diametern är 5cm och toppsektionen är 1,3cm nere ,uppe är 0,8cm godstjocklek 2mm
mycket stabil,jag har haft den i 25år fungerar fint på mina QRP dagar,men den är inte 10m lång Hi!


Stig SM7DYZ
 
Hallå,

Augustinumret av RSGBs RadCom har på sidan17 en annons från SOTAbeams , som gör reklam för sin "10 m (33 ft) mast that fits in a suitcase", som uppges vara 67 cm "when stored". Man säljer även stag och tillbehör. GBP 55 plus frakt.

73,
Rolf
SM5MX
 
Back
Top