Teleskopmast på Tradera

SA2CLC

Well-Known Member
Hej på er, någon fler än jag som kikat lite undrande på teleskopmasterna som dyker upp med jämna mellanrum på Tradera. Ser rätt intressant ut, men man vågar ju inte lägga in ett bud på auktionen när man ser lämnade omdömen. Nån som köpt en mast av säljaren?

//SA2CLC
 
Hej! Vad är du intresserad av för mast, fast eller mobil? Jag har en fast 3-delad fackverksmast som är fäll/vikbar som jag funderat på att bli av med eftersom jag skall sälja mitt hus till våren....

/ SM2ODA // Kåre
 
Hej!

Det saknas många intressanta tekniskadata på masten, vet du vad du verkligen funderar över att köpa?
Materialspec, godsdimensioner, tillåten last osv, allt blir en surprise!
 
Jag skulle behövt ett extra stöd för lite trådantenner här på gården, och den typen av mast ser ju rätt smidig ut. Kanske även något att ta med till stugan. Men som du säger OID, allt blir en surprise när man öppnar kartongen och därför undrar jag om någon har köpt en sådan pjäs och kanske vill delge sina erfarenheter.
Kåre, det låter intressant med en fackverksmast, även om det i dagsläget är det inte riktigt aktuellt då vi är i valet och kvalet om vi ska bygga ut våra 75m2 eller byta qth.
//SA2CLC
 
Kanske har jag det du letar. Det är i alla fall ingen "dussingrej".

Tror den är 8m hög (förlängs med alu-rör eller metspö). Det är en portabelmast, som finska krigsmakten skippade på 70-talet (tror jag),de hade den till test, den består av sektionsvis (c:a 1m per sektion) uppmatningsbara sektioner. Det är låsklammer för varje sektion, lätta att låsa.
Har medföljande staglinor.

Masten är mycket kraftig, nertill c:a 12-15 cm avsmalnande uppåt. Har använt den som portabelmast med min husvagn när jag jobbat i skogen, Kort sagt haft stor glädje av den då inga andra fästpunkter funnits (hyggen). Inverterade vee-antenner har gällt.

Om du är intresserad hör av dig till ulf.asell@telia.com
73 /Uffe
 
Last edited:
Hej!

Jag kom på att MWE i DK har en teleskopmast tillverkad av aluminium, 60 mm i botten och 25 mm i topp, väger ca: 15 kg och är 1,5 m lång packad. Kostar 1990 Danska.
 
Back
Top