Teleskopmast, stagfästen?

Bonazera

Well-Known Member
Är det någon som vet hur/var jag ska sätta staglinorna på min 6-kantiga"militärmast" TM 140 21,5-4-5, Kronans märkning M1237, från AB Vägbelysning, trolig tillverkare Wibe i Mora. 21,5 meter.

Tre linrullar i par finns i lådan, alltså på samma fäste i marken, med svart och blå linmärkning.
Masten är märkt med blått men inget svart. Övre sektionen är vitmärkt men ingen lina finns i lådan med vitmärkning.
Det knepiga är att det finns 6 stagpålar i lådan men bara tre par stagsträckare!
Mätlinan i lådan är också gjord med två mått!
Enligt Wibes beskrivning av samma mast, men av senare datum, skall det vara stagpålar på 6 och 8,7 meter från masten.

Min tanke var att göra fast stagning på nedersta ringen med 6 meter från masten.
Linrullarna blå på blå och svart lina längst upp vid vit märkning, stagade 8,7 meter från masten.
Kan det vara OK?
Masten skall vara stationär.

73 SA4BJK /Göran
 

Attachments

  • Masten (3).jpg
    Masten (3).jpg
    101,6 KB · Views: 323
Last edited:
När jag hade min 24m wibe mast så hade jag alla fästena på samma ställe, men det kronliga är dom blå wire fästena då dessa ""trycker"" upp dom översta sektionerna och är lite kronliga att få till på ett bra sätt. Samt om vinkeln blir för snäv (mot masten och stag punkten) så åker dom inte upp utan låser sig och masten börjar att vika sig i riktning mot staget som har låst sig. Så det är lite bökigt men en väldigt bra mast. lycka till!!

MVH SA7BHQ
 
Bonazera.
Jag har all info Du behöver men personen ifråga som kan hjälpa Dig är inte med i ham.se och gör därför inga inlägg här. Du får gärna ringa mig så ger jag Dig upopgifter om vart Du skall vända Dig.
Sedan hade det varit trevligare om alla uppger namn och signal när man debaterar i detta forum. Hur man når mig finns på QRZ.COM.
Hälsningar // Thord
 
Back
Top