Teleteknik då det kallades Televerket

Några Strowgerväljare hittar man inte i Kungliga Telegrafverkets historik. Däremot köpte verket år 1915 in en amerikansk (halv)automatisk station med Western Electrics Rotary-väljare och installerade den i Landskrona. Detta var alltså c:a åtta år innan den första stationen med LME:s 500-väljare (Norra Vasa i Stockholm) togs i bruk. Stationen i Landskrona blev dock inte långlivad - efter mängder av klagomål från abonnenterna ersattes den med en manuell station i slutet av 1927.
SM0APK
Stig
 
Undrar om GAREX 1400 VCCS-systemet med mikroprocessorstyrda koordinatväljare fortfarande finns kvar på Schipol?
Har även för mig att ett litet sådant fanns installerat i en simulator på Sturup.

Det var annars rätt ljudligt med den relästyrda växeltekniken. Minns tydligt "smällen" när nästan 40 MF/VHF-kanaler valdes in samtidigt för "gruppsändning" av trafiklistor och väder i den gamla radioväxeln hos Stockholm Radio på Sjöviksbacken.

Andra realiseringar med reläteknik var lite mer diskreta. AKE 129-växeln som fanns i FTN lät som när det prasslar i löven i vinden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Någon som räddat en bit av Norra Vasa 500-väljare?

Kalmar var en av de sista stationerna att ha 500-väljare kvar och var en av anledningarna till att den stationen blev en av de första att renoveras med AXE och en av stationens 500-väljare ligger och värmer sig på lagerhyllan. :eek:
 
Och jag tvivlar att ens någon idag kan bygga en 500-väljare från grunden! Med tanke på mekaniken. Fullkomligt häpnadsväckande mekanik och som sagt kvalitet! Oj oj oj.
 
Ett starkt gammalt minne som jag har är ett par äldre herrar teletekniker på en större automatstation på västkusten, som har varit där minst ett kvartssekel och kände till varenda skruv och relä. De hade nog bara några få år kvar till pensioneringen och var allvarligt bekymrade inför nyheten att automatstationen skulle konverteras till AXE.

De undrade lite sorgset med en tår i ögonvrån när vi satt i pentryt och drack kaffe: "vart ska vi ta vägen nu då, snart är vi ju arbetslösa"....
 
Allt detta som K-A nämner i inlägget #12 har jag jobbat med i 28 år som gammal televerkare fram till 2010....
Numera är jag inom industrin (automation) efter att ha sadlat om.

E1 över IP Är nyfiken på hur man löser detta med synkronisering då...
Hej
Gemensam extern nätklocka eller adaptiv klocka i kombination med taktåtervinning tycks vara sättet man gör det på.
Cisco har en enklare beskrivning här, se en bit ner under "Clocking Flexibility ".
 
Back
Top