TELEX!

helenalundh

New Member
jag är intresserad av att veta mer om den så kallade Telex/teleprintern, som användes mkt innan faxen kom. Är det någon som kan ha en sådan fungerande? går det att använda dem fortfarande? Och isåfall hur går detta till?
Tacksam för svar!
 
Det är bra många år sedan jag jobbade med telex, då telia hette Televerket. Telex används knappast någonstans, i varje fall inte i Sverige så vitt jag vet. Nu mera är det e-post... Det är några år sedan stationerna och nätet lades ned.
 
Kanske telex som RTTY!
Någon har väl en gammal Cread 7b i gömmorna.
Jag har tyvärr sålt min.

/Micke
 
Radioamatörer kunde i slutet av 60 talet köpa utrangerade Telexmaskiner.
Det blev tillåtet i USA att köra radio Fjärrskrift (RTTY) och det som fanns att använda var just Telexmaskiner.
På något vis lyckades man enas om hastigheten till 45,45 Bd, och en Svensk radioamatör kunde ställa om motorn (klockan) i maksinen till 45,45 Bd. Man gjorde ett nytt stroboskop.
Nämnda CREED 7 av olika typer användes , och dessa var enorma maskiner i 50 kg klassen.
Amatöradio kördes med hörselskydd.
Efterhand kunde man köpa modernare maskiner som surplus, Olivettti var lite smidigare men oftast sönderkörda, Siemens var finast och de kördes kanske fram till 90 talet. Med mekaniskt minne i tangentbordet.

Man byggde modem och körde FSK.

Jag tror att de flesta mekaniska maskiner numer är slängda, min fina SIEMENS T100 slängdes för bara något år sedan.

Att det kallades RTTY, Radio Fjärrskrift, var självklart då det egentligen inte fanns andra moder av just RTTY.
Möjligen fanns HELL-Schrift.

Efterhand efterliknades Telexmaskinernas kod med datorer och CPU försedda modem.

Än idag körs RTTY med baudotkoden på banden men med dator.

AMTOR var egentligen Baudot men med ARQ.

Baudot RTTY:en hade bara stora bokstäver och 5 bitars kod räckte ändå inte till alla tecken, utan man skiljde mellan bokstäver och siffror i upper and lover case. Övre och under korgen, typkorgen höjdes eller sänktes.

Visst var det häftigt och en fjärrskiftamatör måste även behärska en del finmekanik för att få igång grejerna.

de
FPD
.
 
Ovan finns en länk till Wikipedias beskrivning av Telex. Där står det bl a så här:

"För att skicka ett meddelande skrev man först in det på sitt tangentbord. Samtidigt som texten skrevs på en pappersrulle stansades en hålremsa med meddelandet. För att skicka meddelandet matades hålremsan in i sändarutrustningen, varvid det skickades som elektriska signaler till mottagaren."

Helt korrekt beskrivet är det ju inte, för det gick faktiskt utmärkt att sitta och skriva i "direktsändning" utan att först ha gjort en hålremsa. Men eftersom kostnaden debiterades på samma sätt som telefonsamtal, d v s per minut, gjorde nog de flesta först en hålremsa "offline", varpå man kopplade upp sig och sände remsan i full fart, d v s 50 Bd.

73,
Rolf
SM5MX
 
jag är intresserad av att veta mer om den så kallade Telex/teleprintern, som användes mkt innan faxen kom. Är det någon som kan ha en sådan fungerande? går det att använda dem fortfarande? Och isåfall hur går detta till?
Tacksam för svar!

Telex finns fortfarande kvar i ett par speciella tillämpningar, inom
flygbranschen och i bankvärlden. Tills för ett par år sedan hölls några telexabonnemang igång i Sverige för storbankernas räkning, men även deras användning är numera så gott som borta.

Telextjänsten var ett specialfall av teleprinter- eller fjärrskriftstjänsten.
Det som man kallar för "teleprinter-förbindelse" är när två fjärrskrivmaskiner är fast kopplade till varandra via någon form av telenät. Vanliga sådana var t.ex. militära fjärrskrivarnät, där olika enheter stod i direkt och hela tiden uppkopplad förbindelse med varandra.

Däremot är Telex en uppkopplad teletjänst, där abonnenten kopplar sig själv fram i nätet genom att först sända "telexnummer", antingen från tangentbordet eller från en fingerskiva, och därefter vänta på att abonnenten i andra änden visar sig genom att sända tillbaka sin "namngivare" som är sättet att verifiera att rätt motpart är uppkopplad.

När "namngivarna" utväxlats kunde man sedan sända över sina meddelanden.
Telex fanns allra först i Tyslkland på 1930-talet, och slog sedan igenom på bred front efter 1945.

Telex har ersatts av olika elektroniska meddelandetjänster, som i en del fall bygger vidare på den arkitektur som Telex använde. Inom flygbranschen lever sådana tjänster kvar som AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network) som täcker hela världen i ICAO-regi, och SITA (Societe International de Telecommunications Aeronautique) vilket är ett av de av flygbolagen samägda telebolagen.

Slutligen fanns det en variant av Telex där abonnenterna kunde vara fasta eller rörliga kortvågsradiostationer. Den form som fanns i svenska Televerket Radios regi kallades STATEX (fasta) eller MARITEX (rörliga, nästan alltid fartyg).

Dessa former arbetade så att en radiostation hade ett helt vanligt telexnummer i det svenska telexnätet (26000 och uppåt).

När en landabonnent ville skicka ett telex till en mobil dito så kopplade denne upp sig till nätet på helt vanligt sätt, och skickade sitt meddelande vilket sedan mellanlagrades i en dator på Göteborg Radio, SAG.

När förbindelsen kopplades ner så sände SAG ut ett anrop till den eftersökta stationen på de frekvensband där det var mest sannolikt att man kunde hitta stationen. När svar erhållits så sändes det lagrade meddelandet över. Trots att systemet använde kortvågsradio var väntetiden ganska kort; för det mesta så var ett lagrat meddelande översänt inom 20 minuter.

Jag arbetade själv med MARITEX under några år innan systemet lades ned 31/12 2000. När det var som mest trafik, c:a 1,5 miljoner trafikminuter per år, motsvarade trafikkapaciteten hos MARITEX en konventionell kustradiostation med c:a 300 - 400 skiftgående telegrafister. En verksamhet som varken hade varit "lönsam eller trivsam"...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top