Telia som ISP? ... Nääe

SM5AKU

Janne i Vingåker
Som väl är har jag ej telia som bredbandsleverantör.

Sedan c:a 09:50 (eller var det 08:50?) idag på förmiddagen funkar inte telias Inet härikring. En skapligt stor del av sörmland är nere. På deras web med driftinfo påstår de att det skall vara fixat till 22:00. Undrar vilken dag ...

Det går inte att handla mat med plastpengar, utom med vissa typer av kort. Som väl var fixades det som går åt till frukosten i morgon med de få papperspengar som fanns i plånboken.

Det går inte att tanka bilen på obemannade tappställen. Testade alla tre mackföretagen här i Vingåker och ingenstanns medgavs tankning. Reservdunken tömde jag i tanken igår ...

Tur att jag inte gått på krogen för då hade det nog blivit diskbaljan.

Jag e skitsur:mad:!
 
Du får bli en prepper. Skämt åsido så är det ruskigt hur samhället gjort sig
beroende av nätet utan att se till att det finns alternativa sätt att hantera
bl.a betalningar.
 
Jag har fiber hemma, förutom det har jag möjlighet att dela ut wifi från telefonen och utöver det så har jag ett mobilt bredband med kontantkort, således tre olika leverantörer jag kan utnyttja om det blir knas

Grannarna kom förbi förra strömavbrottet och undrade hur jag kunde ha ström, batteriradion stod på och skvalade, jag satt och surfade på nätet och amatörradion stod på och pratade, nu har även dom en batteriradio och ett mobilt bredband med kontantkort
 
Ja just KBW. Det kanske mest skrämmande är att vi stillatigande accepterar att det händer, och låter monetära hänsyn helt styra utvecklingen och våra liv.

Fortsätter jag knappa nu så är risken överhängande att det blir politik och sånt bör vi hålla borta från hobbyn. Alltså slutar jag här och bränner mig på lödkolven i stället.
 
Jepp, låt oss löda och inte låta den politiska svadan flöda :)

Jag kör med en liknande lösning som VJX, det var en kabelbrand i en tunnel här i Stockholm för några
år sedan och det tog mer än en vecka innan de fick upp vår fiber. Att vara en Stockholmare gör oss inte
immuna, snarare tvärtom.
 
Bara ett problem, det är nästan omöjligt att få tillgång till taket där man bor. Vanligtvis löser man det hela med att köra remote till sitt lantställe över - just det - Internet :)
 
Erinrar mig diverse stök när jag for omkring på järnvägen. En natt mätte jag upp Eskilstuna station och hade "tagit ut" hela stationen under en timme då ingen tågtrafik var planerad. Det innebar att bara jag fick använda spåren tills jag "lämnat tillbaka" alla spår. Sånt här begärs via telefon till en fjärrtågklarerare. Nå nu pajade telefonnätet, jag kunde inte lämna igen stationen och det blev stående gods och persontåg på linjen eftersom de inte kunde ta sig förbi Eskilstuna.

Utan fungerande mobilnät letade jag reda på en telefonstolpe på stationen, ni vet såna där bakelitlurar som en taxitelefon ungefär. Dessvärre hade Banverket beslutat att lägga ner kabeltelefonnätet eftersom vi numera har mobiltelefoner. Så naturligtvis var telefonen kass. Letade upp en till, samma här. Den tredje jag hittade hade flera knappval och jag testade en knapp, nån svarade och lade genast på. Nästa knapp var död. Via den tredje knappen fick jag svar: "Gäääsp.. jaa.. det är Berit". Förklarade att jag ringde från en av Banverkets telefonstolpar och undrade om hon hade något med järnvägen att göra, men det hade hon inte. Varför Eskilstuna station hade en direktanknytning till hennes lägenhet var en gåta.

Till slut i desperation ringde jag 112 över mobilen, där kom jag fram, förmodligen över något annat än Telias nät. Jag förklarade att det var en nödsituation då jag blockerade all järnvägstrafik pga. att mobiltelefonnätet havererat. De kopplade mig till fjärrtågklareraren. Denne var helt klart stressad. "Just nu är allt kaos, allt står still och det är bara du som kommit fram på telefon, hur fan gjorde du?" Nå, jag begärde tillstånd att köra iväg på något industrispår och kunde lämna igen Eskilstuna Station. Senare fick jag ta mig till en nattöppen bensinmack och låna telefon för att lämna igen även detta spår.

Det blev ytterligare några liknande episoder, sen fick jag en specialtelefon som funkade på alla nät och som jag t.o.m. kunde ringa och snacka genom högtaleriet på vilken station som helst i landet. Fortfarande funderar jag över varför man skrotar gammal fungerande teknik som man skulle kunna ha som backup. Och vem Berit är, hon lät så trevlig trots att jag väckte henne kl. 3 på natten....
 
Bredband schmedband. Det är vid sådana här tillfällen jag drar fram Vibroplexbuggen :D

Och när det är strömavbrott. Helt QRM-fritt!
 
Back
Top