Teracom vill riva Sölvesborg MV!

För mig får Sölvesborgsmasterna gärna stå kvar, men som aktiv MV-DX-are ser jag helst att man inte kör ut åtskilliga kW från sändaren, och absolut inte DRM. Det är ett gissel, som orsakar mar-DRM:ar.:D
I World Radio TV Handbook har man talat om DRM sedan tidigt 90-tal.
Ändå har inte DRM int blivi någon kommersiell succé än.
 
Streamad radio via mobilen? Vill Du betala för det?

Kostar inget extra ... ingår i åtminstone mitt abonnemang. Numera lyssnar vi på radio, kollar TV, ser filmer etc. vi vårt bredband (mobilt/trådlöst 16 Mbps) trots den begränsade bandbredden funkar det helt OK.

Slutar de gamla radioapparaterna att fungera så är det en epok i graven för mig. Aldrig i livet att jag lägger pengar på nya sådana när det fungerar perfekt via dator o smartphone.

/Johan

Ps. om utifall att FM "dör" så får det bli en kort kabel mellan iPhonen och MP3 jacken i bilen. Funkar klockrent idag för att lyssna på "höstjazz" från staterna :)
 
Last edited:
Det här med DAB på FM-nätet låter mer som en lösning som letar efter ett problem. Det skulle kosta massor, både i pengar och problem, att släcka FM-nätet. Med tiden kommer säkert bredbandslösningen vinna men just nu är det inte tillräckligt tillförlitligt. Lyssnar via ADSL och wifi hemma på morgonen numera och hickups är ganska vanliga:( Ute i markerna kan man bara glömma P1 via mobilen. Och som -BYC skriver: Aldrig i livet att man kastar ut pengar på en DAB-burk, det måste ändå bara vara en temporär lösning. Läget kanske är annorlunda i stor-Stockholm men ute i Verkligheten tycker jag FM vinner och bredbandet via telefonen är otroligt opålitligt.
 
Det här med DAB på FM-nätet låter mer som en lösning som letar efter ett problem. Det skulle kosta massor, både i pengar och problem, att släcka FM-nätet. Med tiden kommer säkert bredbandslösningen vinna men just nu är det inte tillräckligt tillförlitligt. Lyssnar via ADSL och wifi hemma på morgonen numera och hickups är ganska vanliga:( Ute i markerna kan man bara glömma P1 via mobilen. Och som -BYC skriver: Aldrig i livet att man kastar ut pengar på en DAB-burk, det måste ändå bara vara en temporär lösning. Läget kanske är annorlunda i stor-Stockholm men ute i Verkligheten tycker jag FM vinner och bredbandet via telefonen är otroligt opålitligt.
Jag håller med dig, men tyvärr är jag litet pessimistisk när det gäller SR & Co (Teracom?). De har ju lagt ner utlandssändningarna och den analoga TV:n.
Den analoga TV:n är det nog inte så många som saknar, men en del har fått svårare att få in sändningarna, eller blivit hänvisade till satellit-TV.
För att kunna lyssna på Radio Sweden utomlands är man helt och hållet hänvisad till internet. Att det finns stora områden på jorden där det är svårare och kanske också dyrare att få tillgång till internet tar man inte hänsyn till. Det finns många svenskar som jobbar utomlands på ställen som ligger långt ifrån större orter. Och just när utlandssändningarna kan behövas som mest, under internationella kriser, kan det bli extra svårt eller t.o.m. omöjligt.
Det kliar nog i fingrarna på en del att få lägga ner FM-nätet också.
Vi får hoppas att trycket för att bevara FM rundradionätet är tillräckligt stort.
 
Kostar inget extra ... ingår i åtminstone mitt abonnemang. Numera lyssnar vi på radio, kollar TV, ser filmer etc. vi vårt bredband (mobilt/trådlöst 16 Mbps) trots den begränsade bandbredden funkar det helt OK.

Slutar de gamla radioapparaterna att fungera så är det en epok i graven för mig. Aldrig i livet att jag lägger pengar på nya sådana när det fungerar perfekt via dator o smartphone.

/Johan

Ps. om utifall att FM "dör" så får det bli en kort kabel mellan iPhonen och MP3 jacken i bilen. Funkar klockrent idag för att lyssna på "höstjazz" från staterna :)
Själv är jag litet konservativ när det gäller användningen av tekniska hjälpmedel. När jag tittar på TV vill jag sitta i en fåtölj och titta på en relativt stor skärm, åtminstone 28 tum. Sitter jag däremot och skriver ett dokument på datorn, så vill jag sitta på en kontorsstol, ha datorn på ett skrivbord, med skärmen relativt nära mig.
Lyssnar jag på radio i bilen, så skall det vara i bilens högtalarsystem.
Och det skall inte vara något digitalt hackande på ljudet.
Mobiltelefonen har jag för telefonsamtal, och möjligen SMS.
 
BYC skrev; "Musiken i mitt hem idag kommer från nätet, olika radiokanaler från när o fjärran, speciella musikapplikationer, ett hyfsat stort musikbibliotek, mm. Även TV går numera för det mesta via datorn. Varför passa tider när man kan titta när det passar; "on demand"."
-----

Samma här och när analog FM försvinner så let it be.

Jag utnyttjar Spotify som mitt musikarkiv där ett antal mycket långa spellistor lagts upp. Bra bakgrundsmusik men utan skitsnack mellan låtarna. Programmaterialet modulerar en lokal mellanvågssändare på Malmös gamla frekvens och på så sätt finns det alltid en bra station att lyssna på i de olika mottagarna som står i mitt museum. Nu under sommaren har jag använt en HP 8640 B som FM-sändare och kunnat avnjuta musiken i trädgårdssoffan i en gammal hederlig transistormottagare. Den yngre generationen har allt detta och mycket mer direkt i sin iPhone där de går och står med sina proppar i öronen. Det är nog bara att inse att det gamla är passé?

/Bengt
När det gäller SR lyssnar jag mest på P1, så spotify är knappast ett alternativ för mig. När det gäller musik, så vill jag ibland höra musik jag inte har hört förut.
 
Själv är jag litet konservativ när det gäller användningen av tekniska hjälpmedel. När jag tittar på TV vill jag sitta i en fåtölj och titta på en relativt stor skärm, åtminstone 28 tum. Sitter jag däremot och skriver ett dokument på datorn, så vill jag sitta på en kontorsstol, ha datorn på ett skrivbord, med skärmen relativt nära mig.
Lyssnar jag på radio i bilen, så skall det vara i bilens högtalarsystem.
Och det skall inte vara något digitalt hackande på ljudet.
Mobiltelefonen har jag för telefonsamtal, och möjligen SMS.

Hej Rolf!

är lite gammalmodig av mig själv, men här har jag faktiskt fått erkänna att den nya tekniken både ger nya möjligheter och även vissa fördelar.

Sitter och tittar på en 32" LCD skärm som för priset, 3400,- har en fantastisk bild. Fåtöljen har jag haft i många år och flera flyttar har den släpats med på flytten land o rike kring :)

Datorer har vi numera i köket, tv-hörnan alltså, samt i radiohörnan (2 faktiskt). Alla utom den i tv-hörnan som du säger med skärm och tgb, på vanligt vis. Håller med dig att det känns bäst att sitta i kontorsstolen och skriva, därför blir det mycket tid framför någon av datorerna i radiohörnan.

Kopplar jag telefonen i bilen så kommer ljudet i bilens högtalare och det låter förvånansvärt bra. Inspelad musik nästan bättre än inbyggda cd-spelaren i bilradion. Vi åker väldigt ofta mellan Åre, Stockholm och föräldrahemmet i Skåne, nästan aldrig att mobiluppkopplingen till Internet krånglar. Ja med ett undantag då, mellan Svenstavik och ner mot Ljusdal är det nog så att Telenor glömt att det bor folk :)

Vad gäller telefonen så tog det lite tid att vänja sig vid en "datortelefon" men idag kan jag näppeligen tänka mig att vara utan.

Pratar väldigt mycket i telefon, har numera inte ens en fast telefon. SMS ja, har man som jag en tonåring i huset så är det så man kommunicerar när han inte är hemma :) Ibland undrar jag om det inte skulle vara lättare att få kontakt med "slyngeln" även hemma via SMS ibland :)

Alla är vi olika i vår syn på olika tekniker och tekniska hjälpmedel, jag försöker hänga med och prova vartefter. Mig har det passat bra och jag är jättenöjd med hur det fungerar.

Sedan är det en annan sak att dom få gånger det krånglar, eller ponera att strömmen skulle gå, då rackarns är det inte kul :) då saknar man den gamla hederliga batteridrivna transistorradion. Fast skrotar dom FM och inför DAB, ja då är man antagligen rökt i det läget ändå.

Att blanda gammalt och nytt i teknikväg är väl antagligen det bästa. Kan tycka att det ibland går för fort att fasa ut den tidigare tekniken; NMT systemet, analoga TV'n, mellanvågen etc. etc. men oftast så löser man ju de problem som uppstår efter en tid. Har för mig att det finns ett uttryck: nöden är uppfinningarnas moder, tycker det verkar vara det som får exerceras i samband med många teknikförändringar :)

Ha det gott i fåtöljen Rolf!

/Johan

Ps. skrivet i radiohörnan bakom en snart 10 år gammal stationär dator.

Prestanda som en T-Ford med dagens mått mätt, men den funkar klockrent för alla vanliga kontorsgöromål ...
 
Last edited:
Hej Rolf!

........

Ha det gott i fåtöljen Rolf!

/Johan

Ps. skrivet i radiohörnan bakom en snart 10 år gammal stationär dator.

Prestanda som en T-Ford med dagens mått mätt, men den funkar klockrent för alla vanliga kontorsgöromål ...
Hej Johan!
Som jag skrev så är det mera kontorsmiljö när jag sitter framför datorn.
Fåtöljen blir det bara på kvällarna när jg ser på TV.
73
Rolf
 
Det är väl sannolikt framtidens radio, dvs Internet. Våra bilar ska väl ha uppkoppling för navigering/varningar, larm m.m. så varför inte låta radion komma den vägen också (eller så fixar ens mobiltelefon detta). Mobilnäten används idag flitigt till internettrafik och det kommer säkert öka, så se till att dessa fungerar 'optimalt' och skippa investeringar i t.ex. DAB. Eric

Håller med.

Streamad radio via mobilen? Vill Du betala för det?

IP lämpar sig inte för broadcast , möjligen kan man köra multicast men det kräver ändå en hel del bandbredd och diverse kontrolltrafik.

För trådlöst så är det ganska ogörligt.

Nu är detta en äldre tråd (läste om sändaren i Sölvesborg), men jag tycker det fungerar bra att streama radio och musik i bilradion (som saknar AM, och som jag personligen inte saknar).
 
Back
Top