Test av 50Ω BNC Male To Female Plug High Frequency Test Socket Oscilloscope Probe

SM2OWW

Well-Known Member
Nu har första sändningen kommit från Banggood, dom delade sändningen så det lär väl komma lite små prylar nu och då under ett antal månaders tid!

Men, nu tänkte jag ta reda på om prylarna i första sändningen är skräp eller användbart...

Vad är lämpliga test för att se om dessa 50Ω BNC Male To Female Plug High Frequency Test Socket Oscilloscope Probe är något att ha?

Har mätt ohm med en bra multimeter, alla fem ligger inom 49,8 - 50,1 ohm

Jag har med NanoVNAn som är calibrerad med testsladdarna gjort två mätningar;

0,5 till 500MHz och öppen i andra änden ger SWR
0,5 MHz 1,0:1
200 MHz 1,1:1
500 MHz 1,2:1

0,5 till 500MHz och andra änden ansluten till CH1
SWR varierar mellan kring 1,8:1 till 2,1:1
Gain varierar mellan -3 till -4 dB

Kan man utifrån dessa mätningar och resultatet avgöra om det är användbart eller ej? Finns det någon annan mätning som kan visa på vad det är för kvalite på dessa?

 
1.2:1 motsvarar ca -20dB Return Loss vilket är helt OK för en "Feedthrough" Terminering.

Hade jag behövt hade jag köpt sådana själv.

(Sedan tillkommer den kapacitiva delen av ett oscilloscopes ingångsimpedans som kanske
kan ställa till det om man är extremt noga med vad man mäter...)
 
Man har två fall; ett vid "låga" frekvenser där man kan bortse från
impedansen hos oscilloskopingången. Då uppträder kombinationen
som en nästan helt reell impedans med 50 ohms belopp och därmed som en last med nära 1:1 SWR.

Det andra fallet uppträder när frekvensen stiger. Då kommer parallellimpedansen som oscilloskopingången visar att sjunka, eftersom ingångskapacitansen har en allt minskande reaktans. Vid t,ex, 500 MHz motsvarar 25 pF vilken är en vanlig ingångskapacitans en reaktans av 14 ohm.

När man ansluter en sådan genomgångslast till en 50 ohms nätverksanalysatoringång med en försumbart lång kabel ska den uppträda som en last med 2:1 SWR eftersom 50 ohm kopplas i parallell med 50 ohm.

Sedda från ingångskontakten uppträder parallellkombinationen som
en impedans med ungefär 13 ohms belopp och en fasvinkel på -75 grader. Denna är förvisso inte 50 ohms, och därför kan man inte dra större slutsatser om systemets uppträdande på "höga" frekvenser.

1639211280087.png

Det som ger den bästa uppfattningen om kvaliteten hos en sådan komponent är att mäta upp den med en TDR eller med en nätverksanalysator som har TDR-funktion.
 
Last edited:
Back
Top