Test på HF idag, laglöst?

SM4FPD

Well-Known Member
Att det är nån form av test idag är väl något alla hör om man försöker lyssna.
Faktum är att jag hörde ett par liv på så hög frekvens som 21 MHz idag.
Men 24 och 28 MHz är stendöda.
Vad jag slås av är att man kör utanför banden, lyssnar just nu på 14359,25 kHz, där EM2G kör så det ryker.
Dvs med USB så hamnar han minst 2 kHz över bandgränsen. Om jag nu inte räknar helt fel......
Han har säkert på den tid jag lyssnat kört hundratals stationer över hela världen.
Ingen tyx inse att de kör utanför bandet.
Eller är kunskapsnivån så låg hos alla andra länders radioamatörer?
Kanske något att ta till oss i SM, så kanske det kunde bli fler amatörer, dvs harmonisering med obefintliga kunskapskrav. Vi skall ju vara lika andra länder har vi ju insett av andra trådar senaste åren.

Frågan är om testresulteten kan bli godkända av sådan trafik?

En gång lyckades jag med att sända utanför bandet, det var i den gröna nyböjarstadiet, med analog svårläst skala hamnade jag 10 - 20 kHz över 3800 kHz, efter ett eller två CQ kom någon in och blixtsnabbt sade: "du ligger utanför bandet". Kontroll av skalan visade vad som hänt, livrädd, och med tanken att snart kommer ett brev från televerket i lådan, avvaktade jag den första veckan.

Men här ligger dom helt utan en tanke och kör över 14350 kHz.
Jo det är ju lite, några kHz gör kanske inget..... och det är väl ingen som vill använda den frekvensen.
Men kanske får amatörradion dåligt rykte av sådant?

SM4FPD
 
Han ropade "CQ test" oupphörligen och ibland med inspelad röst, förmodligen en kompis, denna hade tydlig rysk accent.
Men som jag nämnde hundratals stationer från hela världen svarade och körde radiokontakter med honom.
Ingen kunde komma på tanken att informera om att man låg utanför bandet.

SM4FPD
 
Förekommer ens "rekommendationer" att köra amatörradio utanför banden????
I så fall kanske ett visst land kan få tillstånd av sin telemyndighet?

Efter att ha ställt in 14350 kHz hör jag massor av amatörradio som körs där.
Så EM2G är inte ensam.
OK7xxx nu.
Jag menar att ställer man in frekvensen vid SSB på 14350 kHz och USB så hamnar modulationen, hela sidbandet, på 14350 - 14353 kHz

SM4FPD
 
Testen i fråga var väl CQ WPX SSB. Att sända utanför bandet är självklart ett brott mot testens regler. Arrangörerna av CQ-testerna brukar bestraffa överträdelser ganska hårt och på senare år har man intensifierat övervakningen. Den som sänder utanför bandet riskerar inte bara att få dessa kontakter strukna, utan löper överhängande risk att bli helt diskvalificerad.

Ingen tyx inse att de kör utanför bandet.
Eller är kunskapsnivån så låg hos alla andra länders radioamatörer?
Kanske något att ta till oss i SM, så kanske det kunde bli fler amatörer, dvs harmonisering med obefintliga kunskapskrav.

Kunskapskraven är ingalunda obefintliga. I de svenska proven för amatörradiocertifikat ingår frågor på just detta. Den amatör som pekas ut här har enligt egen uppgift haft sitt certifikat sedan 1971. Kraven kanske var lägre då...

73,
Jonas SM5PHU
 
Last edited:
Jag ser nu att jag överdrev hur långt utanför bandet han körde. EM2G låg på 14349,25 kHz, men forfarande med nästan hela sidbandet utanför bandet.
Lyssnade lite mr igår och ställde mn mottgaren på 14350 kHz så var det flera teststaioner som körde massor av radiokontakter.
Dvs både den som tog frekvensen i anspråk och alla de som svarade honom, låg med sitt sidband över bandgränsen.

När det gällr mina kommenterare om kunskapen och provens innehåll, så är jag mest ironisk.
Den mesta kunskap man hade vid provtagningen försvinner fort, särsklit om det finns andra att härma efter.
Myter, tro och föreställningar styr mer än den kunskap man hde vid provtagningen. Dessutom var det kanske korvstoppning bara den gången man gjorde provet.

Det förekommer även att folk kör med sidbanden utanför bandkanten när det inte är test.

De
Roy SM4FPD
 
Ja, om man ligger såpass långt utanför bandet som på 14359, är ju risken stor att man inte får några svar på anrop.
Ibland blir man åthutad när man ligger på 3730 LSB, av någon som "vet" att endast SSTV är tillåtet i intervallet 3730 - 3740 kHz.

73,
Jonas SM5PHU
 
Det går att kolla hans logg här:
https://www.qrzcq.com/call/EM2G

Nja, det är väl inte hans logg utan info från andra som spottat honom på ett cluster. Eftersom jag ser flera erfarna amatörer bland dessa, t ex K1ZZ (f d CEO i ARRL), ligger angivna frekvenser naturligtvis inom bandgränsen. Annars vore ju tipsen tämligen värdelösa!

73,
Rolf
 
  • Like
Reaktioner: QRP
Sri folks, den där påhakade filen vet jag inte var den kom ifrån! Och vet inte hur man får bort den.
 
Jag lyssnade en YT3X på 14. 349.5 MHz. Att det tänjs på gränser är ju uppenbart. Orsaken är väl mer det respektlösa effektutövandet och splatterfaktorn som driver hugade till ytterligheter. Trist för dem som seriöst försöker i "contesten".

/Sven.
 
Lyssnar idag på 20m och i segmentet 14.500 - 14.650 Mhz och CQ twenty på LSB !? Dessutom en station "HG1A" på två frekvenser samtidigt, 14.275 USB och 14.575 LSB. Vad kan detta betyda?

/Sven.
 
Du råkade inte lyssna via SK4KO web-sdr? De har RTL2832-mottagare i direktsampling på alla kortvågsband. De mottagarna samplar med 28800 kHz så Nyqvistfrekvensen är hälften dvs 14400 kHz. Då hörs USB på 14300 som LSB på 14500. På 20 m är det inte så lätt att komma runt det. På 10 m syns spurrar och speglingar som nog skulle försvinna med kanalväljaren aktiverad istället för direktsampling. För 15 m räcker ett bandpassfilter, jag tror de har såna på alla band.
/Jan
 
Tänkte nämna att det var just på SK4KO som jag lyssnade.. Det hela var ju så absurt, trodde inte det var möjligt.. - Tack för förklaringen.

/Sven.
 
För några år sedan (2007) reagerade jag redan då på att man körde SSB på contest ända ned till 7009 kHz på 40m... verkar omöjligt att komma undan di där stationerna! Har iofs inte hört några SSB-stationer på 30m ännu :D
 
Back
Top