Test på Morsetelergafi

SM4FPD

Well-Known Member
Är det alltid test på Morse?
Har väl lyssnt på 3,5 MHz, 7 MHz, 14 MHz och 28 MHz Morsedel så gott som dageligen och kvällar, då det är väldigt lite trafik att lyssna annars.
Men det ropas CQ TEST hela tiden av flera stationer.
Kan det vara så att de inte orkar ställa in sin automatiska Morsegenrator utan TEST ligge kvar ständigt.
Eller pågår ständigt Morsetester?
Man kör oxo supesnabba kontakter, 599 med 250 takt, TU med 250 takt sen anropsignal och test igen.
Eller är det jag som är ouppdaterat på hur telegrafikontakter numera går till???
Att sända "de" efter CW innan anropsignalen verkar numera helt ute.
Vanliga kontaker med Morsetelergafi verkar helt ute. Vanliga där man berättar om riggen, antennen, sändningsplats och namn.
Vad händer egentligen?

Snart bara kvar att lyssna på radiofyrar på 28 och 50 MHz.

SM4FPD
 
Brukar inte CQ TEST vara ett sätt att trigga registrering på reversebeacon.net?

Eller det var kanske antingen CQ DE "call" eller TEST DE "call"
 
Last edited:
Visst är det mycket CW-tester, se kalendern https://contestspalten.ssa.se/kalender/. Jag kör inte mycket CW på kortvåg men det händer, och det är sällan jag misslyckas hitta nån att tugga trasa med. Ofta blir det med Harlösa-buggen, kanske därför du Roy inte svarar...
/Jan
 
Kollade lite igårkväll på telegrfidelen 3,5 MHz.
Jo det fanns faktiskt klassiska radiokonakter med vettig fart.
Men flera som sände TEST DL49XXX TEST uppehåll, sen TEST DL49XXX TEST uppehåll
Ibland fick han svar från någon med hög speed, så de sände 599 med 250 takt och TU, sen samma sak igen. TEST DL49XXX TEST uppehåll.
Dvs inget CQ, inget DE.
Vad är detta för typ av trafik?

SM4FotPeDahl
 
Dvs inget CQ, inget DE.

Det handlar bara om att minimera tidsförluster för att öka chansen att få fler kontakter under en contest. Normalt sänder man bara "TEST SM7EQL" en eller två gånger. Lyssnar en knapp sekund eller möjligen två om man är ovan vid contesting eller har manuell S/M omkoppling.

CQ och DE är onödig information och tar tid att sända. Räknar man ihop tiden för alla CQ, DE och K som sänds ut under en hel test så blir det faktiskt väldigt mycket tid som går till spillo och som kunde resultera i fler kontakter dvs fler poäng och större chans att placera sig högre upp i resultatlistan.

Samma sak med hastigheten på CW. Jag skulle tro att 150-200 takt är ganska optimalt i stortesterna och 100-150 i tester med färre deltagare där den mesta tiden måste användas för att ropa "TEST....... "

Rapporterna i tävlingssammanhang är uteslutande 5NN och det är också det som är förprogrammerat i loggen. Den som sänder något annat stör ordningen, är tidstjuv och skapar irritationsmoment. Det är också vanligt att man sänder rapporten i betydligt högre hastigheter kring 200-250 takt eller så. Motstationen vet ju redan att han skall få 5NN och det står ju också redan inskrivet som default i loggen. Contestprogrammen kan ställas in för att sända anropssignalerna t ex i 150 takt och rapporten i 250 takt. Räknar man ihop tidsvinsten från alla optimeringar under en stortest så blir det massor av tid som kunde användas bättre.

Även anropssignalernas längd och kombination spelar stor roll. På SSB finns ju en del anropssignaler som defacto är besvärliga att uttala och bokstavera utan att vricka tungan och som tillika är svåra att uppfatta när signalerna är svaga eller störda. Vi som har tre bokstävder i suffixet har betydligt sämre förutsättningar än vad en en-ställig specialsignal ger. Jag hade SM7B ett tag och det var en enorm skillnad kan jag tala om. Det finns bättre kombinationer om man letar...

Egentligen inget konstigt. I alla tävlingar oberoende vad det handlar om så vinner de som optimerat allt som går att optimera och är i god form fysiskt och psykiskt. Duktiga rappa operatörer med god simultanförmåga som hör bra och som reagerar på millisekunder klassar lätt ut de mer tröga som inte riktigt hänger med och måste fråga om elva gånger. -Öhhh, blyertsspetsen bröts kan du repetera allt.

Det körs små korta lokala tester i princip varje dag. SSA har sina månadstester och andra länder har liknande jippon på andra dagar och tider. En del klubbar har aktiviteter som ibland är renodlade klubbtävlingar men också kan gå ut på att försöka aktivera medlemmarna och enas kring något.

När det gäller vanliga mer traditionella vardags-QSO så noterar jag att många som svarar efter ett vanligt CQ anrop enbart ger sin signal precis som i contest. Då vet man att vederbörande är så stressad att det inte är lönt att gå vidare. Det blir garanterat bara ett sånt där 5NN TU QSO som i icke contestsammanhang är totalt meningslöst. Vi kan ju vara 100% säkra på att rapporten 5NN är en lögn och något annat innehåll i radiokontakten ges i allmänhet inte. Namn och QTH behöver inte sändas eftersom det ju redan står i datorloggen när anropssignalen skrivits in.
Väder 20 grader och molningt. ICOM xyz. Mer spännande blir det inte. Nya tider, nypa påfund och det gäller väl bara att gilla läget? :cool:
 
Jo så är det väl, de försöker köra så många kontakter som möjligt på kort tid.
Förstår att det finns kunskapsbaserade mätningar (vetenskapliga) i ämnet som de går efter.
Annars tycker jag det är ganska svårt att hitta en sån där snabbis.
Så det är stor risk att man rattar förbi en som ropar, något som skall, betyda allänt anrop test, i nån sekund bara.

Nej det var inte OK1WC Memorial som jag hört utan många stationer på flera band i flera veckor.
Det var därför jag funderade om det var ständig test på Morse-telegrafi.
På 10 MHz är det väl inte test va?

Sen kan man ju undra vad sådana supersnabba kontaker hr för värde, men är jakten baserad på antal som enda sak så....

Ja det finns olika saker att göra inom hobbyn, klart att det är en fördel.

SM4FPD
 
Nej det var inte OK1WC Memorial som jag hört utan många stationer på flera band i flera veckor.
Kollade lite igårkväll på telegrfidelen 3,5 MHz.

Den trafik som du beskriver att du hörde i måndags kväll var troligen OK1WC Memorial. Den äger rum under en timme varje måndag och brukar ha några svenska deltagare.

CWops är en annan tävling som äger rum flera gånger i veckan på flera kortvågsband. Även där brukar finnas ett antal svenska deltagare.

Nej, på 10 MHz är det väl inte test.

73,
Jonas SM5PHU
 
Tack alla,
Det var ett intressant inlägg från nån som inte kört CW på 35 år. Måste börja öva så att jag kan köra 6 och 2m CW när väl antennerna kommer upp på 18m Versatower.
Jag är förvånad och fascinerad av de där Contest-stationerna. Många master, stackade antenner på kortvåg, multioperator. Vad är drivkraften? Var kommer pengarna från? Kollektiv?
Följer SJ2W (Mikael Larsmark) på FB. Det finns inget stopp för den mannen och hans gäng när det gäller contesting En dag svetsar han på en traktor, nästa dag bygger han styrda antennswitchar....
Oscar/SM4CHK
 
Förr vill jag minnas att de lägre 10kHz på varje band var exklusivt för dx och traditionella QSO. Numera körs det test även där vilket är trist. Tror att många med mig skulle uppskatta om ett segment på varje band var exkluderat från test - för test är det nästan alltid numera.
 
Back
Top