Test utanför banden

SM4FPD

Well-Known Member
Nu är det test igen på kortvåg.
Även dennna gång lägger jag märke till att det körs utanför banden.
Exvis ligger UR2Y på 14349 kHz, kl 1045 - 10xx och kör USB, dvs hans spektrum ligger några kHz utanför bandet.
För "äkerhetskull" verkar han ha lagt sig en kHz inom bandkanten, men tänker inte på sidbandet.
Okunnighet, nog borde tillståndet i andra länder omfatta hur spektrat från en ändning ser ut.
Kanske de har någon form av amatöradiotillstånd i Corn Flakes paket?

SM4FPD
 
Nu sänder LZ4A contest på 14348 kHz, även det en bra bit utanför bandet. Säsrkilt som han sänder ett mer än 3 kHz brett spektrum.

SM4FPD
 
Händer ju. Sitter man ute på landet med kW så... Finns ju en del folk (många!) som kör digitala moder med katastrofal modulation=bandbredd fast dom kör låg effekt. Men ja, jag håller med dej - det är illa. Basic matematik, liksom.
 
Efter att hållt till på högre frekvenser i många år så är man ändå lite överaskad hur mycket tester det är på kortvågen. I stort sett varje helg nån test. Förvisso bra för aktiviteten men det verkar bli väldigt trångt ibland så därför hamnar man kanske i bandkanten. Tror inte det är nåt större bekymmer i praktiken även om rent regulatoriskt så skall nog hela signalen vara inom bandet. Ändå lite bra att WARC-banden är testfria men för på låg-banden finns ju inga alternativ om man inte vill köra test...
 
Det är inte ovanligt att det "läcker utanför" när testerna är igång, både uppåt och neråt. Folk är väl så tävlingssugna så man struntar i en del regler. Jag tror dock att tävlingsledningen för åtminstone en del tester är rätt vakna och diskar loggar där man gjort övertramp, jag tror det är enda sättet att försöka ha det under kontroll.

73 SM7SJR


1616917503916.png
 
En sak är ju om det splattrar utanför bandet, Splattret är ofta -20 till - 30 dB och det kanske är ok.
Men att sända delar av, eller hela sidbandet utanför bandkanten tycker jag tyder på okunskap.
Idag söndag ställde jag in 14350 kHz USB och visst, snart kom en italienare och ropade CQ TEST.
Efter en stund hade han kört säkert 50 kontakter, alla med övre sidbandet utanför bandet.

Som jag ser det är det rent fusk, och överträdelser av reglementen. Men jag kör ju inte test så sånt fattar väl inte jag.....

De kanske tycker att USB betyder undre sidbandet......

Ja vist finns det radiofjärrskriftstationer, RTTY av olika typer, som kör AFSK med speechprocessorn kvarglömd.
Kan bli lite oönskad bandbredd av det.

När jag började med RTTYY, det var bara BAUDOT då som gällde, var AFSK närmast bannlyst, man skulle modifiera sin sändare för ren FSK nyckling. Men flera av dagens RTTY-trafiksätt behöver AFSK för att sändas.

SM4FPD
 
Ja jo, det fanns ju såklart värre än den på bilden som jag skickade med.
 
Efter att hållt till på högre frekvenser i många år så är man ändå lite överaskad hur mycket tester det är på kortvågen. I stort sett varje helg nån test. Förvisso bra för aktiviteten men det verkar bli väldigt trångt ibland så därför hamnar man kanske i bandkanten. Tror inte det är nåt större bekymmer i praktiken även om rent regulatoriskt så skall nog hela signalen vara inom bandet. Ändå lite bra att WARC-banden är testfria men för på låg-banden finns ju inga alternativ om man inte vill köra test...
Är ju ett bra tillfälle att utforska 5MHz som alternativ. Ett smalt band för oss i SM, men kul !
 
Jag nämnde att det körs test på 14350 kHz USB, men man kan ofta höra vanliga radiokontakter på den frekvensen, dvs med hela övre sidbandet utanför bandet.
Jag hörde häromdagen en lång radiokontakt på 14350 kHz USB med en Intaliensk och en Portugis radioamatör.
Tydligen har de ingen del i sin amatöradioutbildning som täcker in spektrat de sänder.

SM4FPD
 
Back
Top