Testjigg för BNC-kontakter

SM4SCN

Well-Known Member
Hej!

Nu har jag äntligen gjort det lätt att testa BNC-kontakter.

Tog fram resistansbryggan som kan ställas in för motstånd ner till milliohm.
Sedan satte jag trådar, svarta för chassiesida och röda för mittledare och kopplade till ett par chassiekontakter.
Plåten till vänster håller ner de båda testknapparna, så jag får båda händer fria att böja på kabel med.

Där kan jag ansluta koaxialkablarna, och mäta resistansen i kretsen för mitt eller skärmledare.

När jag har nollat bryggan så så kan jag böja försiktigt på kablarna, och märka om nollinstrumentet svajar eller rent av far ut i ändläge för avbrott. Sedan lossar jag bajonetten på en kontakt i taget och drar ut kontakten försiktigt för att kolla att det blir krets några millimeter före innan den går i botten.

Bifogar bild på brygga med kontakter och en kabel under test av mittledaren. Sedan tar jag med en bild på avklippt koax som jag hade stående våg på, men som vid mätning med digital multimeter (som samplar då och då kan missa ett kort avbrott) inte visade några avbrott. Men med bryggan var det lätt att först avgöra vilken ände som fuskade, och sedan få fram felet. Det visade sig när jag skruvade isär kontakten och drog ut kabeln, att då satt stiftet kvar i kontakten. Som framgår av bilden så var det ett skolexempel på kallödning. Tenn som smält på bara stiftet och inget på enkelledaren (det fanns lite spår av tenn på andra sidan av mittledaren).

Ska kolla igenom hela förrådet av BNC-kablar och montera nya där det glappar.

/Åke
 

Attachments

  • IMG_6591-5.jpg
    IMG_6591-5.jpg
    254 KB · Views: 213
  • IMG_6608.JPG
    IMG_6608.JPG
    190 KB · Views: 180
Några bilder ytterligare på bryggan

/Åke
 

Attachments

  • IMG_6624-5.jpg
    IMG_6624-5.jpg
    681,5 KB · Views: 128
  • IMG_6630-5.jpg
    IMG_6630-5.jpg
    646,1 KB · Views: 108
Härlig brygga, sådan kvalitet!!

Under åren har jag byggt en del mätjiggar för att snabbt och effektivt prova och söka glappkontakt i mindre serier av kablage, i huvudsak två principer brukar jag bygga efter,

Dels glappsökande med en S/R-vippa där man jackar in kabeln och sätter vippan med en tryckknapp, efter att ha masserat och dragigt i kabeln ett tag så kommer det kanske ett litet glapp i kardelerna och då triggas vippan och en summer ljuder eller en lysdiod tänds.
Den andra principen använder det känsliga sinnet hörseln, en svag ton matas igenom kabeln man skall testa och man har ett par hörlurar på huvudet, minsta lilla glappkontakt avslöjas direkt,
en variant på principen är att kabelns kapacitans styr en tonoscillator och frekvensen varierar om kabeln är klämd eller kläms då den hanteras, metoden fungerar givetvis bara då kablarna man testar är av exakt samma typ och längd.
 
Back
Top