Testregler VHF & up 2007

sm6nzb

Well-Known Member
Hej

Fick frågan fron OH6ZZ om vi har några regel ändringar i SM till nästa år.

Tog fram protokollet från mötet i Sletten:
http://sektion-vhf.ssa.se/iaru/Minutes-Sletten-2006.htm

Vad var det för rapporterings system vi ska uppmuntra till, punkt D ?
Någon som kommer ihåg, DFP kanske...

I övrigt är det väl bara vilka som skall få diplom (där vi har ett SSA styrelsebeslut) och att man inte behöver 9 tester för att vinna som är nytt.

/ 73 Tommy
 
MW regler, förslag till ändring

Hej Tommy,
Jag drar mej till minnes att vi diskuterade proceduren på mikrovåg där vi kör bandhopp.
Anledningen till förslaget är användandet av reflexion mot flygplan, där reflexen är kort tidsmässigt.
På det första bandet kör vi full testrapportering, dvs båda anropssignalerna, RST och lokator. Men efter qsy till nästa band skulle det räcka med att bara utväxla suffixet i anropssignalerna och rst. Prefixet och Lokatorn behöver inte utväxlas igen. Detta för att snabba upp QSO't när man kör fler band mot samma flygplan. Tiden som man har en användbar reflex blir kortare ju högre frekvensband man kör.
Skulle i så fall se ut så här
Första bandet 13cm, sm2abc de sm1def 559 JO97CD... sm1def de sm2abc 559 KP03FG rrr ... sm2abc de sm1def rrrr QSY
på andra bandet 6cm, abc de def 559... def de abc 559 rrrr....abc de def rrrr QSY
på tredje bandet 3cm, abc de def 559....osv

Eventuellt var det något mer, kanske hur man väljer frekvens? Dvs om man startar på 13cm 2320.180, så går man till 5760.180 på nästa band osv.

Är det någon annan som kan verifiera diskussionen?

73 Per SM0DFP
 
Får man sända in RÄTTAD logg ?

Hej
Har hamnat i diskussion med en deltagare om att han vill sända in en rättad logg
EFTER att jag dragit av poäng för felaktigt QSO !

Han kan inte se att det står i reglerna att man inte skall få göra detta !
JAG tycker det är självklart, men om man får göra detta då lägger vi ner
testledar-jobbet och startar en WIKI där var och en får skriva in vad dom vill ha för poäng !

/ 73 Tommy SM6NZB
 
SM7NZB said:
Hej
Har hamnat i diskussion med en deltagare om att han vill sända in en rättad logg
EFTER att jag dragit av poäng för felaktigt QSO !

Han kan inte se att det står i reglerna att man inte skall få göra detta !
JAG tycker det är självklart, men om man får göra detta då lägger vi ner
testledar-jobbet och startar en WIKI där var och en får skriva in vad dom vill ha för poäng !

/ 73 Tommy SM6NZB
Helt rätt, stå på dig Tommy!.

Vad har hänt? köra sig själv via internet, rätta loggar och skicka om dom. Massivt clusterstöd mm mm.

Jag såg tidigare förslag om olika klasser och det enda vettiga vore att ha en klass för riktig radio samt en för den massiva doping som förekommer. Nä! back to basic,,,.

(Kommer precis ihåg varför jag slutade köra NAC.) 73 Håkan SM7WSJ
 
Hej,

Man har en vecka på sig att skicka in resultatet... hur många gånger står inte
och om flera kommer in under veckan så är det (kanske) den sista som skall gälla?

Problemet är kanske att det rättade resultatet presenteras på nätet innan veckan är slut?

Tycker om den snabba resultatsammanställningen men kan tycka att den kanske
skall skjutas till veckan har gått så man inte påverkas av "rättningar" mm, lite trist.
Eller skall man skriva in en regel att bara första inskickad loggen gäller... nja tror inte det.

En Wiki ersätter inte testledarens uppgift, bra jobbat Tommy!

För övrigt är jag lite trött på allt prat om "riktig radio" och "back to basic", men det är en
helt annan tråd...

de ULF/LCB
 
Back
Top