Brev från QTC Redaktören idag:
Jag har liggandes intressanta artiklar som ligger klara för publicering i QTC. Det är t ex tester på riggar och antenner.
Men jag får inte plats med artiklarna och jag får många gånger säga till artikelförfattarna att det inte finns utrymme för allt i QTC.
Då har många föresllagit att testresultaten borde i stället publiceras på internet.
Möjligen skulle t ex de 10 bäst placerade e dyl. kunna publiceras i QTC.
VHF-sidorna i QTC januari utgörs av 8 sidor varav den större delen utgörs av placeringstabeller.
Är det inte möjligt att reducera sidantalet för VHF så att vi får plats med artiklar om riggar, nya program etc.
Se nedan bl a några kommentar som jag fått för februarinumret.
73 SM0RGP Ernst Wingborg, QTC-redaktör
Tel/Fax 08-56030648
-----------------------------------------------------
. . . Kommentarer som vi kan läsa bl a på VHF-sidorna, där även hela resultatet rapporteras in via Internet bör flyttas till hemsidan.
Man kan ha olika tankar på hur man kan spara utrymme i QTC. Det är viktigt att de olika spalterna innehåller intressanta saker.
. . . Vi har ännu på VHF-spalten t ex inte sett något om alla nya program som ingår i serien WSJT. Vi fick aldrig läsa om de fantastiska konditionerna på VHF som intfäffade i oktober/november. Vi fick aldrig läsa om det största utbtottet på solen som någonsin förekommit.
. . . Personligen blev jag mycket besviken när jag öppnade tidningen i december och bara såg resultat och tabeller i VHF-spalten. Här inträffade en historisk sak med enorma utbredningsförhållanden och utbrott som fullständigt slog ut all radiokommunikation.
. . . Skall vi få fler medlemmar till SSA så är tidningen QTC viktig. Nya radioamatörer måste bjudas in till olika aktiviteter i vår fantastiska hobby. Vi måste redogöra för händelser som förekommer/har förekommit.
. . . Ofta återkommande fråga är var hittar jag dataprogram för att kunna styra min radiostation. Datorns användning i hobbyn är något nytt för många. Skall vi kunna ta hand om alla unga i hobbyn så måste alla spaltredaktörer i QTC ha innehållsrika sidor. Berätta om nya dataprogram och ev presentera någon etablerad som redan använder något nytt.
. . . Vad behövs det för utrustning. Lämplig radiostation, antenner o.s.v. Ofta är det uppräkningar på aktiva satelliter. Det har stått mycket om AO-40. Vid kontroll visade det sig att 8 stycken i Sverige är aktiva över den satelliten. Det kunde kanske ha varit fler om någon berättat om lämplig utrustning och presenterat någon som redan var aktiv.
. . . Viktigt i tävlinssammanhang med långa resultatlistor att blanda upp listorna med fotografier från någon som finns med i tävlingen som redovisas.
. . . Allt handlar givetvis om tid. Ingen spaltredaktör har någon ersättning för nedlagt arbete. Jag förmodar att alla spaltredaktörer som skriver i tidningen och är ansiktet utåt, även får ta hand om mängder av frågor som rör hobbyn i intresseområdet.
. . . Mycket skulle kunna flyttas till hemsidan
------------------------
Jag svarade:
Angående hur utrymmet i QTC disponeras.
Jag kan ju bara sända in resultaten.
Om någon annan sänder in rapporter på vad dom kört eller om något
annat om VHF så är det ju inte JAG som stoppar dom.
Säg bara vad som ryms....
/ 73 Tommy
/ Tommy SM6NZB