Testresultat i QTC ?

sm6nzb

Well-Known Member
Hej, fick nedanstående av Redaktören:

Grattis till ny domän: http://ham.se/vhf
Kanske kommer testresultaten att presenteras där i stället för i QTC
fortsättningen?
Det borde räcka med t ex de 10 eller 5 främsta resultaten i QTC?
Jag har som vanligt väldigt trångt om utrymmet i QTC och jag är osäker på
vad som bör prioriteras?
Många vill ha artiklar om konstruktioner och programbeskrivningar, men jag
måste tyvärr svara att det inte finns plats i QTC.
Har du någon idé om hur vi kan utnyttja din server för löpande
testinformation?
73 SM0RGP Ernst Wingborg, QTC-redaktör
Tel/Fax 08-56030648
 
Det torde leda till att färre kör test.
Bara "eliten" kommer att fortsätta eftersom en del av nöjet är att få på pränt hur man ligger till även om man är långt ner i listorna.
Samt att se hur kompisarna har lyckats.
Tycker det är ett dåligt förslag, behåll testresultatten i QTC i den form dom är.
Att minska dom sparar visserligen plats, men jag tycker nyhetsvärdet i resultatlistorna bör prioriteras och tror att det läses av många, även de som inte kör test.

//Peter
 
Jag håller med Peter (-VKC) man bör prioritera iallafall en hel sida för testerna i QTC, det är dessutom trevligt att gå tillbaka efter nga år och kolla listorna hur det gick då (om man, som jag, behåller QTC i ett par år).
Alla har dessutom inte internet, även om många gör det.

Behåll utrymmet i QTC.

73 es CU in Test de
Dennis/SM6USS Contest Opr. på
Göteborgs VHF Klubb - SK6AL
www.sk6al.tk
 
Senaste:

Troligtvis måste jag ta bort en eller två av dessa VHF-sidor och spara dessa
till nästkommande nummer på grund av brist på utrymme. Det är alldeles
fullsmockat.
Vilka sidor ska jag prioritera av dessa?
73 SM0RGP Ernst, QTC-redaktör
Tel/Fax 08-56030648
-----------------------------------

Svarade att ta bort JULI i så fall eftersom där hade det blivit
förvanskat så jag hade måst sända på nytt och få nytt
korrektur osv.....
Olycklig kollision med Topplistan denna gång. Den läggs ut
4 ggr per år, och borde inte sammanfalla med årsresultat eller
"dubbelnummer" då två månader skall rymmas.
/ 73 Tommy
 
Det man isåfall skulle kunna dra ner på är alla kommentarer från diverse tester och endast publisera dom på resultatsidan; www.ham.se/vhf

Endast resultat och kanske ett "ord" från contestmanagern (i detta fallet Tommy) i QTC.

Kan detta vara en tanke kanske...?

/SM6USS - Dennis
 
Nu är det ett tag sedan den här diskussionen verkar ha avstannat. Men eftersom jag funderar lite kring det här varje gång jag tittar i QTC så tar jag upp tråden.

Jag tycker att det är viktigt att visa resultaten, men som föregående talare så tycker jag att det skulle gå att ta bort testkommentarerna i VHF-spalten.

Försök istället få någon/några vana och aktiva testare att kommentera varje test kortfattat, med avseende på konditioner etc. Om det går att hitta någon eller några som vill ställa upp på det så blir kommentarerna kanske mer radio-intressanta än om jag kommenterar att det var kallt och blev strömavbrott men att var roligt ändå.

73 de Ronny, SM7RRF, SM7D
 
Hej, sitter just med materialet till QTC 12.
Kan försöka välja ut och korta av så det inte ser så massivt ut i tidningen. Kommenater typ "dåliga conds" eller "qrv 30 minuter"
är väl dom som ryker först.
Annars en bra idee med någon som kommenterar omgången i stort. Det skulle uppskattas.
Fick höra på senaste styrelsemötet att det är FÖR LITE om vad som är kört, typ på sporadisk E öppning eller aurora.
Sänd gärna sånt material till sm2ecl@svessa.se, gäller VHF & up
förstås.
/ 73 Tommy
 
:p Tycker vi ska fortsätta som förut. Publicera hela resultatlistor. NAC contesterna är ju en aktivitet som samlar ett hundratals radioamatörer varje månad i SM-land. Ta bara alla som sitter och kör från klubbar och är aktiva på olika sätt runt contestaktiviteten.

För mig är det en av höjdpunkterna. Jag tar tom ledigt från arbetet för att kunna köra.

73 och cu

SM6NJK Peter operatör på SK6QW Mariestads Amatörradioklubb
 
Måste säga att det var först när jag började köra tester ( NAC ), som jag började läsa testspalterna. Innan dess tyckte jag att det var "nonsens". Men för oss som kommer bland de sista är det i alla fall kul att få finnas med. Vi kör ofta med andra förutsänningar. Att krympa spalterna skulle ofrånkomligt aktualisera disussionen om klaser. För mig är det så att hela QTC läses med stor behållning och jag hoppas alltid att den inte är färdigläst förrän nästa kommer. ( Tack för QTC!! ).

Radiohälsningar.
SM4FYX
 
Brev från QTC Redaktören idag:

Jag har liggandes intressanta artiklar som ligger klara för publicering i QTC. Det är t ex tester på riggar och antenner.
Men jag får inte plats med artiklarna och jag får många gånger säga till artikelförfattarna att det inte finns utrymme för allt i QTC.
Då har många föresllagit att testresultaten borde i stället publiceras på internet.
Möjligen skulle t ex de 10 bäst placerade e dyl. kunna publiceras i QTC.

VHF-sidorna i QTC januari utgörs av 8 sidor varav den större delen utgörs av placeringstabeller.
Är det inte möjligt att reducera sidantalet för VHF så att vi får plats med artiklar om riggar, nya program etc.
Se nedan bl a några kommentar som jag fått för februarinumret.
73 SM0RGP Ernst Wingborg, QTC-redaktör
Tel/Fax 08-56030648
-----------------------------------------------------
. . . Kommentarer som vi kan läsa bl a på VHF-sidorna, där även hela resultatet rapporteras in via Internet bör flyttas till hemsidan.
Man kan ha olika tankar på hur man kan spara utrymme i QTC. Det är viktigt att de olika spalterna innehåller intressanta saker.

. . . Vi har ännu på VHF-spalten t ex inte sett något om alla nya program som ingår i serien WSJT. Vi fick aldrig läsa om de fantastiska konditionerna på VHF som intfäffade i oktober/november. Vi fick aldrig läsa om det största utbtottet på solen som någonsin förekommit.

. . . Personligen blev jag mycket besviken när jag öppnade tidningen i december och bara såg resultat och tabeller i VHF-spalten. Här inträffade en historisk sak med enorma utbredningsförhållanden och utbrott som fullständigt slog ut all radiokommunikation.

. . . Skall vi få fler medlemmar till SSA så är tidningen QTC viktig. Nya radioamatörer måste bjudas in till olika aktiviteter i vår fantastiska hobby. Vi måste redogöra för händelser som förekommer/har förekommit.

. . . Ofta återkommande fråga är var hittar jag dataprogram för att kunna styra min radiostation. Datorns användning i hobbyn är något nytt för många. Skall vi kunna ta hand om alla unga i hobbyn så måste alla spaltredaktörer i QTC ha innehållsrika sidor. Berätta om nya dataprogram och ev presentera någon etablerad som redan använder något nytt.

. . . Vad behövs det för utrustning. Lämplig radiostation, antenner o.s.v. Ofta är det uppräkningar på aktiva satelliter. Det har stått mycket om AO-40. Vid kontroll visade det sig att 8 stycken i Sverige är aktiva över den satelliten. Det kunde kanske ha varit fler om någon berättat om lämplig utrustning och presenterat någon som redan var aktiv.

. . . Viktigt i tävlinssammanhang med långa resultatlistor att blanda upp listorna med fotografier från någon som finns med i tävlingen som redovisas.

. . . Allt handlar givetvis om tid. Ingen spaltredaktör har någon ersättning för nedlagt arbete. Jag förmodar att alla spaltredaktörer som skriver i tidningen och är ansiktet utåt, även får ta hand om mängder av frågor som rör hobbyn i intresseområdet.

. . . Mycket skulle kunna flyttas till hemsidan

------------------------

Jag svarade:

Angående hur utrymmet i QTC disponeras.
Jag kan ju bara sända in resultaten.
Om någon annan sänder in rapporter på vad dom kört eller om något
annat om VHF så är det ju inte JAG som stoppar dom.
Säg bara vad som ryms....

/ 73 Tommy

/ Tommy SM6NZB
 
Back
Top