The DIY Magic of Amateur Radio released

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
A new promotional video has been released to attract Hackers, Makers and Innovators to ham radio.

The video features well known hacker and maker Diana Eng KC2UHB along with Ham Nation's Bob Heil K9EID and ISS Astronaut Doug Wheelock KF5BOC. It follows some of the innovative, imaginative and fun ways "hams" use radio technology in new and creative ways and points out that amateur radio clubs are similar to hacker groups.

Watch The DIY Magic of Amateur Radio in HD

-----

Det talas ofta om nyrekrytering och att vi måste bli fler amatörer. Klubbarna har i alla tider kört värvningskampanjer, anordnat utställningar och demos på bibliotek och i skolor. Kurser har anordnats i syfte att bli fler. På SSA:s forum diskuteras huruvida Facebook kan utnyttjas för att sprida information om amatörradio. Bra så, men vad är det egentligen vi har att sälja som är unikt för amatörradio idag. Vad kan hobbyn erbjuda mer konkret.

I gamla tider hördes argument om amatörradio som en inkörsport till studier i tekniska ämnen eller till ett framtida jobb som ingenjör etc. Idag känns det inte lika relevant.

Vilka målgrupper finns att bearbeta och vad har vi att erbjuda eller locka med?

/Bengt
 
Last edited:
A new promotional video has been released to attract Hackers, Makers and Innovators to ham radio.

The video features well known hacker and maker Diana Eng KC2UHB along with Ham Nation's Bob Heil K9EID and ISS Astronaut Doug Wheelock KF5BOC. It follows some of the innovative, imaginative and fun ways "hams" use radio technology in new and creative ways and points out that amateur radio clubs are similar to hacker groups.

Watch The DIY Magic of Amateur Radio in HD

-----

Det talas ofta om nyrekrytering och att vi måste bli fler amatörer. Klubbarna har i alla tider kört värvningskampanjer, anordnat utställningar och demos på bibliotek och i skolor. Kurser har anordnats i syfte att bli fler. På SSA:s forum diskuteras huruvida Facebook kan utnyttjas för att sprida information om amatörradio. Bra så, men vad är det egentligen vi har att sälja som är unikt för amatörradio idag. Vad kan hobbyn erbjuda mer konkret.

I gamla tider hördes argument om amatörradio som en inkörsport till studier i tekniska ämnen eller till ett framtida jobb som ingenjör etc. Idag känns det inte lika relevant.

Vilka målgrupper finns att bearbeta och vad har vi att erbjuda eller locka med?

/Bengt

...
Och varför? Skall man nog tilläga. Bäst är nog att undvika föra traditioner -gamla som gatan och födummande - vidare, face book är i stort befriat från egotrippade teknokrater.

Har inte en viss herr Bengt Falkenberg sagt att amatörradion är födummande ... eller har jag fel?
 
Last edited:
>>>Har inte en viss herr Bengt Falkenberg sagt att amatörradion är födummande ... eller har jag fel?
-----

Jag skrev en längre debattartikel 2004 med rubriken "Håller vår hobby på att fördummas?" Artikeln tar upp flera aspekter och vid en genomläsning nu på morgonen känns den mer aktuell än någonsin.

Det var inför min kandidatur som DL7 där jag ville känna väljarna på pulsen och vart vindarna blåste inom rörelsen. Och blåste gjorde det. En övervägande del av de etablerade amatörerna som var aktiva DX-jägare, contesters, experimenterande och byggande amatörer höll med mig. Söndagspratarna tillhörde inte mina anhängare.

Jag redogjorde även för mina mål inom SSA med följande uttalande;

"-Några av mina personliga mål inom SSA och amatörradiohobbyn är att verka för ett ökat teknikintresse i allmänhet, mer experimenterande med nya tekniker, samt inte minst viktigt, en ordentlig höjning av "ribban" när det gäller kännedom om trafikmetoder och god trafikkultur på våra amatörradioband."

Inte här heller har jag ändrat ståndpunkt och det känns bra att vara konsekvent och våga stå för sina uttalanden även om nu arbetet för SSA är ett avslutat kapitel.

/Bengt
 
Det blev QRM på kanalen. Jag gör ett nytt försök. Här kommer inlägg #1 i repris:

A new promotional video has been released to attract Hackers, Makers and Innovators to ham radio.

The video features well known hacker and maker Diana Eng KC2UHB along with Ham Nation's Bob Heil K9EID and ISS Astronaut Doug Wheelock KF5BOC. It follows some of the innovative, imaginative and fun ways "hams" use radio technology in new and creative ways and points out that amateur radio clubs are similar to hacker groups.

Watch The DIY Magic of Amateur Radio in HD

-----

Det talas ofta om nyrekrytering och att vi måste bli fler amatörer. Klubbarna har i alla tider kört värvningskampanjer, anordnat utställningar och demos på bibliotek och i skolor. Kurser har anordnats i syfte att bli fler. På SSA:s forum diskuteras huruvida Facebook kan utnyttjas för att sprida information om amatörradio. Bra så, men vad är det egentligen vi har att sälja som är unikt för amatörradio idag. Vad kan hobbyn erbjuda mer konkret.

I gamla tider hördes argument om amatörradio som en inkörsport till studier i tekniska ämnen eller till ett framtida jobb som ingenjör etc. Idag känns det inte lika relevant.

Vilka målgrupper finns att bearbeta och vad har vi att erbjuda eller locka med?

/Bengt
 
Back
Top