"The HF=Datalink Project"

SM0AOM

Well-Known Member
Tiden går fort när man har roligt.

Upptäckte nyss att den nyaste versionen av KiwiSDR även har en avkodare för ARINC 753 HF-datalänken.

För drygt 30 år sedan var jag med om att skriva specifikationerna för detta system, och var även inblandad
i att göra pilotsystemet med markstationer på Newfoundland, Island och i Sverige.

hfdl.jpg
Projektet beskrevs även i en presentation på HF-konferensen 1995:

1669409014239.png

Skärmklipp.JPG

Det var åtminstone 5 radioamatörer som presenterade i just denna session; 3 SM, 1 G och 1 W.

"Tempus Fugit..."
 
Last edited:
Jag testade att ställa in HFDL på 8977.0 kHz och kunde då ta emot olika flygplans positionsrapporter samt se dessa positionerna på en karta. Detta fungerade på SM2BYC's KiwiSDR. Ja, det var för mig en ny upplevelse. Fast det var ju något enklare att se samma sak på Flightradar 24.
 
Flightradar24 använder "sensor fusion", alltså tar data från många olika källor och sammanställer dessa.
HFDL är däremot ett generellt kommunikationsmedium, som primärt används för positions och statusrapporter från
flygplan, och får trafikledningsinfo samt väder i retur.

Dock har användningen av HFDL blivit mindre än vi förväntade oss i början av 90-talet, eftersom satellitkommunikationer blivit så mycket billigare.
 
Synd att produktionen av KiwiSDR har upphört. Den har bidragit med en hel del nytänkande.
 
Jag testade att ställa in HFDL på 8977.0 kHz och kunde då ta emot olika flygplans positionsrapporter samt se dessa positionerna på en karta. Detta fungerade på SM2BYC's KiwiSDR. Ja, det var för mig en ny upplevelse. Fast det var ju något enklare att se samma sak på Flightradar 24.
Provade i morse men fick inte fram något, nu provade jag igen och insåg att jag kanske skulle stänga av ad-blockern och då kom det fram text :)
 
Back
Top