Tidtagningsutrustning

dekan

New Member
Hej
Vi är en ryttarklubb i södra Dalsland som har lite problem med vår elektroniska tidtagning. (Används vid hopptävlingar). Kom på att ni kanske kan hjälpa oss.
Problemet är att få "kontakt" mellan de delar som sänder signal vid passage av hästekipage och mottagaren. 433Mhz.
Själv tror jag att mottagardelen inte är som den ska. Tänkt är att den ska ta emot signal från över 100m med 1/4vågs antenn. men den får problem redan vid 60-70m. Små komradio för 150 kr klarar ju flera km. För att få någotsånär funk i det hela har vi satt en 1/1 antenn på mottagaren o placerat den 4m upp. Står den på en metallyta, biltak e dyl. får vi nästan ingen signal alls. Mottagaren klädde jag delvis med folie papper invändigt och fick också en förbättring. Som ni förstår kan jag inte mycket om radio, men provar lite amatörmässigt lösningar.
Har ni några tips??

dekan
 
dekan said:
Hej
Vi är en ryttarklubb i södra Dalsland som .......provar lite amatörmässigt lösningar.
Har ni några tips??

dekan

eller varför inte skicka in tidtagningsprylarna på service - sånt kan ju hjälpa ;)

att ha tidtagningsprylar på 433MHz i större evenamang är i sig en utmaning, närsomhelst kan ju en sändare i närheten (på samma frekvensband) få för sig att sända (vilket sändare är till för) och då är blir det inga tidtagningsresultat......det är därför tillverkare ska ha bytt frekvensband (bort från 433MHz) på utrustning som inte ska/får bli störda.

Det kanske tom. är så att ni själva använder små handburna PMR/LPD apparater på samma band (433-446Mhz) under tävlingen och som kan störa ut eller med all sannolikhet försämrar prestandan på 433Mhz tidtagningprylens mottagare.
 
Tack för svar!
Jag förstår din tanke, men problemet är likadant i helt ostörd miljö, hemma vid prov. Vi har heller inga problem när vi kör med kortare avstånd, 50-60m, även om vi använder enkla handapparater för kommunikation.
Kan det vara så att mottagaren inte är "inställd" på rätt frekvens, och därför känslig.
(Utrustningen är byggd av en hemmatillverkare, men likadana används av flera klubbar.)
För att testa utrustningen har jag flyttat sändaren, som då sänder med kontinuerlig signal, längre o lngre bort från mottagaren och då mottagningen blir dålig fixat med antennlängder o annat. (Naturmetoden, försök o misstag)...

dekan
 
Back
Top