Tillbehörskontakt

sm0ngl

Well-Known Member
Är det nån som kan tipsa om var jag kan få tag på en tillbehörskontakt till min IC-745? Altså den multikontakt som sitter i ryggen på radion och där man kommer åt diverse in-o-ut.

Tänkte använda en sådan för att bygga mig en box för att koppla in dator mm för att köra psk31 och styra lite annat (ja, det är väl så den är tänkt).
 
Last edited:
Om det är ACC så är det väl en 8-polig DIN?
Tror att ELFA har sådan. Kolla noga så du får rätt konfig. Det finns varianter.
Annars är väl SRS ett säkert kort?

/Ingvar
 
Nej apparater på tidigt 80 tal hade en 24 polig kontakt. Inte DIN.
Dessa finns inte mer vi sålde den sista för 10 år sedan och systmet är 25 år.
Man kan däremot plocka bort den 24 poliga jacken, och göra en liten plåt i vilken man sätter två DIN jackar, en 7 polig och en 8 polig.
Man kopplar dessa som i nyare riggar och vips finns pluggar att köpa.
Samma signaler finns och det är lätt att koppla detta.

Att styra IC-745 går däremot inte, den har inte CI-V uten en tidiagre parallell styrning som inte är aktuell numera.
CI-V kom på IC-735 och kom så sent som 1985.

Givetvis kan det finnas någon som "sitter" på en sådan plug.
Eller kan få tag på nya någonstans i hela världen.
 
Tackar för kommentarer.

Ja, det är en vit plastkloss. Det var det jag misstänkte att det skulle bli till att byta kontakten till något existerande. Men det var bra att veta.

Med styra menar jag inte fjärrstyra radion som är så aktuellt nu med artikel i QTC och allt. Utan mer modesta finesser. PTT och ljud in o ut finns där har jag för mig. Sen finns det väl en spänning som indikerar vilket band man ligger på. Det kan man ha till något kul. Fortsättningen blir lite experimenterande för framtiden. Idén är att göra en box som anslutes till kontakten (-erna) med lämpliga anslutningar på och lite anpassning i.

Då blir det till att leta bra ersättningar och meka lite.
 
Hmm... det kan nog vara den kontakten.
Man får tacka för det tipset!

Jag ska titta närmare på det. 11 Euro kan det vara värt.
 
Back
Top