Tillgång till Telia mobitel mast för repeater

SM6RME

Active Member
Hej !

Jag undrar om det finns någon i forumet som har några kontakter på Telia Mobitel avseende master. Jag är repeater föreståndare på Eksjö-repeatern SK7AF/R och har haft ögonen på en höjd utanför Eksjö där det idag sitter en Mast med bla GSM , Minicall och diverse andra tjänster.
Vet att priserna för antennplats i en sådan mast är astronomiskt. Så min undran är om någon vet någon möjlighet att så att säga komma in i masten "bakvägen". Eventuellt kanske kunna sätta upp en egen mast bredivid men kunna låna strömmen från Telia.


73 / Tobbe SM6RME (sm6rme@telia.com)
 
Telia brukar vara vänligt sinnade mot radioamatörer och mången repeater o digipeter sitter nog bakvägen som sagt.
Att låna ström blir nog svårare eftersom du då kommer in på "olovlig elavledning" vilket kan ge grova böter och jag knappast tror telia vill vara med och betala. Däremot kan man göra upp med Telia om att få el hos dom i deras mast och betala en rimlig summa för det.
Nackdelen med att sitta med repeater i en sådan mast kan ara att ni kan få noise och övertonsbesvär från de applikationer som finns. Dessutom kan ju ni störa telias applikationer och då är det kört på det QTHåt.
73 Magnus
 
Back
Top