Tillstånd att aktivera fyr.

sm7tvz

Member
Hej,
Peter heter jag, medlem sedan länge men inte aktiv skribent.
Nu har jag en fråga.
Till vem skall jag vända mig för att få tillstånd att fästa en/flera dipoler i en fyr och samtidigt "låna" några ampere till riggen?
Fyren är aktiv - alltså Sjöfartsverket sköter om den.
Vem är rätt person att fråga? Vi, radioamatörer, har väl kollegor på Sjöfartsverket?
Hjälp mig att få kontakt med "rätt" person så att jag får ett positivt svar på mina frågor ;)
Fyrhelgen i Augusti är en av årets höjdpunkter!
/Peter sm7tvz
 
Tillstånd Fyr.

Hej Peter,

Vi aktiverade Långe Jan under en dag 2002, så det är några år sedan. Men vi kontaktade Sjöfartsverket i Oxelösund (Sjötrafikområdeschefen) och gjorde en skriftlig ansökan, efter att ha talat med dem. Vi pratade också med den ansvarige vid fyren.
Därefter fick vi ett skriftligt tillstånd. Vi satte upp anslag vid fyren så andra besökande fick veta vad vi höll på med. Vi fick mycket trevligt bemötande och hade radioutrustningen i rummet längst upp och en vertikal uppe på "balkongen".

Vill du ha mer info finns det säkert på Sjöfartsverkets hemsida, annars får du gärna kontakta mig (sm6wxa@hotmail.com).

Lycka till och hoppas det blir kul, det hade vi, men det var många trappsteg att bära all utrustning :) Men man kan ju vara aktiv även bredvid fyren om man vill.

Mvh Janne/SM6WXA
 
Tack Janne för infon. Nu är det ju ett bra tag till nästa fyrhelg, men det skadar ju inte att vara ute i god tid. Om inte förr, så hörs vi tredje hela helgen i augusti :)

/Peter Tvz
 
Last edited:
Hej, det gör vi säkert. Det är kul med att aktivera fyrar, kul att jag kunde vara till hjälp.

Mvh Janne
 
Back
Top