Tillverka antenn till 155MHz jaktradio

En lösning skulle kunna vara är att berörda jaktlag provar med att sänka uteffekten på sina stationer, om det går, och gör förbindelseprov. Alla stationer kanske inte behöver köra med full effekt hela tiden, det kan gå bra med lägre effekt och ändå nå andra i jaktlaget och samtidigt inte höras och störas hos andra jaktlag.

Men sen tillkommer ju faktorer som kuperad terräng och annat som ändå innebär att någon kan behöva högre effekt eller en annan placering av antenn.

Från den 1 oktober finns det 6 jaktfrekvenser som får användas: 155,400 155,425 155,450 155,475 155,500(L1) och 155,525(L2).
Med 20 års erfarenhet i "jaktryggsäcken" har jag svårt att tänka mig något annat än den rent naturliga lösningen: Fördela de 6 jaktfrekvenserna mellan jaktlagen! Så gjorde vi på 31 MHz i nordöstra Ångermanland. Det blev inte det allra minsta tjafs jaktlagen emellan. Jag utgår ifrån att folk är lika kloka på annat håll.

/ Göstha
 
Nu är inte jag någon jägare, så jag vet inte hur stora områden ett jaktlag har.

En lösning skulle kunna vara

Nä och de flesta jägare är inte amatörer. Att låta de pilla på knapparna kan i många fall få katastrofala följder. Dessutom så har de redan ett stressmoment i.o.m. jakten och behöver inget mer att pilla med. Det ska även vara så tyst som möjligt i skogen att förbindelseprov inte är att tänka på. Till detta kommer att det finns en eller flera som hela tiden rör sig i terängen som hundförare eller drevkarlar. Sen tillkommer säkerhetsaspeketen.

När det gäller kanalallokering så är det inte lätt. Tittar man t.ex. bara på 31MHz så har jägarna 24 kanaler, men ofta så används bara någon av de 6 kanaler som först tilldelades på 31MHz. Det är alltid någon i varje jaktlag som har en gammal 6-kanalare och vägrar investera i nytt. På 155 i de fall det förkommer här så är det säkerligen inte poppis att lämna in radion och få den omprogramerad för en 500-ing och jag är relativt säker att det är även där nån som har nån äldre apparat som inte går att programera. Och som sagt köpa ny radio när den gamla fungerar för att sitta 4 dagar i älgskogen är inte aktuellt. Det blir dyrt kött. ;)

Det är annars intressant att få se hur radio används av användare (jägare) istället för intresserade (amatörer), även om det kan vara nog så enerverande i mellanåt....
 
Jag tror du har slagit huvudet på spiken där. Radion är ingen hobby eller intresse, bara ett verktyg som förväntas fungera utan ytterligare tanke ägnad åt den.

Jag avskyr att sitta med halvpissigt samband. Jag vill höra och kunna höras över hela såten.

Med flera kanaler och jag finge bestämma så hade samtliga jaktlag kanal1 fri och ockuperade de övriga. Sedan körde med dubbelpassning så samtliga bevakade kanal1. Det kan ju vara en hund, skadskjuten älg, bärplockare eller annat av intressen som man kan meddela grannarna över kanal 1.

Kanske om par tre generatioer så.... :rolleyes:

Mikael
 
Extraknäck?

Mikael!
Jag tycker att du skall bli en koordinator för de olika jaktlagens frekvenser, så slipper ni en massa tekniskt strul med era apparater o antenner... ;)
/Ingvar
 
Back
Top