Tillverkare av anod trafon?

sm7tvj@

Well-Known Member
Söker efter ett företag som kan tillverka en 1 fas trafo med 230v in

Och 3000volt ut på sekundären. Runt 1A..vilka företag finns?...

Med vänlig hälsning, Thomas
 
3000 V är rätt mycket för en transformator av denna typ. De flesta PA bygger på spänningsfördubblare och har därmed lägre spänning på sek-lindningen.
Linda själv, jo det är ju möjligt men kanske svårt att få tag på tillräckligt stor kärna. SVEBRY hade åtminstone förr byggsatser med prim-lindningen klar.
Jag skulle överväga möjligheten att använda flera mindre transformatorer, exvis 4 st och koppla alla parallellt primärt till 230 V. Sek-lindningarna kan man sedan seriekoppla. Ev seriekoppla efter likriktningen.

De
ÄffPeDeh
 
EQL de APQ,

"Lite" off subject! På 50 och 60-talet köpte Televerket, och jag som privatkund, transformatorer från en firma i Åkarp. Tror att den hette ETV? Har fortfarande än "bamse" med 400 volt primär och valbara uttag på sekundären från 800 till 4800 volt, 1 Amp! Inga blinkningar i huset p g a att jag lastar två faser.
Finns firman i Åkarp kvar?

73
Bengt
SM6APQ
 
Skrivit dit, finns inga flera?

De tar lite tid på sig för att svara, privatkunder ligger längst ner på listan..
annars finns Noratel i Växjö men de lindar nog inte till privatpersoner:
Noratel - transformer, reactor and power supply / Sweden / Förfrågan

Det finns en firma i Polen som jag vet lindar specialare till sansade priser, engelskan var smått knagglig sist jag hade kontakt med någon där, det länge sedan så den är kanske bättre idag, www.indel.pl
 
Last edited:
Vad jag vet så gick väl Tramo och ETV samman och finns nu i Eslöv norr om Lund.

Jag har förresten en 1 fas fulltrafo här i junkboxen om någon behöver bygga ett mindre contest-PA.
Tillverkad av Tramo.
Primär 220 / 380 V 5 kVA
Sek 4500 / 5000 V 1A

Lite rostig i plåten men jag bedömer att den blir fin efter 30 min arbete med grönsåpa, stålborste och kanske ny lack om det estetiska är viktigt.

Pris symboliskt men måste hämtas på plats i så fall.
 
TVJ de APQ

Nej, jag tänker inte sälja transformatorn.

Eftersom du ännu inte inköpt någon transformator kan jag däremot ge dig några, kanske goda, råd:

1. Beställ en trafo med primär avsedd för 400 volt - alltså avsedd att kopplas mellan två faser.
2. Tag reda på vilka faser TV, musikanläggning och "känslig" belysning är kopplade. Eventuellt, försök att koppla om och "samla" dessa "känsliga" förbrukare på en fas.
3. (Faserna benämns nu som L1, L2 och L3 istället för R S T) Antag att du lyckats få alla "ömma" förbrukare på L2 (S).
4. Använd faser L1 och L3 ( R och T) till primären på din HSP-transformator.

Good Luck
Bengt
SM6APQ
 
BHIAB i Norrtälje har i sin surpluslista. Köpte några, men de står på jobbet. Tror att ena sidan på hsp-delen var jordad, men kan kolla om du vill... Det var i alla fall 2.3 kV och 0.7 A. 270:-- per st.
 
1. BHIAB finns i Nyköping.
2. Använd inte transformator avsedd för mikrovågsugn, sådan agerar som strömbegränsning för magnetronen som är en diod.

Lennart
 
Helt riktigt Lennart/DFF, Nyköping skulle det stå!

Fast jag tror inte att det var någon mikrovågstrafo, om jag inte minns fel var det även 3.15 V /7A på den....

/Ola
 
Back
Top