"Time slots" i DMR? Vilken när, var, hur?

SM7TLH

Well-Known Member
Jag har trots att repeatertragik inte är min kopp te börjat prova på DMR för att begripa mig på tekniken. Så vitt jag kan se har jag lyckats programmera radion så att den sänder och tar emot DMR. Däremot förstår jag inte hur "time slots" används. På t.ex. swedmr.se står det att landstalgruppen 240 (skall?) använda TS1 medan de regionala talgrupperna 2400--2407 (skall?) använda TS2. Det blir ju i så fall en förfärlig röra med upp till nio "channnels" per repeater om man skall programmera in både talgrupper och "time slot" för enkelt val. Talgruppen verkar jag på radion kunna välja "on the fly" men det är oklart om jag kan det med "time slot".

Alla råd och tips tas tacksamt emot.

Vad har du för radio ?

"Tyvärr" så är det normalt att man får programmera ett antal kanaler med olika TS och TG för varje repeater man kör DMR på.

Själv kör jag OpenGD77 på mina DMR apparater som gör det lite enklare ifall man vill slippa programmera ett antal kanaler per repeater.

Gah.
Det är en Alinco DJ-MD5XEG handapparat och en Anytone 578 mobilstation.

Att behöva programmera flera kanaler med en hög kanaler i förväg förtar litet det där med att kunna köra mobilt spontant …

Under nyårsfirandet hittade jag att man kan programmera en av knapparna på respektive radio till att byta tidslucka. Det tillsammans med enkelt byte av talgrupp underlättar ju en hel del.

Back