Tips för förbindelse 90km: Band, Effekt, Antenn?

SA0DMZ

Member
Jag vill kunna upprätta tillförlitlig kommunikation (helst röst) mellan Huddinge och Uppsala, en sträcka på ca 90 km. Vilka tips har ni på teknik, våglängd, effekt, polarisation, antenn etc för detta? Anledningen är av "prepper"- karaktär: förberedelse för att kunna kommunicera mellan två radioamatörer om all telefoni, internet, och det mesta av publika elnät slås ut. Antennlösningen bör vara enkel (en stor yagi på en hög mast är inte lösbart tyvärr). Tråddipol som kastas upp i träd tex är mycket bättre.

Det jag provat/läst hittills:
VHF verkar inte nå så långt ens med repeater. För det finns väl inga lösningar för dubbla repeaterhopp på FM?
APRS skulle kunna fungera men är väldigt beroende av digipeatrar längs vägen. Kan man lita på att dom är uppe i ett kris-scenario?
Kortvåg: rymdvågen kommer ner för långt bort tror jag?
Kortvåg/mellanvåg: kan man få markvåg att nå upp till 90 km relativt tillförlitligt? Vilket band, effekt, antenn/polarisation är bäst då?

73 de SA0DMZ
 
Då är det 80m och horisontal polarisation som jag tror funkar bäst. En dipol och 100w så går det fint. Lite svårare på den mörka tiden på dygnet, speciellt vintetid. Då brukar 160m gå lite bättre in mot natten. Även mitt på dagen brukar signalstyrkorna gå ner på 80m men sällan så man inte hörs alls. Kolla också på Nvis antenner.
 
Det blir rymdvåg.
Ytvågen är borta redan efter några km med en typisk dipol för 3,7 MHz.
5 MHz bandet är säkert bra det oxo.
Förmodligen kan det behövas fler frekvenser för att få kontakt hela dygnet.

SM4FPD
 
Så är det, det är rymdvåg som gäller. Jag deltar i några ringar på 80m och det är flera deltagare som är på ungefär det avstånd som efterfrågas och det går med signalstyrkor över 9 från samtliga under för och eftermiddag. När 80m går ner framåt lunch går 40m bättre och när det går ner på kvällen går 160m bättre. 5 MHz går säkert bra men lider kanske av effektbegränsningen. Varför inte köra digitalt i preppersyfte, det har ju en sagolik förmåga att ta sig fram.
 
Tusen tack för bra och snabba svar!
Kul att höra att det kan gå med "riktig" HF, dvs rymdvåg. Blir verkligen sugen på att testa. Hur hittar man någon i Uppsalatrakten att testa med tro?
@anders: du skriver att digitalt har en sagolik förmåga att ta sig fram. Intressant! Vilka moder är bäst/vanligast då? Är det i nivå med CW i förmåga att ta sig fram?
 
Bättre framkomlighet än CW, det finns många att välja på men vanligast just nu är FT8 men du kanske skall titta på något som du kan sända fritext med, kanske JS8Call. En amatör som ofta är på 80m i Uppsala är SM5YZE, kolla med han så får du säkert hjälp att testa via SSB.
 
De flesta svenska "ringar" på 80m går ju ofta ganska bra , och de brukar höra varandra bra . Om inte annat så så lyssna via websdr (kiwi sdr borås brukar va kanon för det ) och då är de ju ändå ssb som inte är känt för sitt fantastiska sätt att ta sig fram. 08:30 Höglandsringen 3613,5 khz , 9:00 Ölandsringen 3637 khz är de två jag brukar ha lite koll på. Det visar att de faktiskt går ganska bra.
Sedan är tidigare svar en guldgruva att lära av
 
Tack igen! Då börjar jag med att kontakta SM5YZE och bokar en dejt i etern. Jag kan hitta mobilnumret via hitta.se. Finns något sätt att hitta email till ett givet QRZ?
Och så ska jag provlyssna lite på Höglandsringen via SDR. Finns det någon lista med aktiva ringar?
 
Letat efter en lista , tyvärr verkar de tunt med uppdaterade listor ringar , de jag jag kunde med frekvens fick du , sen vet jag att den religösa nomira-ringen är igång. Du får nog se om du kan få lite svar här angående det , de jag nämde är SSB
 
Kolla på SSA:s hemsida under Callbook så hittar du kontaktuppgifter på svenska stationer annars qrz.com
 
Köra 2m direkt (144-145 Mhz) FM eller SSB, med små riktantenner mot varandra blir det enkelt och billigt, och då slipper du Repeatrar. Det borde fungera ifall ni har antennerna någorlunda över marken och inte i någon grop eller bakom ett berg.

/Sven.
 
Köra 2m direkt (144-145 Mhz) FM eller SSB, med små riktantenner mot varandra blir det enkelt och billigt, och då slipper du Repeatrar. Det borde fungera ifall ni har antennerna någorlunda över marken och inte i någon grop eller bakom ett berg.

/Sven.
Wow, det låter ju för bra för att vara sant? Jag trodde VHF inte kunde nå bortom horisonten oavsett antenn eller effekt. På 90 km har man ju rätt mycket jordkrökning att nå över. En line-of-sight-kalkylator säger att båda antennerna behöver vara 120m upp.
 
Det är väl så, men om man bor högt och geografin tillåter, med 10dB antennvinst i vardera riktning så borde det gå, kanske..

/Sven.
 
144 MHz med modesta antenner och effekter bör fungera så länge antennerna inte är helt skymda.

Nedan följer ett resonemang som varje radioamatör förväntas behärska:

1. Uppskatta utbredningsförlusten mellan två dipoler på 90 km avstånd över "genomsnittlig terräng".

Ett diagram ur en gammal ARRL VHF-manual visar att denna är 180 dB och den överskrids högst 1% av tiden.

1647967511445.png
2. Sedan adderar vi antennvinsten i varje ände;
antagen antennvinst 2x6 dB = 12 dB

"Låg" höjd över marken medför att 2x2 dB = 4 dB får dras bort;
12-4 = 8 dB.

Då blir dämpningen mellan sändare och mottagare c:a 172 dB.

3. Här använder vi de data som jag kom i luften med som C-amatör 1970:

10 W = 40 dBm
Kabelförlust = 1 dB
Kabelförlust = 1 dB
Kvar blir 38 dBm

4. Vi drar nu bort 172 dB och då blir det
-134 dBm kvar.
Brusgolvet på 144 MHz i en SSB-bandbredd kan approximeras med
-174+5+10*log(2000) = -136 dBm.

5. Skillnaden mellan signal och brus blir -134-(-136) = 2 dB,
vilket ger en "marginell" SSB-kvalitet.

Sedan är dessa kurvor ganska "pessimistiska", så man kan räkna med
att det blir runt 6-10 dB "bättre".

Med mina 10 W, TIS88 konverter + 6 element yagi körde jag regelbundet stationer med ungefär samma prestanda inom en radie upp till 250 km från HT56d.

Med en 50 W radio blir det ytterligare 7 dB bättre.
-
 
Last edited:
Nu är det ett tag sedan jag lämnade SM0 till förmån för Småländska höglandet så du får kanske kolla med lite mer lokalt boende radioamatörer.

Förutom kortvåg så går det troligen bra att nå fram via repeatern SK0RDZ 145,650MHz.

Direktfrekvens på 2m kräver som K-A skriver lite mer antenn.
Om du kommer upp lite över havet, säg 50m som marknivå, så når du troligen repeatern i Uppsala med en mobilstation och mobilantenn.

Villkoren är förstås att du inte gömmer dig i en grop i någon av ändarna.

I bland kan man behöva tänka sig andra vägar än den direkta linjen mellan platserna.
Säg att delar av huvudstaden är strömlös.
Detta betyder normalt inte att omkringliggande städer är utan elförsörjning
(Ja det har hänt att en större del av landet har slocknat på grund av ett fel, 27 december 1983 ett avbrott på flera timmar. Vi har även stormarna Gudrun och Per som orsakade mera långvariga avbrott)

Du kan då troligen försöka att nå fram via någon repeater i en annan stad.

Varning nostalgi
Förr i tiden kunde du välja bland flera 2m repeatrar som alla räckte fram. R5 i Solna hade sin nordligaste mottagare i trakten av Björklinge.
Det gick även att köra handapparat och gummipinne från rödljusrakan i Uppsala till Stockholm via RU2 på 70cm.

Nåja nutid
Prova dig fram, det kan gå betydligt bättre än du tror (eller fått höra) även på direktfrekvenser.
Testa flera repeatrar ifrån båda hållen och kom överens med radioamatören i andra ändan i förväg hur ni ska göra.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Nu är denna länk bra , men lite pillig att komma in och förstå. https://www.heywhatsthat.com/
Men de ger ändå en viss förståelse hur eventuellt långt man kan nå i vilken riktning (eller mer realistiskt i vilka väderstreck man når längst).
Jag bor Lite halvtaskigt till så har mycket höjder i många riktningar , men med den lilla blindkäppen ca 5-6m över mark når jag ledigt långväga åt ett håll och direkt dåligt åt andra.
 
@SM0AOM tack för riktigt nyttig data o kunskap! Men visst förutsätter den modellen att det är fri sikt mellan stationerna? Dvs att antennerna sitter högt upp så att inte horisonten skymmer?
@SA7PGB vilket fantastiskt länktips med HeyWhatsThat! Där ska jag botanisera ordentligt :)
@SM7NTJ jättebra tips. Jag ska försöka nå någon repeater i Uppsala/Knivsta/Märsta.
Har någon tips på var man bäst söker efter en begagnad 2m riktantenn?
 
Är de "inte så noga" vad de är för riktantenn , så brukar de de säljas billigt på dxradio, ska man ha fast installation och va riktigt seriös så överlämnar jag till de med mer kunskap i ämnet, är de för portabelbruk måste jag dock säga att även de lättaste antennerna snabbt känns tunga om man ska rikta dem åt ett håll
 
Jag skulle nog vilja säga att 10 - 15 element på 145 MHz behövs, 4 till 7 meter långa saker. I båda ändar.
Visst kan det gå med mindre, men då inte varje dag, utan bara när det är bra förhållanden.
Att det gick förr är en sak, då solen var betydligt akivare.
Jag minns på 70 80 talen när man körde SM0 härifrån SM4, Karlstad varje kväll. Men det var en viss period, ev någon Tropp utbredning.
Alla håller inte med om min åsikt att det var bättre räckvidder på VHF förr, och tycker att solen mest påverkar kortvågen.
Saken kan ju bero på annat, exvis att någon gas eller kemi påverkat vår atmosfär. Som ozonhålet exvis.
För det kan nog handla om någon form av rymdvåg ändå som gick bättre förr på VHF.

Relästationernan lär dö vid kriser som srömavbrott.

SM4FPD
 
Back
Top