Tips för förbindelse 90km: Band, Effekt, Antenn?

Ft8 är ju tydligen löjligt populärt , frågan är dock hur populärt JS8 är ? Jag vet faktiskt inte , PSK och RTTY tydligen fungera utmärkt med och kanske fler att köra imot ?
 
Ft8 är ju tydligen löjligt populärt , frågan är dock hur populärt JS8 är ? Jag vet faktiskt inte , PSK och RTTY tydligen fungera utmärkt med och kanske fler att köra imot ?
Jag hittade en bra tråd om popularitet hos JS8 vs FT8. Ett citat från den: "There are over 1000 unique callsigns transmitting JS8 every day. That's a large pool of potential contacts. The problem is that many of those stations are on the air for a limited amount of time...I.e., not all 1000 at once like what you see on FT8. "
 
Ft8 är ju tydligen löjligt populärt , frågan är dock hur populärt JS8 är ? Jag vet faktiskt inte , PSK och RTTY tydligen fungera utmärkt med och kanske fler att köra imot ?
Jag hittade förresten en sida med lite statistik om popularitet på olika digitala moder:

ModeCount
FT81337382
WSPR12500
FT48255
JS84895
CW2639
MSK144182
PSK3161
OPERA53
FST4W44
JT6538
PI426
RTTY18
T1011
(Antal unika callsign som har använt tjänsten senaste två timmarna, )
 
  • Like
Reaktioner: QRP
TA4/G0UPL, Hans Summers, QRP Labs ägare och konstruktör av QDX är ofta igång på 20 m (14078 kHz) med JS8Call. Har kört honom några gånger. Annars är den mesta JS8-aktiviteten på 40 m (7078 kHz). JS8 körs alltid på USB.
72/73 de p-a
 
Har provat JS8 och det känns som att köra RTTY men utan maskinskrammel.
Mycket mera personligt än FT8.
Träffade på en snubbe som gärna lärde mig hur jag skulle göra, gjorde säkerligen en massa fel i början.
 
Prova gärna 6 m-bandet, fler 'lediga' frekvens-utrymmen, och använd exvis 3-4 element HORISONTELL Yagi-antenn på bägge sidor. Vi har 'labbat' med detta, och kör exvis Enköping - Krylbo (strax söder om Avesta) på FM med bra signalkvalitet på 10W. 50 MHz har en klart bättre förmåga och nå långt 'över horisonten'. Samma distans o plats på 2 meter gick inte alls, fast vi använde 10-elementare riktade mot varandra, klart högre sträckdämpning/mindre fältstyrka /m. Och vid ev. strömavbrott försvinner alla störningar som kan finnas på bandet/i luften! :)
 
Och ÄR inte bägge parter licensierade amatörer, kan ni köra detta på 69MHz fria frekvenser*, men även där använd Horisontell polarisation, når
klart längre. (* 25W ERP får användas!). Yagi-antennerna blir ganska små jämfört med lägre frekvenser.
 
Back
Top