Tips för HF antenn till husbil

SA4CFP

Member
Efter ett åt med certifikat och för få QSO:s så tänkte jag nu utrusta vår gamla husbil med radioutrustning för sommarens aktiviteter,
Har följande:
- Husbil med cykelstativ för 3 cyklar bakpå, takräcke på bakre delen 3x3m ca. Stege till taket.
- En Spiderbeam glasfibermast 17 m med staglinor köpt på tradera.
- En KX3 med KXPA100 slutsteg med autotuner..
- En SG239 autotuner inropad på ebay.
- Diverse antennlinor, isolatorer, coaxkabler mm.

Vad kan jag göra för antennlösning med detta för att kunna köra på så många band som möjligt? En vertikal eller en vertikal dipol kanske. Eller någon slooper?
Räcker husbilen (gammal med aluminium ytterst) som motvikt ellelr behövs en massa motviktslinor. Letar någon lösning som går enkelt och snabbt att sätta i drift var som helst.
Mycket tacksam för alla tips och förslag.

Många 73:s från Roland SA4CFP
 
En enkel lösning är ju en Fan-dipol, alltså flera dipoler med en matningspunkt.
Då använder du husbilen som en fästpunkt, spider-masten som mittpunkt och slutligen ett träd eller annan ändpunkt.

Får du upp mittpunkten bra så gör det inte så mycket om det slopar lite ut mot ändarna.

Teoretiskt går det att göra en sån antenn med fem trådar som fungerar bra på 5 band och hjälpligt på 7 band med hjälp av tuner.

Rent praktiskt blir det nog svårt att hitta perfekt resonans på alla 5 grundbanden, tre dipoler och tre band är nog enklare att få till.

Kan du tänka dig att springa ut och byta band kan du ju bygga en linked-dipol, alltså en lång dipol som går att korta ner genom att sänka och dela på tråden vid lämpliga punkter.
Jag har en sån av fabrikat SOTA-beam, men den är så pass enkel att bygga själv att det inte finns någon anledning att köpa en färdig, jag köpte glasfibermasten och en rulle av deras antenntråd och kastade med en färdig antenn när jag ändå beställde, mest för att jag hade bråttom att komma i luften.

Den jag köpte är för 40/20m, den finns i trebandsutförande också, och bygger man själv kan man ju bygga för så många och vilka band man vill.

En vertikalantenn med spole med flera uttag skulle ju också kunna vara en lämplig antenn att ha med i bagaget, där har jag inte laborerat så mycket, så där får någon annan komma med tipsen.
 
Här är den billigaste och enklaste lösningen. Ta en rulle kabel, 0,5-1 kvadrats räcker. Lägg den dubbel och gör en stege med hjälp av silvertejp eller något annat som håller isär trådarna. När du fått till några meter så låter du trådarna gå ut åt varsitt håll som en dipol.

Tar ingen plats i packningen, är lätt att sätta upp och fungerar på alla HF-band om man har en autotuner i riggen eller en liten manuell dito som tillbehör. Ska man resa runt i Skåne kan man medföra ett metspö som mast att fästa mittpunkten i och låta ändarna slopa. Som bekant är skåningarna frusna och har eldat upp alla träd så det som sticker upp ur märken där är säkert lyktstolpar.

Portabelantenn.jpg

Edit: Trådlängden är inte alltför kritisk eftersom dipolen matas med stege. Men får du ut en 15-20 m tråd i varje dipolben så är det bra. Häng upp det du kan och bli förundrad över vad bra det går.
 
Last edited:
Autotunern som sitter i KXPA100 verkar ha ett brett anpassningsområde, så du kan nog lämna din SG239 hemma.

Jag föredrar balanserade antenner, om jag har möjlighet att få upp sådana. Motvikt i bilen låter mindre tilltalande i mina öron.

Den där långa varianten av Spiderbeam-mast är lite knölig att få upp i sin fulla längd (den vill gärna rasa ihop, om man inte låser skarvarna på något sätt). Men om det råder brist på träd, blir den en utmärkt fästpunkt för ett inverterat V med balanserad matning enligt ZBBs recept. Kanske säkrast att inte fästa matningspunkten allra högst upp i de klenaste sektionerna.

Jag tänker själv prova en sån variant för sommarens portabelaktiviteter.

Fan-dipoler är en bra variant om du hade haft en mindre kompetent tuner, eller ingen alls.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Den där antennen jag beskrev hanterar autotunern i min Elecraft KX1 utan vidare och jag har kört en del DX med 5W.

Träffade ett gäng hälsingar igår som satt i en bil och körde SMFF med en KX3:a. De körde för fullt med en kortwire.. alltså en kort longwireantenn. Den var kanske 10-12 meter lång och den hade de dragit från taket på personbilen till ett träd. Tråden hängde på 1,5m höjd och de hade bilen som jordplan.

Du kan ju rentav försöka stämma av takräcket eller cykelstället med tunern i KX3:an. Skulle inte förvåna mig om du får till något QSO den vägen också. :)
 
Precis som PHU indikerade är 18 meters spiderbeammast litet marigt att montera om man inte finner ett helt öppet fält. Akta luftledningar om sådana fortfarande fiins kvar i Sverige... Om man har alla staglinor utprovade och rationellt upplindade så är det inget problem att resa/fälla masten själv, men se till att ha gjort detta ett par gånger på hemmaplan, annars kan det skapa onödig svett i pannan på portabelplatsen.

Masten är klen i toppen och om man ska ha dipolantenner gäller det att allt är extremt lightweight.... Spiderbeam säljer speciell koppartråd och små isolatorer som kan vara användbara.

Själv hade jag nog satsat på att korta 17 meter mast till cirka 12.5 och använda två eleverade radialer för varje band. Alltså. göra en 40 metersvertikal som även resonerar på 15 meter. Sedan kan man experimentera med att dra ett par ytterligare vertikaler till staglinorna (alltså utefter masten med aningen vinklad ritning för att komma bort från 40 metersvertikalen).

Det är enligt min syn bättre att köra ett par band bra på semestern än att tro att en antenn blir perfekt för alla band. Under sommaren funkar dessutom 40 meter normalt sett bättre än 80 meter, så förslaget är att göra en antenn för 40/15 samt testa med 10 meter och kanske 20 eller 17 parallellt med 40 metersradiatorn. Nu kommer säkert någon påstå att det kommer interferera med 40 meter... men i stället för att gräva ner sig i teori - testa och se hur det funkar.

73 de RM2D, Mats
 
Firman DX-Wire säljer lite "light" produkter för portabla antenner.

Har inte handlat av dem så jag vet inte hur pålitliga de är.
 
Firman DX-Wire säljer lite "light" produkter för portabla antenner.

Har inte handlat av dem så jag vet inte hur pålitliga de är.

Jag har handlat av DX-wire flera gånger, faktiskt så sent som i förra veckan. Jag har bara goda erfarenheter.
(Hur posten här i Sverige klarar att leverera försändelsen den sista kilometern är dock en helt annan historia, som inte hör hit.)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag använder en multibandantenn enligt Austine-Fourie se denna länk till min Ratgb1113. Jag har då möjlighet att få viss växling i strålningsdiagrammet beroende på hur högt jag hissar antennen. Jjag har mast för max 16 meter, men vanligt är 8 - 10 meter då jag får en bra NVIS-effekt i stora delar av frekvensområdet. Det funkar helt OK att dipoldelarna slopar nedåt, bäst om de är hyfsat symmetriska.

Jag har inte arbetat så mycket med balanserade ledningar i fordonet, men har skaffat karossgenomföringar för ett mer seriöst försök under sommaren.
 
Autotunern som sitter i KXPA100 verkar ha ett brett anpassningsområde, så du kan nog lämna din SG239 hemma.

Jag föredrar balanserade antenner, om jag har möjlighet att få upp sådana.

Vad behöver tunern för anpassningsområde för den föreslagna antennen ungefär?
 
På min husbil har jag en AT-120, antennavstämmare, modifierad med koaxutgång. Monterad på cykelhållaren.
Vid körning används ett stålspröt på c:a 2 meter, en universalfot oxo monterad på cykelhållaren, ger möjlighet till 3/8 gänga, M10 gänga banankontakt och So239, allt stäms av lätt och lyssnar utmärkt, sänder bra på över 10 MHz.
Vid stående bil har jag ett 9 meter långt metspö, som sätts på stegen bak, med en tråd tejpad.
Den matas då som en vertikal långtråd, och stäms av fint på alla band.
Jag har märkt att det måste vara enkelt att komma igång, men det finns dock dipoler i bagaget och linor för träd med i bilen.
Vill jag kan jag på en sekund sätta på en mobilantenn med spole.
På lager i bilen finns diverse spolar som "hjälper" AT-120 om jag vill köra 1,8 - 2 MHz.

De
SM4FPD
 
Vad behöver tunern för anpassningsområde för den föreslagna antennen ungefär?
Jag vet inte riktigt. Men KXPA100 verkar ha samma anpassningsområde ("SWR 10:1") som den tuner som sitter i KX3. Och KX3 klarar som nämnts ovan ganska elaka antenner.

73,
Jonas/SM5PHU
 
:) Det var många bra tips jag fick. Ett stort tack till alla. SM4FPD:s variant med 9 meters vertikal är något jag tänkte prova. Likaså RM2D:s förslag på 40m vertikal. SM7MCD förslag på multibandantenn enligt Austine-Fourie måste jag titta mer på, verkar synnerligen intressant.

Många verkar vara eniga om att en 17m (18m eg.) SpiderBeam är knepig att resa. Jag hade tänkt mig att man skulle kunna montera den fast i sidan på cykelstället och sedan stå på takstegen och dra upp den segment för segment och montera de gummiklädda rörklammrarna och stagline-kragarna efterhand. Men det är kanske en dålig ide - vad tror ni?.

Många 73 / Roland /SA4CFP
 
Jag har en 18m glasfibermast som jag reser på det sättet. Sätter fast den mot en stolpe sedan
höjer jag den sektion för sektion och monterar låsringarna efter hand. Masten är ju ostagad innan
den är helt upp men om inte blåser för hårt så går det utmärkt.

Det är en ham4ham mast - inte någon från spiderbeam, måste jag väl kasta in som brasklapp.
 
Last edited:
Här är den billigaste och enklaste lösningen. Ta en rulle kabel, 0,5-1 kvadrats räcker. Lägg den dubbel och gör en stege med hjälp av silvertejp eller något annat som håller isär trådarna. När du fått till några meter så låter du trådarna gå ut åt varsitt håll som en dipol.

Tar ingen plats i packningen, är lätt att sätta upp och fungerar på alla HF-band om man har en autotuner i riggen eller en liten manuell dito som tillbehör. Ska man resa runt i Skåne kan man medföra ett metspö som mast att fästa mittpunkten i och låta ändarna slopa. Som bekant är skåningarna frusna och har eldat upp alla träd så det som sticker upp ur märken där är säkert lyktstolpar.

View attachment 3416

Edit: Trådlängden är inte alltför kritisk eftersom dipolen matas med stege. Men får du ut en 15-20 m tråd i varje dipolben så är det bra. Häng upp det du kan och bli förundrad över vad bra det går.

Lasse!
Vilken superidè! Jag blir nästa avis att inte jag kom på idén med silvertejp före Dig! He!
Hur brett har Du mellan trådarna? Undrar vad det är för material i silvertejpen? "Silvret" kanske är aluminium i någon form? Finns det risk att "silvret" orsakar viss kortslutning för den hf som ska passera?. Kan man skrapa bort "silvret" och behålla funktionen hos tejpen? Blir silvertejpen varm/het efter att ha legat i mikrovågsugnen en stund så har man förluster. Är den kall eller lite ljum efter en minut är det inga problem. Mikrovågsugnen är ett enkelt redskap för att kolla hf-egenskaperna hos olika material .
Det glädjer mig att Du till fullo insett stegmatarens "multimataregenskaper". Det är som Du visar den enda vettiga lösningen för att kunna använda en och samma antenn på alla band.
Ha de!
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Hej Tore.
Den där portabelantennen kom till för för några år sedan vid stranden av Kaitumälven i Lappland. Var på fiskeexpedition och hade med min KX1 men ingen antenn. Däremot hade jag en rulle tunn tråd så jag var först inne på att dra ut en longwire men fick i samma veva syn på silvertejpen och gjorde en stegmatad dipol istället. Det var en temporär lösning men det blev så bra att den hänger med fortfarande.

Silvertejpen, som också kallas gaffatejp innehåller inget silver eller annan metall, bara plast och klister. Men den är silverfärgad. :)
Det går nog bra med vad som helst i tejpväg. Jag klippte bitar om nån cm och vek ihop med trådarna inuti. Det är nog ca 4 cm mellan trådarna och jag har nog ca 30 cm mellan snuttarna av tejp. Jag hade 420 ohms bandkabeln som jag hade hemmavid då som förebild i tanken.

Jag gjorde en annan stege dessförinnan som jag tänkte ha till portabelutrustningen, tyvärr fick jag då tag på en kabel med alltför hög resistans så jag skrotade den. Annars är idén inte dum. Fick syn på ett mätband i kassett på Biltema. Tror det var 25-30m med ett mätband av plast på ca 2-3 cm bredd. Här tog jag helt enkelt och tejpade kabel på bägge sidorna av mätbandet. Tog isär kassetten och monterade ett par polskruvar i centrum. Kassettens storlek var ungefär som en assiett och hade en liten vev så det var lätt att inte bara dra ut stegen utan även att veva in den i sitt skydd efter användning.

Men idén var god, stegen blev mekaniskt perfekt, men tråden var oduglig. Önskar jag använt tråden jag gjorde silvertejp-stegen av istället. Kassetten är kvar, jag väntar bara på energi att byta tråd.
 
För några år sedan gjorde jag en stege med hjälp av krympslang. Jag trädde trådarna genom slangen, värmde och tryckte till med hjälp av träklossar så trådarna hamnade "längst ut" i slangen. Två problem framstod senare. Jag hade för "sladdrig" tråd. De hamnade ofta i kors och så kan man inte ha det. Det andra var att bitarna av krympslang inte alltid fäste ordentligt så de gled på trådarna.
Nästa gång skulle jag använda krympslang med klistrad insida och en styvare tråd. Alternativt kan man trycka in en liten klick smältlim i slangen innan man trycker ihop den.
Fast tejpmetoden verkar ju enkel! Jag ska göra en "mikrovågstest" på silvertejpen och prova bygga en stege den vägen. Tack Lasse!

Kör jag mobilt har jag en vanlig mobilantenn bak på kulan. Men jag har också byggt om ett cykelställ för kulan som håller min 12 m glasfibermast. I toppen på den hänger jag mitten av en 2 x 27 m doublet. Mataren är en köpebandkabel på 300 ohm. Avstämmer med en liten hembyggd s-match.
Då jag är ute med cykeln har jag med 12-masten i ett specialfäste på cykeln. Radion (ATS-4), sittpall, batteri, logg, vattenflaska och all övrig utrustning ryms i ett par cykelväskor.
I bilen använder jag en TS480.

Tore SM7CBS
 
Back
Top