Tips från Blocket, DX-ra eller TRADERA

Här har vi väl en fantastisk sak: https://www.tradera.com/item/302069/351007821/hallicrafters-sx-110-wennerstromradion-collectors-item
Minns hur man drömde på 60 talet, men man fick vara glad för att man hade en moped i alla fall.
Mottagaren fick det att dregla när man läste om den. Och visst är den fin.
På den tiden specificerades prylar och man kunde läsa massor av fakta och egenskaper.
Skulle kunna tänka mig en sådan, men hyllorna är fulla.
Men för att få lite mer kunskap om en sådan maskin, vore det kul om någon har erfarenhet av den, något att berätta, var den så bra som den ser ut???
Gick det att höra något?
Vad kunde den ha kostat i början av 60 talet?
Någon som var med då och hade en lön att köpa (lek)saker för, veckopengen räckte ju inte.... nja den räckte till 5 l oljeblandad bensin per vecka, i alla fall.

Nå en dag skall jag plocka fram min HQ-180 och få liv i så kanske den kan ge en föraning om dåtidens supermaskiner.

De
SM4FPD
 
sx111.png
Jag hade en variant som hette SX111. Endast amatörband 3,5-30 MHz. Trots att mottagaren såldes i Sverige hade den nättrafo för 117 VAC.
En mellantrafo var enda lösningen. Detta var i början av min amatörbana (1960) så jag hade ingen erfarenhet
när man köpte grejor. Minns att den var en himla dyr radio (för mej åtminstone). Så småningom upptäckte jag att radion drev onödigt mycket
i frekvens. Så småningom kom jag på orsaken.
Den hade effektmotstånd som värmde upp metallchassit runt oscillatordelen. Spänningen hämtades direkt från elnätet och gick inte via on/off-knappen.
Resultatet blev att då jag bröt spänningen från elnätet genom att dra ur mellantrafon från vägguttaget
hann radion svalna, och nästa gång jag satte kontakten i väggen skulle plåten värmas upp igen, med följd att den drev i frekvens hela kvällen.
Konstruktörens idé var tydligen att spolenheten alltid skulle vara uppvärmd för minska frekvensdrift. I mitt fall blev tvärtom en nackdel.
Minns att jag sedan kopplade loss "värmeslingan" så att jag slapp den värsta frekvensdriften. Vet inte om SX110-an hade samma idiotiska lösning.
Annars trivdes jag rätt bra med mottagaren, men det var tyvärr en enkelsuper.

 
Last edited:
Intressant SM7CZR, har aldrig hört talas om att man gjorde en sorts värmehållning. Kan det ha funnits någon form av termostat???? Eller förlitade man sig på självreglering?

Snacka om standby förbrukning.....

Dvs att idag är delar av apparaterna på även om man stänger av apparaten, exvis TV, detta för att hålla minnen spara in på dyra strömbrytare, etc.
Stby effekten i en villa med alla prylar kan blir avsevärd....
Men sedan några år är stby effekten reglerad och inte tillåtetn att bli för stor. En EU sak som får ses som positiv. Gör även så att störningar minskar från avstängda apparater.
Men med värme i radion vid avstängd lär det bli en del....

Idag är däremot radioamatörer fullständigt livrädda för minsta värme, bara det stiger en grad över kroppstempen så verkar man tycka att det är farligt för elektroniken.
Vi ser fläktmodifieringar av alla slag...helt i onödan.

Hur lät mottagaren med SSB? Eller var det mesta AM och A1 (Morse), som gällde?

de
SM4FPD
 
Mottagaren lät bra på samtliga vågtyper, dock körde jag bara CW. Den hade bra selektivitet, vad jag minns fanns det ett 500Hz läge. Det fanns även ett variabelt notch-filter.
Jag skrev att SX111 var enkelsuper, det var fel. Den hade en låg MF på 50,75 KHz och en hög på cirka 1,6 MHz.
Bilden visar hur det s.k. "värmeelementet" R56 var konstant inkopplat. Ingen termostat.
 

Attachments

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    26,1 KB · Views: 30
Last edited:
När jag byggde en VFO 1965 kopplade jag den så att strömmen till glödtråden i röret alltid stod på. Antar att jag inte var ensam med detta enkla knep
 
Ett tips https://www.tradera.com/item/2939/3...e-sansei-transistorized-signal-tracer-se-350- en signalföljare.
Den här prylen fanns hos alla som sålde elektronik förr, Clas, Elfa, Bejoken etc.
Jag hade aldrig någon men klarade mig ändå.
Består tydligen av en LF-förstärkare med ingångsdämpsats.
Möjligen är det en detektor på ingången så att den kan följa en signal i mellanfrekvensen i en mottagare.
Snygg liten sak som säkert såldes i många ex på sin tid.
Säkerligen många som gv sig på felsökning, efter at ha köpt en sådan.
Hur det gick är en bra fråga.
Kanske någon på forumet har minnen, äggen en eller har provat en?


Varför säljaren kallar den retro är oxo en bra fråga, den är bara gammal, 50 år kanske.
Jag ser ordet retro som "återblickande", och då ser vi nyproducerade saker som liknar gamla.
Den här är knappast nytillverkad för att likna nåt gammalt.

De
SM4FPD
 
En sådan använde jag ofta på servicefirman där jag jobbade. Mycket praktisk grej som hjälpt till
att lokalisera många problem. Lite nostalgi från 1970-talet.
 
Ja det var väldigt vilket intresse det var för den burken.

Jag har i alla tider tänkt bygga något liknande.
En LF förstärkare en högtalare, en volymkontroll och lite olika ingångar.
För test av mikrofoner, för felsökning av LF-sigs, ja även en VU -meter då.
Möjligen stegad dämpning, för mer noggrann mätning av LF nivåer, eller relativt nivåer.
Men det har aldrig blivit av.
Länge använde jag förstärkardelen i en UHER 4000 för dessa ändamål, lite overkill, men nyttigt.

De
SM4FPD
 
Någon som provat en sådan här: https://www.tradera.com/item/301973/359136651/rivjarn-med-mikrofon
En rivjärnsmikrofon, borde ge "rivigt" lyd, bra för DX.
Bör gå att göra en själv, med en eleketretmikrofonkapsel.
Men man bör vara noga med att använda ett rivjärn i skapligt skick, gärna ett nytt med skarpa kanter, utan fasttorkade rester av pizzaost eller vitlök.
Clas Olson har ett som ser ut att vara förgyllt, förmodligen är det inte rostfritt utan järn, och belagt med någon billig gulmetall...
Skulle nog ändå föredra ett rostfritt.
Något att komma med för att få igång diskussionerna, och därmed aktiviteten på banden, om hur en SSB-sändare skall låta för maximala läsbarhet, eller hörbarhet heter det väl.
Borde finnas ett häftigt engelskt ord för saken....

SM4FPD
 
Låter bra XUN!!!
Jag har redan börjat lyssna på 3,7 MHz bandet efter någon station som provar tekniken.
Hur man monterar mikrofonkapseln är en bra fråga, men det löser väl den experimenterande radioamatören.

SM4FPD
 
Kul med schemat JAB!!!
Jag minns på 60 talet i tidningen Radio&Television, där fanns ofta artiklar om operationsförstärkare, man såg bilder med chassis full av rör etc.
Senare kom IC, bl.a 741:an som finns än i dag. även den en opertionsförstärkare.
Oerfaren som jag var förknippade jag dessa med kirurgi, men varför sådan saker inom sjukvården????
Senare i jobb stiftade jag bekantskap med analogimaskiner, bl.a ett stort skrälle som skulle beräkna chargé, dvs en stålsmälta.
Man lade in innehållet av alla legeringsämnen med tiovarvspottar och dekadomkopplare, för att slutligen få reda på att det kunde krävas 12 kg mangan i 50 tons smältan för att få rätt legering.
Senare kunde allt detta skötas med en liten räknedosa....
Snacka om utveckling.
Operation då? jo en matematisk operation, addition, subtraktion etc.
Idag ser man närmast aldrig hur en OP används i sin ursprungliga form.
Men IC:en är ändå ovärderlig för elektroniken. Även om det mesta går att göra med ett pta transistorer........
Första bygget med OP var en ST-5 RTTY Baudot modem, enligt nämnda tidning och SM6AEN:s artikel.

Nån som testat eller byggt med rör-OP???? rent praktiskt????

SM4FPD
 
Här har vi en FM kanalmaskin för troligen 145 MHz bandet.
https://www.tradera.com/item/302072/365975697/2fm-transciever-sandar-amator-radio
Lite dyr kanske, men tar man bort en nolla från priset så kanske.....
Säljaren har haft den ute många gånger utan bud.

Nå, avsikten med mitt inlägg är väl att försöka säg att priserna på FM stationer för VHF och UHF amatörband är väldigt låga numera. Ofta väldigt fina radiostationer men inget värde tydligen. Ja trafiken på VHF och AUHF amatörband är väl även den låg.
Hur kan det bli så?

de
SM4FPD
 
Back
Top