"Tips från Blocket Tradera mm"

Här har vi en rörprovare, http://www.tradera.com/item/2939/253640065/vintage-avo-valve-data-manual-tester-matbrygga
Själv har jag aldrig använt en sådan och tänker inte skaffa en, men det vore kul att veta lite mer om dessa stora instrument med alla kranar och "klockor".
Nog är det väl ett ganska högt pris?
Det verkar finnas rätt många till salu numera.
Fanns sådana här på varje radioverkstad?
Det måste ha tagit en del tid att mäta ett rör? Kanske tabellverk att ställa in efter?

Min lilla erfarenhet av elektronrör i ex TV på sin tid, 60 talet, var väl att de flesta rör var felfria, men att felen oftast var glapp i sockeln.
Trots det såldes ofta nya rör av den hembesökande TV-repratören.
eller???

Som sagt, vore kul om någon vet mer om dessa saker????? Och kan berätta hur de används.


de
Roy
 
Visst är AVO bra och de förtjänar sitt goda rykte,
men oavsett om du skall använda den att prova rör med eller ställa den på museihyllan så är det i mitt tycke en omotiverat hög prislapp.

Visst tar det tid att mäta rör, särskilt om man vill vara noggrann.. men det tar kanske 5-10 minuter från det att du börjar ratta in omkopplarna efter siffrorna i tabellen, till du pluggat i röret, låtit det värma upp och gjort en snabb koll att det fungerar och inte har några läckor.
Tidsödande, varmt, och en massa antecknande, särskilt om du skall matcha ihop ett par.

Det finns gott om andra märken och modeller som är betydligt mer användarvänliga och med motsvarande funktion och prestanda,
favoriten bland mina egna rörprovare är B&K 650, den står nästan jämt framme och uppfälld, jag måste nog gilla doften av bränt damm och lika brända flugor :)
 
Last edited:
Min lilla erfarenhet av elektronrör i ex TV på sin tid, 60 talet, var väl att de flesta rör var felfria, men att felen oftast var glapp i sockeln.
Trots det såldes ofta nya rör av den hembesökande TV-repratören.
eller???

Som sagt, vore kul om någon vet mer om dessa saker????? Och kan berätta hur de används.


de
Roy

Hur stod sig kostnaden på ett rör på den tiden?

Jag har en känsla av att dom ändå var relativt billiga, så att folk själva köpte och provade att byta rör?

Eller så var det nog bara i min omgivning när jag växte upp det hade varit så.
( jag är född efter rör-eran)
Både morfar och farfar hade lådor med rör i källaren och höll väl liv i gammalt skrot efter bästa förmåga.

Min farfars-far var en kul filur, så bakåtsträvande han nu var så var han väldigt tidigt ute med television.
Han var bland dom första på orten som skaffade TV och han såg allt som sändes, från testbild innan sändningarna till testbilden efter, sedan såg han till att alltid ha det senaste och modernaste på området.
Oavsett hur snöig, oskarp och dålig bild han fick in för dagen så utbrast han alltid "Det är som att vara där i egen hög person"
Man önskar att han hade fått se en 4K film på en modern bra hemmabio :D
 
Man önskar att han hade fått se en 4K film på en modern bra hemmabio

Jag brukar tänka på det ibland när vi sitter här med våra 50" HD tv och tittar och man se nästan in i porerna på artister och skådespelare. Min morfar hade en 26" TV som stod alldeles för långt från soffan för att man skulle kunna se några detaljer, men det var väl för att man inte skulle se allt brus i bilden på den analoga tiden.
 
Nu går det strax ut en auktion på en Advantest LF-specka,
jag letar efter en ren LF-specka men denna kunde jag inte köpa då den skulle avhämtas :(
 
Rörprovaren som Roy pekade ut påminner starkt om den jag ofta såg i aktion när jag i början på femtiotalet extraknäckte i radioaffären hemma i Nockeby. Den föreföll lite urmodig redan då, kanske var den en produkt av sena 30-talet. Inte underligt att sådana apparater förr var i flitig användning, rör var dyrbara saker. Enligt Philips rörkatalog från 1939 kostade de vanliga mottagarrören omkring 20 kronor. Det gör ca 540 kronor i dagens penningvärde.
SM0APK
Stig
 
Se bara vad audiofilerna "guldöronen" är beredda att betala för vissa rörtyper såsom EL34, E88CC, 6SL7GT och GZ34 och de räds inte att lägga några tusenlappar på en bra rörprovare. Jag har den första versionen av AVO som kom år 1949 och den har kommit väl till pass när jag har kollat upp åtskilliga hundra rör som inte har legat i oöppnade förpackningar.
Modell 3 har fler spänningslägen än min och kan nog säljas för 3-4000 kr, dock inte det annonsören förväntar sig.

Lennart
 
Jag minns att jag köpte några rör på 60 talet, de var dyra 100 lappar.... av veckopengen gick åt.
Vilket idag bör bli tusenlappar..
Så det kanske var vad TV-reparatörern tjänade på...

Ang rör HiFi. som SM5DFF nämnde om guldöron.
Jag skulle laga en rörbestyckad Stereo HiFi förförstärkare för några år sedan.
Ett snyggt bygge, och ägaren hade lagt med en kartong med en massa ECC-83:eek:r. 12AX7 eller vad dom heter....
Vissa av rören var "slut" andra skulle låta väldigt bra etc.
Jag fann att glöden var kopplad i serie och det gick att välja 6,3 eller 12 ,6 V ....
Så när jag släppte på full glöd lät alla rör lika bra.....
Kanske var detta gjort med flit????

För övrigt var felet på förförstärkaren att den var söndermodifierad.
Även sönderlagad.... allt för att förbättra ljudet.
Söndermodifieringen hade gått ut på att byta kablar till innerledaren i en vis typ av koax.
Den tråden var stel som pianotråd och hade brutit av folier på kretskorten på flera ställen.
För att få ljud igen hade man tvingats laga sönder annat och till slut hade man gett upp.

Så var det han som bytt allt lödtenn till silverlegerat lödtenn i avsikt att få bättre ljud......

Tack för info ang rörprovare etc, nu förstår jag att det krävdes tabellverk och tid, uppvärmning och anteckningar för at få ut data om ett rör.

Själv byggde jag en transistorprovare för många år sen, jag var nog 14 år.....
den funkar än men används sällan, mäter dem i kretsen istället dessutom går de ju sällan sönder numera.


de
SM4FPD
 
Hej om ska testa några enskilda rör typ som audiorör går det inte att bygga en enkel testgig för ljust det röret då
istället för att köpa en stor avo rörbrygga eller? För att mäta emision på röret och branthet

mvh Lasse- sm0ydo
 
Hej om ska testa några enskilda rör typ som audiorör går det inte att bygga en enkel testgig för ljust det röret då
istället för att köpa en stor avo rörbrygga eller? För att mäta emision på röret och branthet
mvh Lasse- sm0ydo
Visst kan man bygga testjiggar för enskilda rörtyper, till exempel för ECC81/82/83/88 där man kan använda en dubbeldäckad vridomkopplare för att välja lämpliga anod- och katodmotstånd för rätt ström och bias för rörtypen, en vippomkopplare löser kopplingen för respektive rörhalva på dubbeltrioden, anodspänningen kan lätt arrangeras från en seriekopplad 2x24V trafo och en spänningsdubblare.
Du kan kika på denna sida för inspiration: http://m1kta-qrp.blogspot.se/2011/11/valve-tester-homebrew.html
bygger du CCS:en med en FET-transistor så får du en stabil bias och god repeterbarhet när du mäter rören vid olika tidpunkter.
 
Hej och tack för svar och jag har rörhandbok en Muiderkring NV Nederland hanbok med tydliga skjemor
på rören och det stär branthet S=1.5mV /V för ett 12AX7 rör hur man nu ska tolka det ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag tänkte med att försöka att bygga rörprovaren på hemsidan och jag var på jakt en anodspänningstrafo
tills jag kom på att jag hade en ny toroidtrafo liggandes ifrån Analog Metric som borde gå att använda
en T30E2 trafo med en massa tappningar på anodsidan ifrån 120-200-220-260-280-320V tyvär så kommer
jag inte på hur många milliamper den ger men den borde fungera tror jag.

mvh sm0ydo
 
Jag har sett att det finns en Avo rörprovare till salu på Tradera då när jag såg annonsen så var utgångsbudet på 3 tusen kronor
så det var ju inte så farligt.

mvh Lasse sm0ydo
 
Här säljer någon en ICOM A2, http://www.tradera.com/item/302072/257022653/icom-a2-flygradio-vhf-airband-transceiver
En flygradio som var ICOM:s första version.
Radion blev en succe pga avsevärt bättre känslighet och bredbandighet än andra bärbara flygradio.
Den hade även alla kanaler, (PLL syntes) så man slapp köpa kristaller.
Sändaren på någon Watt lät riktigt stort då den lågnivåmodulerades, med bredbandig, oavstämd linjär sändare.
Samtida bärbara modulerades i collectorn på en avstämd sändare, som 27 MHz radio och de lät inte så bra.
Alla tillbehör till IC-2E pasar. Givetvis kan accen vara kass då den ju är till åren.
Sönderskruvad, sönderlagad och söndertrimmad, jo risken finns ju med alla beg och äldre radio.

Varför jag tar upp den här?
Jo den går att göra heltäckande och kan därför köra AM på amatörbandet 144 - 146 MHz. Om nu någon får för sig att det är intressant.
Jag hade en själv och det var kul. Dessutom är det roligt att lyssna på flygradiotrafiken.

Men pass på, säljaren tar inget ansvar för frakten trots att han lär ta betalt för frakten.
Förmodligen en sådan säljare som packar dåligt och tror att budaren kan ta ansvar för om den går sönder.
Den som säljer en frakttjänst, är en återförsäljare på frakten och bör veta hur väl man måste packa en sak för att den skall hålla budarens normala hantering.
En olycka på posten eller hos annan budare är en annan sak.

De
SM4FPD
 
En IC-202S finns på TRADERA, http://www.tradera.com/item/302069/258349620/icom-ic-202s
Radion har genom tiderna varit väldigt populär. Såldes slutet av 70 talet och ev något år in på 80 talet.
Kostade då över 2000 kr.
Det är en SSB och CW radio, (perfekt att köra Morse med) den var sällsynt ren spektralt och hed ganska god känslighet.
Några W ut. kristaller som täckte 200 kHz. S versionen hade båda sidband och var färdigutvecklad.
Då aktiviteten idag är närmast noll på låga delen och då tiden har gått, är kunskap och intresse för en sådan radio förmodligen låg, men kanske nostalgi, skall bli kul att se vart priset kommer.
Tyvärr är denna radio modifierad, hål borrade etc. vilket drar ner kraftigt. Men det bör gå att återställa det mesta.
Jag minns dessa apparater som igår och de var bland de första jag jobbade med på SRS.
Många med blåst LF-steg, blåsta sluttransistorer, och ofta blåsta skyddsdioder för felpolarisering.
Samt otroliga modifieringar inom garantitiden, det kunde bli en hel hög med sladdar och skrot efter att ha återställt en sådan radio, sprängtråd var vanligt då.
Och för att laga den måste man ju återställa den till original. Väldigt få förstod varför man modifierade.
Överspänning och hopblandade plus och minus vara "garantifelen". fel som återkom från samma ägare flera ggr...........
Modellen fanns även i en 50 MHz variant som ej såldes i SM.
IC-402 för UF var även den en framgång.
I batterifacket ser vi plats för 10 NiCad celler eller 9 st D celler.
Lådan i batterifacket är en laddare, en DC omvandlare som INTE alstrade störningar trots hackad. Det krävs ju mint 15 V för att ladda 10 NiCad celler.
En prydnad för radiorummet om inte annat!
Själv har jag renoverad FM varianten, IC-215 från närmast söndermodifierad till ett rätt snyggt samlarex.

Obs LF-slutsteget uPC575 går att köpa på E-bay ännu.

de
SM4FPD Roy
 
Back
Top