"Tips från Blocket Tradera mm"

Ach, ein "Signalverfolger"...

Med detta eminenta "Gerät" kan signalerna förföljas ifall de är på rymmen.:)


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Nej jag tränger icke detta utstyr trots det.

Däremot har jag förföljt många signaler med min gamla UHER bandspelare.
Och injekterat många signaler med mitt brummalstrane finger.

Men jag rekommenderar denna: SINAD meter - Finstrument model 73 på Tradera. Övrigt |
En SINAD mätare av typ som vida överträffar SINADDERN som det talades om här tidigare.
Obs att ett sådant instrument är en AF voltmeter oxo. Med dB steg. Och har en vägningskurva.

Att mäta SINAD menar jag är en bra metod som lämpar sig bra även för CW och SSB mottgare.
Ehuru en Sidad mätare är var msns, (radioamatörs) nödvändighet vet jag inte, men jag såg en deviationsmeter någonstans.
En sådan borde vara var kanalaradiokörande (FM) radioamatörs osaknade ägodel.

Alla former av mätare är dock bra att ha

de
Roy
SM4FPD
 
Håller helt med, i synnerhet den sista meningen...

SINAD är det mått som yrkesvärlden använder för att ange
mottagarsignal, och om man använder phosphometerkurva för vägning så har man
även telefonfolkets världsbild med.

Det som är riktigt bra med den finska SINAD-metern är att den har en expanderad skala
med inställbar referensnivå. Alltså ett produktionsinstrument.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ach ja, en signalföljare. Det var ett av de första, "riktigt häftiga" tyckte jag då, instrument jag förstod och kunde använda när jag pryade hos Hellbergs Radio&TV i Lidköping i mina tonår...

/Micke
 
Ser ut som en dansk eller tysk nyckel. Förmodligen 1860-tal.
Blir nog dyr.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Intresset för eget elverk är högt nu, i dessa tider med kyla och strömavbrott.
Här är ett prisvärt alternativ: Elverk "Honda" på Tradera. Övrigt | Bygg & Verktyg
För 700 kr, kan du få 220 Volt 350amp, samt 12 Volt.
(normalt, enligt SI standard, skrivs Ampere med A, stor bokstav)
Med ett sådant kunde man förutom värme och ljus även kunna ha igång sin radiostation, om elbolagens distribution falerar.
Dock bör man nog tänka på utspänningens renhet från ett sådant kraftverk. Risk att det förstör eleketronik, eller stör i radio, kan föreligga.

de
Roy
SM4FPD
 
Det skall vara 350 Watt! :D

Hittade lite info på en annan annons:

"honda ex350 generator
2 power outputs 150w and 300w with max power 350w peak
12v 6 amp runs on 50/1 two stroke
battery charging point
light at only 10kg and quiet
runs for about 3 hours on a tank of about 1L
it has never let me down and is still in good working condition
cash on collection
"
 
Last edited:
Nä!!???
Tror du det Ingvar, kan det vara Watt han menar???
Men varför skrev han inte Watt då? Skulle tro att han skulle få en nöjdare kund med en bra beskrivning.
Ang "din" honda bekrivning så är den ju glasklar, och man vet exakt vad man köper.
De
SM4FPD
 
Jag tror att folk i allmännhet har lite svårt att hålla isär dessa begrepp.
Jag roade mig med att titta på Blocket.se
Där fullkomligt vimlar det av små elverk, och då sökte jag bara på Skåne!

/ Ingvar
 
Hi hi ja detta är en sk korvradio, eller heter det körvradio.
Jag vet att jag själv modifierade en sådan för att kunna lyssna på FM trafiken på 145 MHz. Och visst funkade den, jag hörde den lokala repeatern jag själv byggt i HAgfors.

Om du nu bjuder på den SM7MCD, så är det väl läge att leta reda på den modifieringsbeskrivning som fanns i QTC, måste var i slutet av 60 talet.
Radion består av en klase eleketronrör, nättrafo o allt, men OBS ingen brusspärr. Med mottagarprestanda så där...... Bred som en garagedörr, 50 kHz. Känsligt som en FM station med 20 dB före. Original c:a 170 MHz. Kristallen som måste tillverkas för att modifiera den lär kosta mer än apparaten i detta fall. Det var säkert många som bygde en VFO, med den bandbredden gör det inte så mycket om den driver.

Bygg mer körvradio!!!!

de
Roy
SM4FPD
 
Om du nu bjuder på den SM7MCD, så är det väl läge att leta reda på den modifieringsbeskrivning som fanns i QTC, måste var i slutet av 60 talet.

Nja, blev väl mest nostalgisk av att se en "ny" Antilop... Jag byggde om en Antilop i slutet på 70-talet och hade som bevakningsradio för repeatern i Oskarshamn, och tur var att radion var så bred i MF-kretsarna, annars hade man aldrig lyckats att få till en fungerande VFO.
:eek: :rolleyes:
 
Back
Top