"Tips från Blocket Tradera mm"

Men många saker säljs med felaktig eller ingen beskrivning.
Såg något som man säljer som planetväxel, det är dock en ratt med skala till en tiovarvig potentiometer "bara". Den har ingen som helst utväxling.
Kanske skall man anse att köparen får skylla sig själv? Pga av okunskap, eller?
Man ser även mottagare som säljs som polisradio.

de
SM4FPD

I många fall säljs nog grejorna av någon efterlevande som har fått i uppdrag att tömma ett dödsbo, tyvärr.

Det kan vara därför kunskapen om VAD dom säljer är liten, men ofta skriver dom ju i annonsen att dom inte vet.

Man kanske skulle märka upp grejorna här hemma så ungarna får det lite lättare när jag ska bli jordgubbe en vacker dag, annars kör dom väl allt på tippen.
 
Enklast är väl att man beställer ett par containrar när det skall städas.......
Men visst hägrar det att få in kronor när radioamatören i familjen gått hädan.
Jag får ofta samtal om värdering, reparation av gamla grejer, som skall säljas som dödsbo.
Grejer i 25 - 50 års ålder som plötsligt skall renoveras och säljas.
Något av det minst smakfulla är när grejerna skall säljas redan när den gamla radioamatören blivit så sjuk att han förväntas gå hädan "snart".
Det verkar som det då snabbt gäller att få bort grejerna och få in stora pengar.
Man verkar tro att det är stora värden, särskilt som prylarna samlats under alla år.

Men ju mer som slängs ju större värde kanske det blir på de saker som blir kvar.....


De
SM4FPD
 
Ja, jag tror ju inte att mina barn har någon brådska att få in stålarna, men dom liksom jag är av åsikten att det är dumt att slänga fullt fungerande saker som någon annan kan ha nytta av.

Oavsett om dom fraktar mina amatörradioprylar till radioklubben eller lägger ut dom på tradera så kan det ju vara bra att dom vet vad det är.

Nu har jag ju inga nya grejor, men vem vet, jag kanske får råd med ett splirrans 4KW slutsteg och strålar ihjäl mig genom att sända på en inomhus monterad carolina windom på ålderdomshemmet, och då kan dom ju få några kronor till kremeringen och en smörgåstårta för slutsteget om dom lägger ut det med utrop på en krona på tradera.
 
Det ligger en Racal 6790 mottagare på tradera nu, det är en fysiskt stadig mottagare men den verkar vara ett renoveringsobjekt av texten att döma..
 
Dagens klipp.
Jag tänkte att man kunde ha den rubiken oxo, här...
Att berätta om något fynd man köpt eller så.
Jag köpte en WELLER TCP på loppis under helgen.
Dvs den gamla klassiska loddebolten.
25 kr !!! Med transformator och allt. Fint skick knappt brunt, som det ser ut med 7 :ans "lagom" stora spets.
Skapligt pris va?
Ja nu är man förstås inte utan verktyg men till det priset kunde jag inte låta bli att fylla på med en reservlödkolv.

Jag minns den första TCP jag köpte, vi var några självbyggare i Hagfors i slutet av 60 talet som gick ihop för att köpa varsin.
Kostade då nära 500 kr, transformator gjorde vi själva, jag lindade transformatorer, 220 - 24 V, av gamla utgångstrafo från slaktade träradio och en kompis som var plåtslagare tillverkade fina små lådor. Ställ gjorde vi av en fjäder som vi lindade själva. Färdig WELLER trafo var ju alltför dyr att köpa.

Innan Wellern hade jag masstillverkat lödspetsar av 6 mm kopparstav i svarv. Fila fick man göra fem ggr varje kväll.

Ett tips är att en sådan här magnetreglerad WELLER TCP går även på likström, med 12 V från bilbatteriet blir den så småningom varm och användbar, men lite seg.

Vilka radioamatörer idag, kostar på sig en så dyr lödkolv, 500 kr idag betyder ju en temperatureglerad lödanläggning i 3000 - 5000 kr klasen. Som ju faktiskt behövs för modern lödning av "overflatemontert" elektronik.
Ne j idag får hobbyn inte kosta något.


de
Sm4FPD
 
När jag började tjäna egna pengar slog jag på stort och köpte en begagnad WELLER WECP-20. Har ett gäng olika spettsar till den beroende på vad som skall lödas. Som reserv ropade jag för en tio år sedan eller så in en WELLER WSD 80 på en auktion. Den har stått i förrådet sedan dess.
 
Fina verktyg! Köpte min första TCP 12V, med kraftiga krokodilklämmor på sladden, för c:a 45 år sedan och den följde mig i måånga år och var ständigt med i verktygslådan på diverse utflykter mobilt.

Typen var känd för att ge ifrån sig skapliga spikar när termostaten slog till/från. När det skulle meckas med känsligare saker slog man av matningen och hade sedan en liten stund på sig att löda innan den svalnat för mycket.

Med tiden blev termostatbrytaren opålitlig och man fick då slå lödkolven lagom hårt i bordskanten för att den skulle komma igång.
 
Jo, Weller är bra, jag har en luggsliten WECP-20 som har hängt med länge, nu går den mest med en fet spets för skärmplåtslödning,
det är förvisso en gammal station men inte på något sätt dålig,
har man en sådan station finns det få skäl att uppgradera om inte förkortningar som ESD och SMT poppar upp det vill säga.
Nackdelen är väl att det börjar tunnas ut med reservdelar numera..

En avlödare typ VP700 används emellanåt, mest för att rätta till misstag *ähum* :)
och för allmän lödning är det WSD-81 som jämt används, en förträffligt behändig penna och ett gott sortiment av spetsar (jag löder myyycket! så en viss åtgång av spetsar har jag allt)
Till ytmonterat har jag varmluft för det mesta och nån 15W penna, JBC-stationer alltihop.

edit: stavfel
 
Last edited:
Kul att ni har fina grejer!
Med sådana är det en njutning att löda snyggt.

SM5AKU nämnde 12 V lödkolv.
Jo den modellen hägrade även för mig på sin tid.
De lödkolvar som gällde före TCP etc var ADCOLA, 220 V direkt, den typen med järntråd lindad över elementet.
Men det gick åt många lödspetsar. Och man fick fila dem varje dag.

Jag minns att jag fick tag på en sådan som var trasig, den lindade jag upp och byggde om elelementet till 12 Volt. Sen lindade jag på järntrådslindningen tillbaka, det blev rätt bra, lite klumpigare än original , men brukbart. Jag fick då en 12 V lödkolv, och jag har den kvar än, med cig plugg för att kunna löda i bilar.

TL TCP kolvarna har jag 6 mm spetsar nr 7 och 8. de är outstanding för att löda tyngre saker som PL-259 skärmar etc.

de
SM4FPD
 
Jag har en ADCOLA för 6 V. Den kom till god användning i Åre för att laga en trasig generator till min PV444, som hade 6 V-system. Fast egentligen var den med för ev rep av min mobilrigg, som var en EY-transceiver med vibratoromformare från CO. Glöden gick ju bra att mata direkt från bilbatteriet.

/Roland
 
Hej!
Någon som har tips om vart man köper spetsar och avlödningsmunstycken till Weller?
Har en WECP-20, har nog haft den i 20(?) år samt en VP801 EC "tennsug".
 
Hej!
Någon som har tips om vart man köper spetsar och avlödningsmunstycken till Weller?
Har en WECP-20, har nog haft den i 20(?) år samt en VP801 EC "tennsug".

ELFA har dåligt eller inget alls av reservdelar till äldre lödutrustning, här är tre bra källor, dock är jag osäker på om du kan handla på TME som privatperson?

http://se.rs-online.com/web/c/tools...ing-iron-tips/?#applied-dimensions=4294964500
https://www.bejoken.se/sok.aspx?q=weller
http://www.tme.eu/se/katalog/#id_category=100540&search=weller&page=1&s_field=accuracy&s_order=DESC
 
Har själv en gammal WTCP-S med olika spetsar som går som ett urverk, både hålmonterat och ytmonterat. Och ett gammalt "strykjärn" för kontaktdon.

På mitt arbete får inte gamla Weller och motsvarande användas då man har upptäct att regleringen av temperaturen genom magnet genererar en del magnetfält och annat otyg och ställer till en del problem med vissa extremt ESD-känsliga komponenter. Jag kan inte nämna några namn eller produkter som dessa ingår i.
Så elektroniska temperaturreglerade lödstationer är standard (dyra sådana).
Jag tror dock inte dylika komponenter förekommer i radioamatörens junkbox så ni kan vara lugna, så fortsätt med era weller!
 
Någon som vet var man billigt kan få tag på pennan LR-21 till en Weller-station WECP-20 eller någon kanske har en skrotad historia där pennan finns kvar i junkboxen? Har även en WCTP-50 som fungerar utmärkt. Har precis som du Krister dessa nyare modeller på jobbet. Löder bla ytmonterat 0402 med en WX2:a.

Har man en gång använt en Weller så vill man gärna inte byta till något annat. Förresten har någon sett en liknande junkbox? Denna står på centralstationen i Helsingborg. Bilden är så klart tagen med en mobiltelefon. Måste ha darrat med handen......

20160122_172921.jpg
 
En fd kollega hade en gammal Adcola. Dom där med brunt
backelitskaft och en lindning utefter utsidan på
den aktiva delen. Spetsen hade tillåtits ärga fast i elementet
så den hade borrats ur och bytts någon gång för länge sedan.

Det var då som det "gick snett".

En vacker vintermorgon satt han och pysslade.
Lödningen krävde tre händer, så tennet matades med hjälp
av munnen.

Barfota som han var, satte han foten mot elementet under
bänken.

Alla som någon gång fått 230V i fingrarna
kan föreställa sig hur det kändes när han
fick kontakt via munnen...
 
Back
Top