"Tips från Blocket Tradera mm"

Här har vi doningar för de som vill få upp antenntrådar i höga furor.
http://www.tradera.com/item/2939/250801320/stolpskor
Sällan man ser så brukbara skodon.
Bör kanske kompletteras med extra sjukförsäkring och livförsäkring.

de
SM4FPD

Som barn hittade vi vid en enslig stolpe ett par stolpskor kvarlämmnade, det var jättekul att klättra med dom, fast jobbigt som tusan.

Ett tag senare hittade några äldre killar samma stolpskor och provklättrade, en av grabbarna tappade taget om stolpen och föll baklänges ut från stolpen och blev hängandes baklänges, en kvicktänkt grabb med snabb moped hämtade hjälp och dom andra stannade kvar, det tog ungefär 5 minuter innan killen tuppade av och blev medvetslös.
Som tur var fanns en traktor med skopa nära till och han hängde inte högre upp än att det räckte.

Stolpskorna försvann, men ingen sörjde det, det var ingen som ville klättra efter det.

Så ditt tips om exra försäkring är nog inte så dumt.
 
Som gammal fd televerkare rekommenderas absolut säkerhetssele, hjälm m.m.
Aldrig klättra ensam.
Har aldrig behövt gå i stolpe, men har provat för länge sedan.
 
Jag var en gång på en FRO-kurs där vi fick prova att klättra i stolpe. Kändes ingen vidare, men man kanske kan vänja sig.
 
Det var inte så kul att tappa ena stolpskon när man satt högst uppe i stolpen. Oj vad mycket träflisor det satt i gamla m/39-uniformen när jag väl hasat mig ned!
 
Största problemet för nybörjare är, att om man plötsligt blir rädd för något så blir första reaktionen att krama stolpen. Vi det momentet så är det lätt att man också ställer sig på tå, och då släpper stolpskorna (man måste alltid tänka på att ha tyngden på hälarna). Efter några sekunder står/sitter man på marken med armarna fulla av trästickor. Kanske man sover också, hi
/Åke
 
Stolpskorna var förbehållet kabeltattarna medans de riktiga signalisterna satt vid en Ra200.
 
Inte helt korrekt, QRP. Som blivande underofficer vid Kungliga Signalregementet fick man pröva på kabeltatteri även om man var uttagen till radiostationstjänst. Och Ra200 fanns ännu inte i mitten på 50-talet.
 
Inte helt korrekt, QRP. Som blivande underofficer vid Kungliga Signalregementet fick man pröva på kabeltatteri även om man var uttagen till radiostationstjänst. Och Ra200 fanns ännu inte i mitten på 50-talet.

Jovisst var det så att kabeltatteri fick även utövas av oss telegrafister eftersom det utbildades fler av dessa än det fanns tillgång på radiostationer. Ra200:an började levereras till försvaret i slutet av 50-talet av ärevördiga Standard Radio & Telefon AB och idag finns det säkert fler stolpskor än Ra200 ute på marknaden.
 
...Och ett 100W PA för gamla MiniCallsystemet. Isolatorn saknas (men jag har för mig att jag trimmat ner en sådan
till 144 MHz). Det sitter 2st hybridkopplade trissor Acrian (CTC) BM80-12 (MRF-245). Med litet trix går det att få dom
att gå såpass linjärt att grannarna inte klagar. En sådan modul + hemmasnickrat övertonsfilter sitter numera i SK6VHF...
 
Nu är det en sån där salig blandning av mer eller mindre radiorelaterade saker under kategorin amatörradio på tradera, vad sägs om en Sonab kontrollmottagare eller färgband till en teleprinter... jag gillar särskilt att man kastat in ordet "Vintage" i annonsen till ett Mascot nätaggregat :D
 
Riktigt SM6XUN, Vintage betyder årgångsvin.
Man gödslar även med ord som Retro.
Ser vi på professionella antikhandlare eller folk som jobbar med gammalt så används de orden aldrig.
Det borde räcka med gammal, eller antik telegrafnyckel.
Gammal träradio etc.
De
Roy SM4FPD
 
Här har vi en "CW" transiver:
http://www.tradera.com/item/302069/252558851/cw-transceiver-60tal-eico-772-12v-110v-
Nja säljaren vet nog inte vad han säljer, det skulle kunna stå CB, vilket betyder Privatradio, om man nu skall ha svenska i svenska annonser.
Denna radiostation, eller en likadan, var en av de första undertecknad kom över. Visste inte ens vad det var, men insåg snart att det var någon form av komradio.
Det var tre exemplar och mina vänner hade varsin. De hade använts i någon form av mätdataöverföring, (telemetri). Men de gick att prata i och höra.
Tiden var mitten av 60 talet och redan då var apparaterna säkert en 5 - 7 år gamla. Dvs några av de allra tidigaste 27 MHz stationer som sålts i SM.
Radiokontakter tvärs över stan på kvällarna, men så plötsligt en kväll kom en stark tysk röst in och ville att vi skulle sluta, det var "hans frekvens".
Nja inte kan han höra oss inte, nä så långt går det ju inte, så vi fortsatte. Första erfarenheten av hur vågutbredning kan göra sig gällande, mycket bra kunskap.
Senare en dag hördes någon annan svensk station som hade kontakter med bilar, ett bärgningsföretag i stan, han hördes bra. Men verkade inte störd av oss.
Efterhand lärde jag mig vad selektivitet betyder. Bärgningsfirman låg flera kanaler ifrån vår frekvens, dvs 10 - 20 kHz och jag insåg att det fanns selektivare komradio.
Den kommunikationsradio vi ser i annonsen har sändarkristall men en VFO för mottagaren. En del av de tre vi hade var kristallstyrd även i mottagaren.
Vilken massa ovärderlig kunskap man skaffade sig med dessa apparater.
Det var tider det. Full med elektronrör och man lärde sig att trimma PI-filter i sändaren, dock lyckades jag aldrig förbättra mottagarens förmåga att särskilja kanalerna, då den hade en udda MF.
Radioamatör?? Nej då visste man inte ens vad en sådan är.
Nostalgi, jo nog känns det i nostalgitarmen.....
Efterhand kunde jag trimma om mottagaren till dels 11 m rundradioband, (c:a 25 - 26 MHz) på vilket det var vidöppet periodvis.
På något vis lyckades vi höra nyutgivna Beatles-låtar, vilket var häpnadsväckande.
Den trimmades även till 28 MHz amatörband dock kördes ju Morse och SSB där. det gjorde inte så mycket utan det viktiga var att man lyckades trimma om den.

En fråga jag senare ställt mig var, hur kunde dåvarande Televerket typgodkänna en sådan otroligt dålig komradio?
Bl.a hördes övertonerna som goda signaler på FM-bandet. Flera km.

Den där bärgningsfirman, hade svenskbyggda komradio för 27 MHz, kunde jag senare erfara. Tydligen byggda hos någon firma på västkusten. De var liknande stora och rörbestyckade, men med helt andra mellanfrekvensburkar.
Jo sedermera blev man ju "chefstekniker" för honom....
Det vore kul att höra om någon vet mer om dessa svensktillverkade komradio???? Borde säkert ha funnits på 27, 29, och 30 - 50 MHz
MF-burkarna var av den typ vi kunde se i de senaste versionerna av träradio.


de
SM4FPD Roy
 
Back
Top