Tips på användbar programvara för ett ham shack

SA0FAR

Well-Known Member
Nu på jullovet blir det dags för mig att installera mitt första ham shack här hemma utifrån den IC7300 jag köpt. Jag skulle tycka det vore roligt att även börja med en bra uppsättning programvara och ett par skärmar.
- Logprogram känns naturligt att börja med, där jag gärna lyssnar på tips på bra program.
- HamClock ser ut att vara ett roligt projekt (en bra anledning att köpa en Raspberry Pi). Har någon av er testat detta? - https://www.kd4c.com/hamclock-a-shacks-best-friend/
- Fler program som kan vara användbara?

Av 10 personer brukar man få typ 15 olika svar... :)

Själv kör jag HRD (hamradio deluxe) för loggning, HRD kan en miljard med andra saker också men jag använder bara loggningen. Den ska visst komma i en linux version vad det lider.

Vid contest körning använder jag N1MM som verkar underhållas i ett rasande tempo, nya minor releaser kommer ut hela tiden.

För att styra rotorer kan man med fördel använda PST rotator, Som kan ligga som ett lager mellan rotorerna och andra program. (PST rotator kan också lyssna på "väder" via tex. weather underground, så kan man sätta att när vinden kommit upp i en viss styrka: snurra antenner så dom ligger i riktning med blåsten. ) Tyvärr finns PST rotator bara för Windows.

För digital moder om man vill hållas med det kan man köra t.ex WSJT-X eller MSHV.

Underteckand kör med SDR-rigar, jag använder Thetis för det, har lattjat lite med linHPSDR men inget annat program är lika utvecklat som Thetis.

Jag har en dator med Windows enkom för detta, hade jag inte ansett mig behöva köra ovanstående programvaror så hade jag inte behövt en Windows installation, vilket "grämer" mig lite.

Ett annat "måste" är ett program för att lära sig hörselmottagning av
Morsetelegrafi, ...
Det tror jag absolut inte på. En del påstår att smarta telefoner och Internet är att skylla på att antalet radioamatörer minskar, men...

Min spaning är att de allra flesta radioamatörer som idag är gamla nog att upplevt "den gyllene tiden" där man hörde bandgränserna på radion efter trafikintensiteten har lärt sig telegrafi via rullband. Det kommer alltså inte fungera att försöka lära sig morsetelegrafera via någon löjlig "app", eller liknande bjäfs.

Skall det bli riktig utbildning med grunden i riktig kunskap måste denna starta med att lära sig att trä bandet på rätt sida tonhuvud och kapstanaxel.
Är du snabb SA0FAR, så hinner du att fixa en Revox eller varför inte lyxa till det med en Nagra 4:2, och låta arbetarklassen spola vidare på en gammal Tandberg... :cool: :D
... å kom inte dragandes med dessa eländiga Philipskasetter, de duger inte, det var där förfallet började... inte med Internet.

Kanske det.

Anledningen till min rekommendation var att telegrafiinlärning på egen hand
via rullband mm. förvisso fungerar, men har en ganska lång startsträcka och dessutom
har vissa inbyggda risker för att hamna i återvändsgränder.
Den alltför ofta ganska nedslående "verkningsgraden" hos militär telegrafiutbildning med
traditionella metoder bar syn för sägen om detta.

Sedan bl.a. G4FON(SK) och andra gjorde den inlärningspsykologiskt överlägsna Koch-metoden tillgänglig på ett enkelt sätt, minskade startsträckans längd betydligt.

Jag ser i viss mån tillbaka på mina tidigaste försök 1969 att lära mig telegrafi, med rullbandskurs (på Tandbergare) och SK5AA telegrafiövningar på 80 och 40m. vilka sedda i ljuset av modern kunskap tog väldigt lång tid. Det kanske ligger ett visst egenvärde
i att det ska ta lång tid, men får jag välja så föredrar jag telegrafikunniga amatörer som lärt sig något, oavsett hur de tillskansat sig kunskaperna.

Intressant frågebild, eller hur man ska säga... När jag återupptog hobbyn hade jag inte en tanke på att blanda in en dator i verksamheten, jag tänkte bara SSB och CW och egen (kroppsegen) utrustning. Senare började jag kolla lite rörande RTTY, PSK31 och liknande, vilket kan hanteras med programvara, men det "tog" inte direkt; det var inte så kul. Jag är fast i att lyssna och prata (eller nyckla, ibland...). Loggar gör jag på QRZ.com, oftast efter att ha skrivit för hand....

Så rekommendationer lär nog vara beroende av vilket/-a trafiksätt som är intressant/a.

Skall det bli riktig utbildning med grunden i riktig kunskap måste denna starta med att lära sig att trä bandet på rätt sida tonhuvud och kapstanaxel.
Är du snabb SA0FAR, så hinner du att fixa en Revox eller varför inte lyxa till det med en Nagra 4:2, och låta arbetarklassen spola vidare på en gammal Tandberg... :cool: :D
... å kom inte dragandes med dessa eländiga Philipskasetter, de duger inte, det var där förfallet började... inte med Internet.
TANDBERG!!, jag kunde bara drömma om en Tandberg. Jag fick åka långväga kollektivtrafik till telegrafilektionerna bärande på en eländig Philips rullbandspelare av plast. När jag till slut fick min första Revox hade jag både erhållit A-cert och Första klass radiotelegrafist certifikat och blivit anställt som Radioassistent med godkänt mottagningsprov i 180 tecken/min, detta på en klassisk helt o-smörjd mekanisk skrivmaskin...
Historien är helt sann men för att jag inte ska framstå som en skrytpelle så bifogar jag en berömt sketch på temat.. Monty Python

Fantastiskt vad lite julglögg gör för självförtroendet...:D

godkänt mottagningsprov i 180 tecken/min, detta på en klassisk helt o-smörjd mekanisk skrivmaskin...
Grön Halda...

Minns att jag av någon anledning kom att skriva mitt mottagningsprov på en Facit Privat,
som telegrafiinstruktören hade. Dock satt tangenterna på samma ställen som på den gröna Halda vilken jag tränat på.

Mottagningsprov på skrivmaskin...?! Respekt! Jag kom aldring upp i vettig fart med maskin, men min handstil var läsbar även i hög takt; tur att det inte var obligatoriskt att göra det på maskin...

Det var tvunget att kunna skriva läsligt för hand upp till 100-takt, men
sedan kunde man få använda skrivmaskin. Jag hade lärt mig maskinskrivning på
gymnasiet och hade dryga 150 nedslag/min när jag provade med att skriva ner dikterad text.

Nu går det med viss svårighet att läsa det som jag skriver ner i 80-90 takt.
Man blir inte yngre.

Back