Tips på bra prisvärd lödstation?

SM0TSE

Member
Jag står i begrepp att snart ta itu med en transceiverbyggsats, och då kommer antagligen min nuvarande icke-temperaturreglerade lödpenna inte att vara tillräcklig (Weller SPI-27), så jag funderar på att investera i en temperaturkontrollerad lödstation.

Vad finns det för prisvärda lödstationer att välja på?

Jag har hittat:
Weller WHS40 (200-450C) för 700:-
Solomon SR-976ESD (250-480C) för 600:-

Om det finns någon som har tips/erfarenheter ifrån bra lödstationer så vore det kul med lite kommentarer från er.

73 de SM0TSE - Micke (plånboksamatör med bygglust)
 
Soldering Station

( Inga Svenska tecken sorry! )

Om du bara skall loeda standard kretsar saa aer de flesta lod stationer OK.

Kolla dock foerst paa E-Bay daer du kan goer en del bra koep.

Skall du loeda ytmonterade kretsar saa behoevs det andra prylar. kolla om det finns saadana tillbehoer till en ny station om du tittar paa en dylik!


Dan / M0DFI
 
M0DFI said:
Om du bara skall loeda standard kretsar saa aer de flesta lod stationer OK.
Kolla dock foerst paa E-Bay daer du kan goer en del bra koep.
Hej Dan!

Nä, jag är skeptisk till att köpa (och betala) begagnade grejer som jag inte har fått testa först. Tycker att det verkar riskabelt.
M0DFI said:
Skall du loeda ytmonterade kretsar saa behoevs det andra prylar. kolla om det finns saadana tillbehoer till en ny station om du tittar paa en dylik!
Dan / M0DFI
Jag har inga planer på att löda ytmonterat just nu, så en station för hålmontering räcker säkert bra för mig just nu.

Nu är frågan iofs lite inaktuell då jag precis har inhandlat en lödstation. Det blev en Solomon SR-976ESD, med lite extra spetsar till. Jag har hunnit provlöda lite och den känns som att den ska räcka till för mina behov.

Micke - SM0TSE
 
Last edited:
SM0TSE said:
Hej Dan!

Jag har inga planer på att löda ytmonterat just nu, så en station för hålmontering räcker säkert bra för mig just nu.

Nu är frågan iofs lite inaktuell då jag precis har inhandlat en lödstation. Det blev en Solomon SR-976ESD, med lite extra spetsar till. Jag har hunnit provlöda lite och den känns som att den ska räcka till för mina behov.

Micke - SM0TSE

Hej,

600:- det fick mig att kolla vad jag gav för min. Troligen handlade vi hos samma firma, fast jag för ett år sedan och då kostade den 700:- (50 Watt)

Den går alldeles utmärkt att löda även ytmonterat med beroende på vilken spets du använder.

Minst lika viktigt är att välja rätt lödtenn.

Lycka till med lödandet.

73 / Göran
 
SM6PPS said:
Den går alldeles utmärkt att löda även ytmonterat med beroende på vilken spets du använder.

Minst lika viktigt är att välja rätt lödtenn.

Lycka till med lödandet.

73 / Göran
Tack för lyckönskningen, Göran. Hittills så är jag nöjd med lödstationen. Den har fungerat bra att löda ihop en Elecraft KX1 med utan problem, så den gör sitt jobb.

73 Micke
 
Back
Top