Tips på Ethernet Switch med låg RFI/EMI

SA6TUT

Well-Known Member
Söker tips på Ethernet Switch med låg RFI/EMI. Minst 4 portar 1Gb/s. Gärna med PoE.

Produkter som visast sig störa:
  • Netgear PROSafe GS105v5
  • Netgear ProSafe GS110TP V2 - switch - 8 portar med PoE (FRUKTANSVÄRD EMI!)
Någon som provat en Ubiquiti Networks UniFi Switch 8-60W?
 
Jag har dragit skärmade kablar i mitt nätverk.
När jag kopplade in en billig 4-ports switch i plastlåda ökade störnivåerna drastiskt.
Jag kunde konstatera att RJ-45 kontakterna inte kopplade ihop skärmarna i mina ethernetkablar.
Köpte sedan en TP-link switch i metallåda och problemen försvann.

....så till att börja med bör ett nätverk byggas med STP kabel och alla nätverksprodukter måste vara skärmade.
PoE är oftast att be om problem om man inte har byggt strömförsörjningen själv förståss.

Är switcharna som du refererar till byggda i metallåda?
 
En bildsökning visade att i alla fall den första är metallkapslad
och där borde inte själva "Ethernettet" störa med skärmat kablage.
Däremot kan man befara att psu'et stör. Antingen får man byta till
något eget linjärt eller linda om anslutningen några varv genom en lämplig
ferrit samt om möjligt öppna lådan och lägga till litet avkopplingar på kretskortet
vid spänningsanslutningen.

Jag har införskaffat några litet större omanagerade nätverksswitchar från HP/Aruba
som har inbyggda 230V aggregat och där man kan komma åt att byta IEC-nätbrunnen
mot skärmad dito med RFI-filter. Det samt att jag bytt allt nätverkskablage i huset
mot skärmat CAT6 gör att jag i alla fall fått tyst på egengenererad RFI.

:cool:
 
Jag kör oskärmat (tyvärr) och det är är rätt svårt att byta kablage då de ligger i vp-slang 16mm. Men omöjligt är det nog inte. Jag kan ju börja först med att lägga på ferriter. Ska även prova att jorda metallchassit på min nuvarande Netgear PROSafe GS105v5. Det blir att slipa av lite färg och borra i en jordskruv.
 
Back
Top