Tips på HF vertikal för 80m

@ SM3GUJ Tack! Jag hoppas att den kommer att fungera också:) Osäkerhetsfaktorn är att jag ersatte RK 1.5 mot 2mm plastisolerad stålwire för hela antennen utom spolarna. Byggbeskrivningen använder RK 1.5 tråd till hela antennen. Jag antar att det blir en del extra trimmning av längderna pga av det. Den plastisolerade wire:n är dock mycket dragtålig och borde tåla att hängas upp permanent. Den är nyligen inköpt på Biltema för 179 kr / 50m

Stålwire - Biltema
Jag kollade din antennwire på nätet, den är ganska grov, 2-3 mm, och förzinkad.
Och det gör ju det hela bättre. Zink har en resistivitet som ligger ungefär mitt emellan koppar och stål.
 
Jag kollade din antennwire på nätet, den är ganska grov, 2-3 mm, och förzinkad.
Och det gör ju det hela bättre. Zink har en resistivitet som ligger ungefär mitt emellan koppar och stål.

Jag var noga med att köpa en wire som hade någon form av rostskydd. Att zinken också bidrar till bättre ledningsförmåga tänkte jag aldrig på men det var en välkommen bonuseffekt:) Biltemas wire är även trevlig att jobba med och man rullar ihop/ut den mycket lätt utan att det blir knutar och veck på den.
 
Jag kollade din antennwire på nätet, den är ganska grov, 2-3 mm, och förzinkad.
Och det gör ju det hela bättre. Zink har en resistivitet som ligger ungefär mitt emellan koppar och stål.

Tyvärr fanns det ingen uppgift på huruvida PVC isoleringen är UV beständig eller inte men jag tog den risken. Isoleringen på en RK kabel brukar ändå blir dålig efter några år uppe i träden.
 
Jag tänkte bara följa upp den här tråden och berätta att den förkortade 80m dipolen (som jag tillverkade enligt Roys ritning) fungerade alldeles utmärkt. Jag lindade spolarna med ca 7,5m RK 1.5 tråd men gjorde resten av antennen i plastisolerad och förzinkad stålwire för bättre draghållfasthet. Den totala längden på antennen blev ca 18m och betydligt enklare att installera än en fullängdsdipol.

När jag hissade upp antennen på ca 8 meters höjd mätte jag SWR 1:1 på 3625 kHz med min tuner. SWR < 1.5 erhöll jag från 3560 till 3690 kHz. En viss trimning krävdes således för att den skulle fungera optimalt på SSB delen.
 
Vilket SWR erhöll du utan din tuner?

Jag var nog lite otydlig där. Använder en extern MFJ tuner som även har en vanlig analog korsvisande SWR/PWR mätare. Tuner funktionen var ifrånslagen när jag gjorde mätningen. Nålen på SWR mätaren rörde sig ingenting vid 3625 kHz.
 
Jag var nog lite otydlig där. Använder en extern MFJ tuner som även har en vanlig analog korsvisande SWR/PWR mätare. Tuner funktionen var ifrånslagen när jag gjorde mätningen. Nålen på SWR mätaren rörde sig ingenting vid 3625 kHz.
Toppen! Bra för mig att veta! Nu är det bara att ta efter.
Och du klarade dig utan den dyra "fuggeln".
 
Last edited:
Tyvärr var länken från 2013 kortlivad.
Men jag hade sparat Roys fil på min dator och nu har jag laddat upp PDF-filen här istället.
 

Attachments

  • SM4FPD-kort_80m_dipol.pdf
    8,8 KB · Views: 57
Last edited:
Back
Top