Tips på kortvågsmottagare?

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag är sugen på att skaffa mig en heltäckande mottagare för MW/KW.

Har tittat lite på Icom:s modeller som R 70, R 71 och R 75. Antar att det finns andra fabrikat med likvärdiga egenskaper.

Prisklass runt 2000 - 4000 :-

Tips med fördelar resp nackdelar mottags tacksamt!

/Bosse

Hittar du en R75:a för vettiga pengar så slå till, det är en toppentrevlig rx!

Jag är sugen på att skaffa mig en heltäckande mottagare för MW/KW.

Har tittat lite på Icom:s modeller som R 70, R 71 och R 75. Antar att det finns andra fabrikat med likvärdiga egenskaper.

Prisklass runt 2000 - 4000 :-

Tips med fördelar resp nackdelar mottags tacksamt!

/Bosse

SDR-IQ av RF-Space
Perseus av Microtelecom

snabbdata: http://http://www.hfdecoding.com/uploads/SDR_RX_measurements.pdf

flertalet mjukvaror, spectravue, Linrad,Winrad, sigmira, spectralab, samt SW för DRM BC

+ en SDR är tar ytterst lite plats i shacket
+ mycket bredare utbud av aktuella mjukvaror som utvecklas för styrning osv,
+ RF prestanda är mkt bra men man får det man betalar för...
+ Remote-placering blir enklare, det mesta stödet är inbyggt i SW
+ mjukvarorna har inbyggt stöd för inspelning, screenshots osv
+ att se ,och spela in, stora frekvensområden kan inte underskattas!!!!
+SDR-IQ drivs via USB=inget extra nätagg

- PC krävs

Kör SDR-IQ sedan ett år och ansluter konvertrar för högre band.

Last edited:
Jag skulle definitivt satsa på en SDR, det kanske jag gör en dag, inte i morgon men någon gång i framtiden när min aktieportfölj går på plus.

Sdr-iq

Jag har en SDR-IQ den är superb. Inte den allra värsta men mycket användbar.
Man kan tex lyssna efter Whistler på VLF mer info finns här. Sudden Ionospheric Disturbance. Eller som jag själv använder den mest till att titta efter andra svaga signaler när jag kör EME man kan ju se hela 190Khz bandbred och en upplösning på 0.75 Hz. Jag roade mig i helgen med att bygga in en buffer förstärkare i min TS2000X för att ta ut 10.7Mhz, helt vansinigt roligt att se alla som var QRV på bildskärmen sedan bara att klicka på varje signal så kunde man lätt höra dessa.Jag kommer att göra samma koppling till min FT2000 då kommer även funktionen att styra FT2000 från Spectravue att fungera , klicka på signalen och station flyttar sig till samma freq.

Så mitt tips Köp en SDR-IQ eller om man har en större plånbok en SDR-14 eller SDR-IP

Lasse SM4IVE

Last edited:
Tack för tipsen!

SDR-IQ känns spännande, tanken har infunnit sig att ta steget över till en SDR.
Även jag får vänta på den ekonomiska uppgången :(

Är IC-PCR1500 något som fungerar i detta sammanhang om man ställer den i förhållande till ex. SDR-IQ, som mottagare?

Icom PCR kontra SDR-IQ

Det är ju två helt skilda RXar Icom går ju betydligt högre i frekvens.
Men frågan är ju vad du skall använda den till?
Prestanda på Icom är nog nåt för Roy FPD jag har haft en PCR 1000 men blev inte speciellt upphetsad över den. Men som sagt vad du skall använda radion till styr ju det hela.

// Lasse Sm4IVE

Tanken är att ha en mottagare som täcker MW och KW i första hand och som ett komplement till min K2:a.
Tycker fortfarande att det är kul att lyssna på rundradion dvs DX-ing.

Tanken är att ha en mottagare som täcker MW och KW i första hand och som ett komplement till min K2:a.
Tycker fortfarande att det är kul att lyssna på rundradion dvs DX-ing.

Då skulle jag satsa på SDR IQ den kan mycket mer och det finns fler mjukvaror till den (tror jag) typ WinRad, DRM, Spectravue som följer med.
Icom vet jag stödjer Bonito men om den stödjer fler vet jag inte kolla med Roy SM4FPD
Men PCR1500 täcker 10 kHz to 3300 MHz och SDR-IQ 100Hz-30Mhz så här kan vi snacka om VLF, prismässigt sett skiljer det kanske inte så mycket men SDR IQ kan mera med alla tillgänliga softwares.:D

Lasse

bäst valuta för pengarna är nog en beg. sdr-iq,

sen händer det nya saker hela tiden, tapr, indien, etc bygger SDR maskiner för hamradio
och 6m är redan intecknat, nästa blir 2m.

TAPR - HPSDR Mercury

Back