Tips på litteratur !

Fyra favoritböcker:

"Taschenbuch der Hochfrequenztechnik" av Meinke och Gundlach,
"Communications Receivers" av Rohde et al.
Den senaste upplagan rekommenderas,
"Single Sideband Systems and Circuits" av Sabin et al.
"Art of Electronics" av Horowitz/Hill
73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
För den mätintresserade :eek: så har det kommit en ny bok på Svenska!!

Elektriska mätsystem och mätmetoder, av Lars Bengtsson, förlag Studentlitteratur.
ISBN 978-91-44-08068-0
Art.nr. 36084

Länk här

Bör inte saknas hos den som funderat på vad en voltmeter kan användas till mer än att kolla batteriet i bilen... Har man tröttnat på korsorden i den vanliga blaskan så finns det en del övningsuppgifter att kasta sig över med dosa och dator. :cool:
 
verkar vara svårt att komma åt den boken visar flera olika med olika utgivningsår och länken till adlibris stängs ner direkt.

M.v.h. roy
 
Den gamla klassiska ARRL:s "The radio amateurs Handbook" eller "The ARRL Handbook for radio communications" som den numera heter, var en guldgruva när jag började intressera mig. Gamla årgångar är lika intressanta som nya. Lagom blandning av olika radiorelaterade byggen, bygga slutsteg och antenner. Det var många, många timmar man som tonåring tillbringade dreglandes över denna bok. :p

Mvh
Per
 
Last edited:
Jo ARRL:s böcker har jag några stycken, man kanske skulle leta lite efter äldre utgåvor på biblioteket. Dom andra som nämts i tråden verkar lite svåra att hitta kanske dom finns där med.
 
Det hela beror lite på vad man är ute efter.

ARRL-handböckerna går relativt lite in på teorin bakom, och är av rena utrymmesskäl ganska översiktliga. Däremot finns det byggbeskrivningar och åtskilligt tillämpat material.

Även RSGB-motsvarigheten "Radio Communication Handbook", med ungefär samma innehåll, kan rekommenderas.

Om man vill ha mer generella kunskaper om kretsteknik rekommenderas en repetition av högskolematematiken (komplexa tal och transformer) samt studier av läroböcker som "Elektriska Nät" av CTH-lektorerna Charles Davidson och P-G Hofvenschiöld.

Den som är specialintresserad av elektronrör kan studera Termans "Radio Engineer's Handbook" samt 60/70-tals utgåvorna av "Radio Handbook" som Bill Orr W6SAI var redaktör för.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej alla.
När det gäller slutsteg,där sändarrör ingår är W6SAIs "Radio Handbook" den bästa enligt min mening.
Jag har tagit ut satsdelarna ur vissa kapitel!

73
Bengt SM6APQ
 
Jag får nog hålla mig till dom lite enklare böckerna, kunskap om komplexa tal och transformer har jag inte (har ingen högskole examen).
 
Hej igen,
När det gäller antennhandböcker är jag nyfiken vad herrarna anser om Rothammels verk?
Jag köpte boken 1981 och blev mycket besviken!

Orsak:

1. Kapitlet "Die Dipolspalte (gestockte Dipol) Två skisser som beskriver två stackade hallvågsdipoler och kommer inte att fungera som riktantenner. Pilarna som anger strömriktningen är felaktigt angivna.

2. Boken innehåller massor med plagiat från QST och ARRLs handbok. Exempel: Miniatyrbeam, W8YIN, Breitband-Balun, W1JR.

3. Handboken innehåller inga förklaringar eller teorier hur saker och ting fungerar.

Boken har egentligen bara ett plus; alla mått på antenner och matarledningar är metriska.

SM6UG Per-Ebbe, SK sedan många år, hade i stort sett min åsikt om Rothammel och förpassade boken till soptunnan där han tyckte den hörde hemma.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Var inte rädd för att kasta dig in i kopplingsschemor och byggbeskrivningar. Även om man inte kan högskolematte kan man lära sig massor bara genom att studera kopplingsschemorna och försöka förstå varje komponents funktion.

Man kommer långt med Ohms och Kirchhoffs lagar och de räcker bra för att kunna förstå principerna med vad man bygger. De bakomliggande teorierna får vi inte låta oss bli skrämda av utan skippa dem och experimentera mera.

Teoretikerna tenderar att aldrig bygga något. (Varning)

Det är tillämpad elektronik de flesta av oss radioamatörer håller på med så var inte rädd för att fatta lödkolven (Teoretikerna tycker man blir skitig av den)

Friskt kopplat hälften brunnet!
:)
73 de SM7YES
 
Jo jag labbar testar och bygger mer än jag pratar i radio.
Och bra böcker är ju en inspirationskälla.
 
Back
Top