tips på mobilantenn med magnetfot.

nimbe

Well-Known Member
Jag letar efter en mobilantenn med magnetfot.
Jag har dock ett litet dilemma, den måste vara liten.

Placeringen av magnetfoten är lite begränsad, antennen däremot kan vara hur lite/stor som helst, sålänge den är bra dvs. Där är också mitt problem. Jag måste ha en magnetfot som är liten och som klarar hålla en antenn på plats i ~150-160km/h på bilen. Jag har testat några mindre modeller, och de är ok, men inte fullt så bra som jag hade velat att de var.

Vad har ni för erfarenheter, kan ni skänka en sökande man lite tips längs hans förvirrade jakt på en komplett magnetfotsanten ?
 
Jo fast laglig hastighet och hård vind, bättre att ta till i överkant än att behöva snålköra i 60-70 på 110-väg. Då blir jag en fara för mina medtrafikanter.

Missade skriva att jag söker antenn för 2M/70CM.
 
Måste det just vara magnetfot, det finns ju lösningar där man fäster i rails med mera?
 
Hur liten måste foten vara?
Min 1/4-vågare har en 70mm fot.
Limmared har lösa fästen som är 50mm och en antenn som ser ut att ha en pytteliten fot typ GSM-antenn.

Trots att vi idag har starka neodymmagneter att tillgå så hittar jag ingen antenn med sådan magnet, varför?

/Micke
 
SM0KBW:69307 said:
Måste det just vara magnetfot, det finns ju lösningar där man fäster i rails med mera?

Jag har dessvärre inga rails på min Caddy, men man kanske skulle köpa sig ett takräcke.
 
SM0GLD:69309 said:
Hur liten måste foten vara?
Min 1/4-vågare har en 70mm fot.
Limmared har lösa fästen som är 50mm och en antenn som ser ut att ha en pytteliten fot typ GSM-antenn.

Trots att vi idag har starka neodymmagneter att tillgå så hittar jag ingen antenn med sådan magnet, varför?

/Micke

70mm hade funkat, men det är på håret.
Mindre än det känns osäkert. :)
 
Klockrent.
Tack.

Men så var det det här med uteffekten också. Behöver nog något kraftigare än så. Men det blir nog inte lätt. Men då vet jag iaf att det bör finnas.
Återigen tack :)
 
Men så var det det här med uteffekten också. Behöver nog något kraftigare än så.

Ehhh, måste vara nå´t fel...10W?
Jag kör 100wiskey på min antenn:D
Blev dock tvungen att byta kontakt då mittstifet på bnc´n inte var lödd.

Om du ersätter gummihättan i botten med tunn tape så sitter antennen bättre
Diametern blir då 66mm.

/Micke
 
nimbe,

tänk också på att ju mindre diameter foten har, desto mindre blir kapacitansen fot/bilplåt.

Vid för liten kondensatorverkan där kommer ditt spröt att "flyta ovanpå" plåten som du vill ha som jordplan, och din feeder får jobba som "motvikt". Inte bra det.

Jag vet ej hur stor kapacitans det blir med ett magnetfäste. Det finns alldeles säkert de här på forumet som vet bättre. Idén ovan med tunnt plastskikt i stället för gummimojjen ger högre kapacitans.

Sen kan man undra hur lacken mår under antennfoten. Jamenar, hundra friska wattar, låg impedans och därmed större ström där, kan det få lacken att changsera?

Med den uteffekten skall du nog se till att ingen står för nära när du sänder. Kunde vara intressant att mäta fältstyrka även inne i bilen.

Kanske överdriver jag riskerna ovan, men försiktighetsprincipen är en bra grej.

/Janne

Edit: Kollade igenom din tråd igen och ser då att det inte var _du_ som skrev om 100 wattar. Slarvigt av mig, f'låt.
 
Last edited:
25 - 50W borde räcka med råge.

Jag har haft en 2/70 med pytteliten fot, men den blåste av när man färdades längs västkusten och det var rätt blåsigt.
 
Ehhh, måste vara nå´t fel...10W?
Jag kör 100wiskey på min antenn:D
Blev dock tvungen att byta kontakt då mittstifet på bnc´n inte var lödd.

Om du ersätter gummihättan i botten med tunn tape så sitter antennen bättre
Diametern blir då 66mm.

/Micke

Måste vara fartvinden som kyler!? Har en likadan som jag hade på balkongräcket och med 50W så smälte gummihättan!

MvH N
 
Jag använder denna från Kjell.com
Magnetantenn > Scanner | Kjell.com

Ganska tunn koaxkabel. Kör en Yaesu FT-7800 på full effekt, dvs ca 50W. Verkar hålla för det. Fördel med tunn koax att den lätt kan "klämmas" in genom bakluckan. Magnetfoten på denna är ca 80 mm.

Har kört ca 120 km/h med stark motvind. Inga problem att antennan ens har flyttat sig, än mindre ramlat av.

Sture
 
Last edited:
Back
Top