Tips på montering av radio i bil.

nimbe

Well-Known Member
Tjoflöjt,

Jag köpte mig en Icom 2725E av en kollega idag, oh happy day.
Tanken är att jag i första ledet ska använda denna hemma, men tänkte slita med mig denna när man ska ut på längre bilturer. Jag började reka lite kabeldragning i bilen, men kom på att jag först kunde kolla med er här inne på forumet om ni sitter på några heta tips.

Radion skall vara enkel att flytta mellan hemmet och bilen, men ska ändå ha en schysst montering för strömförsörjningen. Alla tips är välkomna!
 
Tjoflöjt,

Jag köpte mig en Icom 2725E av en kollega idag, oh happy day.
Tanken är att jag i första ledet ska använda denna hemma, men tänkte slita med mig denna när man ska ut på längre bilturer. Jag började reka lite kabeldragning i bilen, men kom på att jag först kunde kolla med er här inne på forumet om ni sitter på några heta tips.

Radion skall vara enkel att flytta mellan hemmet och bilen, men ska ändå ha en schysst montering för strömförsörjningen. Alla tips är välkomna!

Det underlättar lite att komma med tips på montering o kabeldragning om du talar om vad du har för bil.
 
Det har du iofs rätt i. Det är dock lite osäkert än. Det jag vet just nu är att jag eventuellt ska ha den i en Caddy (2010), kanske flytta över den till en 850/V70.
Men om vi bortser från själva kabeldragningen.

Kontakter, kablar osv osv.
Ska kontakter lödas, vart i bilen är bäst att montera, ur fukt/värmesynpunkt. Finns det verktyg som kan underlätta arbetet?
 
Last edited:
Det börjar hända grejer nu.
Strömförsörjningen är klar, kabeln ska bara dras in kupén från batteriet.
Antennen löser jag med antennfot så länge. Jag har valt att skynda långsamt.

Stort tack till SA7CDJ, SM7XOJ och sist men inte minst SM7XFD.
Tack för att ni står ut med mina extremt påfrestande frågor om ALLT. =)
 
Så löste jag min skruv antenn .
 

Attachments

  • SSL11322.jpg
    SSL11322.jpg
    96 KB · Views: 222
  • SSL11321.jpg
    SSL11321.jpg
    95,5 KB · Views: 97
Last edited:
Back
Top