Tips på oscilloskop

SM5NFT

Well-Known Member
Är det någon som vill rekommendera ett oscilloskop för hobbybruk?

Funderar på att byta ut mitt gamla Gould mot något modernare. Det har hänt mer än en gång att jag velat fånga något snabbt förlopp, eller velat titta på något i frekvensdomänen.

Intressanta alternativ som jag funnit är:
Atten ADS1062CML finns på Electrokit för ca 6000:-
Rigol DS1052E finns på Conrad för ca 6600:- eller går att internetbeställa från tex dealextreme och landar man på ca 4000:-

Det finns ju en marknad för begagnade proffsinstrument, men jag tycker att det känns svårt att veta om de är felfria eller ej.

Några råd?

/Arne
 
Last edited:
Jag har alltid haft gamla proffsinstrument till hobbylabbet, men efter att testat ADS1062CML från Elektrokit så börjar jag svänga. Det är en mycket lättolkad presentation man får på en så stor skärm. Jag har i flera år köpt instrument från ATTEN till elprogrammet på gymnasieskolan och trots intensiv labbanvändning har ännu inget instrument gått sönder.

Jag har inte testat mjukvaran ännu, men det känns som om man gjort en hyfsad uppgradering från tidigare instrument. Menyerna känns helt OK, lite många undermenyer ibland.

En sak jag irriterar mig på är att det bara finns en ratt att flytta pekare (cursor) med, man måste tala om vilken pekare man vill flytta via meny.

Annars så finns FFT med möjlighet att köra split screen för visning av signalen både i tidsdomänen och frekvensdomänen, kanske en användbar finess om man är ovan vid signaler i frekvensdomänen.

Annars är jag mycket nöjd med mitt Philips PM3217 med dubbelisolerad nätdel, samt HP54600 för att den har så tydlig skärm. För en hopplös analogiker är informationen man får av ett klassiskt analogt oscilloskop ofta rikare på detaljer (som Z-modulation av strålen som indikerar snabba förlopp) än vad man får på digitala.
 

Attachments

  • DSCN1194_mini.jpg
    DSCN1194_mini.jpg
    34,8 KB · Views: 244
... internetbeställa från tex dealextreme och landar man på ca 4000:-

Några råd?

/Arne
Hej
Ja. Mitt tips f.n. är att kraftfullt avvakta med DealExtreme.
Har en order liggande där på just ett sådant scope sedan 16/1 och dom har INTE skickat ännu...
Inte heller svarar deras "kundtjänst" på tilltal :mad: så jag är tveksam just nu.
 
Tack för tipsen.

Ok, då kanske man skall undvika dealextreame tillsvidare. Rigol verkar vara det mer etablerade märket av de två, och det är lättare att hitta alternativa leverantörer.

Någon som kan rekommendera en webshop inom EU? Har själv hittat Tekequip, och där kostar Rigol DS1052E ca 3500:- inkl frakt. Är osäker på momsen.

/Arne
 
Irlänsk moms skall ingå (EU) och fri frakt till Sverige, ialla fall vad jag kunde utläsa av deras sida...


Tack för tipsen.

Ok, då kanske man skall undvika dealextreame tillsvidare. Rigol verkar vara det mer etablerade märket av de två, och det är lättare att hitta alternativa leverantörer.

Någon som kan rekommendera en webshop inom EU? Har själv hittat Tekequip, och där kostar Rigol DS1052E ca 3500:- inkl frakt. Är osäker på momsen.

/Arne
 
DealExtreme

Annullerade nyss min order som alltså legat sedan den 16/1. Vid beställningen fick jag omgående en bekräftelse med status "in stock".

Det enda som är extremt med den webbsidan är deras uteblivna leveranser, avsaknad av svar på kundförfrågningar/klagomål och jag kan fortsätta...:mad:

Dessutom tänker dom sitta på mina stålar till den 8/3 innan de gör en refund.

Testat...
Slutsats och feedback till forumet:
HANDLA INTE AV DEALEXTREME.COM

/Lars
 
Jag kan bara rekommendera typ Philips eller Fluke oscilloskop PM 3065 som tvåkanaler för omkring 2600:- på eBay med max bandbredd 100MHz för t.ex. kortvåg eller dylikt. Sodana grejor finns i olika skick i stora antal på marknaden.

/Karl
 
Dealextreme refund

Fick igen mina pengar omgående. Trots att de på sin sida för order cancellation skrev att det inte skulle ske förrän den 8/3.
 
2650 Skr varav 95USD DHL flygfrakt med utkörning. 2300 för oscilloscopet, frakt och importmoms 261 kr.

Det är ju ett fantastiskt pris! Samma skåp kostar 6000:- på elektrokit.se.

Har inte fått tummen ur och beställt något än. Hade i stort sätt bestämt mig för ett Rigol DS1052E från tekequip.com för 400 euro, men nu börjar jag fundera igen... :confused: Tusan också...
 
Det är ju ett fantastiskt pris! Samma skåp kostar 6000:- på elektrokit.se.

Har inte fått tummen ur och beställt något än. Hade i stort sätt bestämt mig för ett Rigol DS1052E från tekequip.com för 400 euro, men nu börjar jag fundera igen... :confused: Tusan också...

Nja - det är inte samma skåp. Skiljer i minnesmängd. Mindre minne i CAL som jag köpte.
 
Är det någon som har erfarenhet av Batronix eller kan rekommendera andra 'bra' firmor i Europa där man kan köpa Rigol?

Eric
 
Back
Top